Det klassiske dilemma: fortælle om graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Ville I fortælle det til samtalen?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.951 visninger
17 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. april 2016

EnNyVerden

Hej 

Jeg har planer om at søge et job, der har sidste ansøgnings frist i starten af maj - jeg vil der være 8 uger henne hvis alt går vel... Jobstart er sat til at være august - og jeg ville jo så skulle på barsel allerede 1. November... 

Jeg er meget interesseret i jobbet! Er virkelig i tvivl om det skal siges til en evt aftale eller man evt kan vente til de tilbyder en jobbet eller vente til senere endnu? 

Hvad ville I gøre? 

(PS jeg har allerede et job)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2016

Anonym

Ville da klart mene at du først skal sige det efter 3 mdrs prøve tid ved evt jobtilbud/ fastansattelse da de skal vudere dig ud fra kvalifikationer og ikke ud fra at du er gravid en arbejdsgiver har alligevel først ret til at høre om evt graviditet 3 mdr før barsels start noget andet er så om du når at optjene nok timer til at få de rigtige former for penge udbetalt men det ved jeg ikke noget om 

Anmeld Citér

21. april 2016

Ellie79

EnNyVerden skriver:

Hej 

Jeg har planer om at søge et job, der har sidste ansøgnings frist i starten af maj - jeg vil der være 8 uger henne hvis alt går vel... Jobstart er sat til at være august - og jeg ville jo så skulle på barsel allerede 1. November... 

Jeg er meget interesseret i jobbet! Er virkelig i tvivl om det skal siges til en evt aftale eller man evt kan vente til de tilbyder en jobbet eller vente til senere endnu? 

Hvad ville I gøre? 

Jeg ville fortælle det fordi du først skal starte til august og der vil du være godt gravid. Men fortæl det er drømmejobbet og måske det stadig er dig de vil have 

Anmeld Citér

21. april 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg ville være ærlig. Det er virkelig dumt at starte et samarbejde med at "snyde" sin nye arbejdsgiver.

Der kommer også en dag efter barsel, hvor man skal tilbage og se chefen i øjnene. Hellere være ærlig og have ro i sjælen. 

Men jeg synes helt sikkert du skal søge jobbet!

Anmeld Citér

21. april 2016

EnNyVerden

Ja jeg ville jo netop være de der 3 måneder før barsel ved jobstart- så alternativt skulle jeg jo nærmest sige det på dag 1, og det er jo ikke ligefrem optimalt!  Ville dog gerne over 12 ugers scanning, inden jeg skulle ud med det - og den ligger jo sandsynligvis efter en evt samtale!! 

Går ud fra, at det ikke er et problem at "optjene timer",  da jeg jo allerede er i fuldtidsjob...?

Anmeld Citér

21. april 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Hvis jeg fik en ny kollega som skulle gå på barsel få måneder efter var jeg godt nok blevet godt gal i skralden. Jeg skulle lærer en kollega op som alligevel skal på barsel og så kan jeg starte forfra med en vikar (som kun skulle være der 1 år). Så kunne jeg starte forfra med dig når du kom tilbage fra barsel. Det tager ca. 1 år før at en kollega er godt inde i tingene.

Det handler ikke om, at jeg ikke synes det er fedt, at folk får børn. Det gør jeg og børn er en gave.

Så hvis jeg var dig ville jeg bare nyde mit nuværende arbejde og så søge efter noget andet ved endt barsel.

Anmeld Citér

21. april 2016

amkjaer

Det er jo op til arbejdsgiver hvornår de udbetaler fuld løn under barsel. I mit nyt job er der fx ikke løn under barsel før efter 12 mdr. Og det ved jeg der er ved mange så hvis der er ved dit har du ikke ret til løn heller ikke selvom du er i job nu. Du har naturligvis ret til barselsdagpenge i hele perioden men det er jo for mange også mindre end en løn ville være 

Anmeld Citér

21. april 2016

EnNyVerden

Ja det ville naturligvis være lidt dumt... Må hellere prøve at forhøre mig hos min fagforening om det! Det er faktisk samme virksomhed - bare en anden afdeling, så det virker ulogisk, hvis jeg skulle diskvalificere mig fra løn under barsel... 

PS: det er ikke er en stilling, hvor jeg "skal læres op" og der kommer formentlig inden vikar, mens jeg er på barsel... 

Anmeld Citér

21. april 2016

amkjaer

Ja hvis det er samme firma er det sikkert det samme men det fremgik jo ikke af opslaget.

Hvis det var samme firma ville jeg heller ikke tænke så skidt over du skulle hurtigt på barsel for så har du jo tjent firmaet først. 

Anmeld Citér

21. april 2016

modesty

EnNyVerden skriver:

Hej 

Hvad ville I gøre? 

Du er jo ikke forpligtet til at sige det. Men du vil gerne være på god fod med både dine kolleger og din arbejdsgiver. Det er nederen at starte i et nyt job hvor alle ser skævt til én.

Det kommer selvfølgelig an på jobbets type, arbejdspladsens størrelse etc.

Men jeg synes at det lyder som en god løsning at sige det ved evt. jobtilbud. Så har de set på dig med åbne øjne til samtalen - og de har stadig mulighed for at vælge dig fra hvis det bliver for uhensigtsmæssigt for dem ift. arbejdspladsen, kolleger etc.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.