Hvad ville I prioritere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.661 visninger
12 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. april 2016

Anonym trådstarter

Jeg skriver lige anonymt af hensyn til min arbejdsgiver

Jeg er en ung tandlæge, der pt er på barsel med min søn. Jeg skal starte på arbejde igen til august, hvor min mand tager nogle måneders barsel.

Jeg har indtil nu arbejdet to dage om ugen på en skoleklinik, og tre dage om ugen på en privat klinik. Skoleklinikken ligger meget langt væk, men som nyuddannet måtte jeg i sin tid tage, hvad jeg kunne få. Jeg fortsatte i jobbet, da jeg elskede at være der, trods den lange tur. Det fungerede så længe der ikke var børn. Nu har jeg bestemt mig for at sige det op, og jeg har så spurgt den anden klinik om jeg kunne få flere timer der. Ikke lige umiddelbart, var svaret.

Jeg gik derfor i gang med at kigge mig om efter noget andet på fuldtid. Det dukkede så op, og jeg skal til samtale i en børnetandpleje. Men nu bliver jeg lidt i tvivl. For egentlig vil jeg kunne tjene det samme ved at arbejde tre dage om ugen på den private klinik som fem dage om ugen på den kommunale klinik. Jeg har bare hele tiden tænkt, at jeg da selvfølgelig skal arbejde fem dage om ugen, men tre dage om ugen er jo også et stort privilegie, hvis det kan hænge sammen økonomisk. MEN, der er til gengæld så mange andre gode ting ved at arbejde kommunalt, som passer godt til mit nye liv som mor til et barn i institution. Jeg vil lige liste fordele og ulemper op:

PRIVAT KLINIK:

- Kan arbejde tre dage om ugen med rigtig god løn

-Jeg kender stedet og synes det er nogle søde medarbejdere

-Lidt mere fleksibelt, jeg kan lukke min kalender, hvis jeg fx skal til læge.

Ulemper:

-Ingen overenskomst, så jeg arbejder som funktionær.

- Fem ugers ferie kun

-Ret til at holde barns første sygedag, men uden løn

-Kun halv løn under barsel i 14 uger

-Provisonsløn, dvs. jeg kan ikke regne med hvad jeg får i løn. Går det godt, tjener jeg rigtig meget, går det skidt, tjener jeg ikke noget

-Ingen pensionsordning

-Sent fri alle tre dage

-Er afhængig af bil for at komme frem

KOMMUNAL KLINIK:

- Tidligt fri hver dag (kl 15)

-'Hele pakken' i forbindelse med barsel: 8 uger før, 26 efter med fuld løn (Vi vil jo gerne have flere børn på et tidspunkt)

-2 omsorgsdage hvert år

-Barns 1. og 2. sygedag med fuld løn

-21 % i pension

-11-12 ugers betalt ferie (Ja, du læste rigtigt!)

-Kan tage bussen på arbejde, så vi ikke er afhængige af bil

Ulemper:

-Skal arbejde hver dag modsat den anden klinik

-Ikke så fagligt udfordrende

Nå men jeg er altså i tvivl om hvad jeg skal prioritere. Jer med vuggestuebørn, hvis I kunne vælge, ville I så vælge at have fri to dage om ugen, men ud over det dårlige ansættelsesforhold, eller at arbejde hver dag og have tidligere fri, men have rigtig meget ferie og gode forhold generelt?

Jeg vil tage til samtalen og se om kemien og mavefornemmelsen er der før jeg beslutter mig. Det skal i hvert fald også være i orden før jeg vil skifte job. Og jeg skal selvfølgelig også have tilbudt jobbet, men tror jeg står godt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2016

Goggelogge

Nu arbejder jeg i det kommunale, og ville helt sikkert vælge.. Du har ferie når børnene har ferie og der skal nok være nok udfordringer, så kan du altid søge videre når børnene er blevet større børnene er små så kort tid, så nyd det.. Kan godt være du får 2 ekstra fridage det andet sted, men barnet/børnene skal jo stadig afsted i dagpleje/børnehave

Anmeld Citér

5. april 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Jeg er en ung tandlæge, der pt er på barsel med min søn. Jeg skal starte på arbejde igen til august, hvor min mand tager nogle måneders barsel.

Jeg har indtil nu arbejdet to dage om ugen på en skoleklinik, og tre dage om ugen på en privat klinik. Skoleklinikken ligger meget langt væk, men som nyuddannet måtte jeg i sin tid tage, hvad jeg kunne få. Jeg fortsatte i jobbet, da jeg elskede at være der, trods den lange tur. Det fungerede så længe der ikke var børn. Nu har jeg bestemt mig for at sige det op, og jeg har så spurgt den anden klinik om jeg kunne få flere timer der. Ikke lige umiddelbart, var svaret.

Jeg gik derfor i gang med at kigge mig om efter noget andet på fuldtid. Det dukkede så op, og jeg skal til samtale i en børnetandpleje. Men nu bliver jeg lidt i tvivl. For egentlig vil jeg kunne tjene det samme ved at arbejde tre dage om ugen på den private klinik som fem dage om ugen på den kommunale klinik. Jeg har bare hele tiden tænkt, at jeg da selvfølgelig skal arbejde fem dage om ugen, men tre dage om ugen er jo også et stort privilegie, hvis det kan hænge sammen økonomisk. MEN, der er til gengæld så mange andre gode ting ved at arbejde kommunalt, som passer godt til mit nye liv som mor til et barn i institution. Jeg vil lige liste fordele og ulemper op:

PRIVAT KLINIK:

Ulemper:

- Fem ugers ferie kun

-Provisonsløn, dvs. jeg kan ikke regne med hvad jeg får i løn. Går det godt, tjener jeg rigtig meget, går det skidt, tjener jeg ikke noget

-Ingen pensionsordning

-Sent fri alle tre dage

KOMMUNAL KLINIK:

-'Hele pakken' i forbindelse med barsel: 8 uger før, 26 efter med fuld løn (Vi vil jo gerne have flere børn på et tidspunkt)

-2 omsorgsdage hvert år

-21 % i pension

Ulemper:

Nå men jeg er altså i tvivl om hvad jeg skal prioritere. Jer med vuggestuebørn, hvis I kunne vælge, ville I så vælge at have fri to dage om ugen, men ud over det dårlige ansættelsesforhold, eller at arbejde hver dag og have tidligere fri, men have rigtig meget ferie og gode forhold generelt?

Jeg vil tage til samtalen og se om kemien og mavefornemmelsen er der før jeg beslutter mig. Det skal i hvert fald også være i orden før jeg vil skifte job. Og jeg skal selvfølgelig også have tilbudt jobbet, men tror jeg står godt

Noget af grunden til af din løn i det kommunale er lavere er jo netop fordi at du for så meget ferie betalt. Her i kommune hænger har det ihvertfald noget af sige. Jeg havde taget det kommunale

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Noget af grunden til af din løn i det kommunale er lavere er jo netop fordi at du for så meget ferie betalt. Her i kommune hænger har det ihvertfald noget af sige. Jeg havde taget det kommunale

Ja lige præcis. Tror hvis man regnede det om til fuldtid med fem ugers ferie samt pensionen, så er det ikke så meget mere man tjener privat. Dog selvfølgelig mulighed for at tjene rigtig meget, da det er provisionslønnet.

Men tak for jeres inputs Tror egentlig også jeg hælder mest til kommunalt hvis jeg får det tilbudt

Anmeld Citér

5. april 2016

Hck

Profilbillede for Hck

Ja lige præcis. Tror hvis man regnede det om til fuldtid med fem ugers ferie samt pensionen, så er det ikke så meget mere man tjener privat. Dog selvfølgelig mulighed for at tjene rigtig meget, da det er provisionslønnet.

Men tak for jeres inputs Tror egentlig også jeg hælder mest til kommunalt hvis jeg får det tilbudt

Der er jo nok rig mulighed for at hvis du har tid og lyst, sagtens kan få dig en eftermiddagsvagt et sted på en privat klink. Netop pga af det faglige, eller hvis du har et specielt interesse område, fek.s kirugi eller paradentose behandling

Anmeld Citér

5. april 2016

Berta

Hej

Jeg tænker - hvad vil du gerne på sigt? Og er det muligt at komme tilbage til det private og flere udfordringee hvis du har gået nogle år i det kommunale med børnetandpleje - altså kan du skifte retning sidenhen?

Jeg ville nok foretrække 3-dages arbejdsuge - så har du mulighed for at holde barnet hjemme på dine fridage - eller hente tidligt og nå nogle andre gøremål på dine fridage mens barnet er i dagpleje. 

Hvornår skal du have den næste? Altså vil det med godt betalt barsel være aktuelt ret snart? Det taler jo selvfølgelig for det kommunale job.

Og så lige et lille spark bagi - hvorfor har du forhandlet en så dårlig kontrakt til dig selv i dit nuværende job - uden pension ? Og uden god barselsordning ? Var det helt umuligt at få noget igennem - eller er du som mange andre højtuddannede kvinder for dårlig til at stille krav. (inkl. mig selv - derfor tør jeg også skrive det her til dig)

Jeg vil på det kraftigste råde dig til at du skal få forhandlet minimum en ordentlig pensionsordning (og så hvad der ellers er vigtigt for dig - mere ferie, omsorgsdage, sygeløn, mere i løn) i kommende kontrakter. Husk også at forhandle selvom du skal ansættes i det kommunale - det er ikke nødvendigvis bare en fastløn / aftale der er urokkelig. Kontakt din fagforening og få evt hjælp/inspiration til lønforhandling. 

Du er tandlæge - du er eftertragtet - brug det og snyd ikke dig selv. 

Pøj Pøj med det.  

/Berta 

Anmeld Citér

5. april 2016

MysteriousAngel

Anonym skriver:

PRIVAT KLINIK:

Ulemper:

- Fem ugers ferie kun

-Ingen pensionsordning

-Sent fri alle tre dage

KOMMUNAL KLINIK:

-2 omsorgsdage hvert år

-21 % i pension

Ulemper:

Helt klart den kommunale.

Der har du et sikkerhedsnet under dig og det er bare fantastisk, især med børn. 

Anmeld Citér

5. april 2016

Bshizzle

Jeg syntes lidt selv at det gir sig selv når du sætter det sådan op.. 

Jeg ville helt klart vælge den kommunale vej frem.. 

Det gir dig nogle flere (og betalte!!!) ferie dage med familien, ligger tættere på, pension ordning... Jamen.. Den har jo hele pakken? 

Ja, kan godt være du er glad for det private sted, men du kan ikke få flere dage/timer ? 

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym trådstarter

Berta skriver:

Hej

Jeg tænker - hvad vil du gerne på sigt? Og er det muligt at komme tilbage til det private og flere udfordringee hvis du har gået nogle år i det kommunale med børnetandpleje - altså kan du skifte retning sidenhen?

Jeg ville nok foretrække 3-dages arbejdsuge - så har du mulighed for at holde barnet hjemme på dine fridage - eller hente tidligt og nå nogle andre gøremål på dine fridage mens barnet er i dagpleje. 

Hvornår skal du have den næste? Altså vil det med godt betalt barsel være aktuelt ret snart? Det taler jo selvfølgelig for det kommunale job.

Og så lige et lille spark bagi - hvorfor har du forhandlet en så dårlig kontrakt til dig selv i dit nuværende job - uden pension ? Og uden god barselsordning ? Var det helt umuligt at få noget igennem - eller er du som mange andre højtuddannede kvinder for dårlig til at stille krav. (inkl. mig selv - derfor tør jeg også skrive det her til dig)

Jeg vil på det kraftigste råde dig til at du skal få forhandlet minimum en ordentlig pensionsordning (og så hvad der ellers er vigtigt for dig - mere ferie, omsorgsdage, sygeløn, mere i løn) i kommende kontrakter. Husk også at forhandle selvom du skal ansættes i det kommunale - det er ikke nødvendigvis bare en fastløn / aftale der er urokkelig. Kontakt din fagforening og få evt hjælp/inspiration til lønforhandling. 

Du er tandlæge - du er eftertragtet - brug det og snyd ikke dig selv. 

Pøj Pøj med det.  

/Berta 

Jeg har også tænkt over hvad jeg egentlig vil i fremtiden. Jeg synes det er enormt dejligt og givende at arbejde med børn, og jeg er virkelig god til arbejde med børnene og få dem til at slappe af. Men jeg ved også godt, at hvis jeg bliver for længe kommunalt, bliver det for svært for mig at komme tilbage til privat, for mister man håndelaget med de mere krævende behandlinger?

Vi har tænkt at gå i gang med at få næste barn til jul. Så ja det bliver aktuelt snart, og derfor tænker jeg at det vil være lækkert med god barselsordning. Under denne graviditet kunne jeg gå 8 uger før fra det ene job og 4 uger før fra det andet. Det passede mig vildt godt med at trappe lidt ned, for jeg ville kede mig ihjel at gå hjemme i 8 uger inden termin, som så blev til 10 uger, da jeg gik 2 uger over termin. Men næste gang vil jeg jo have hænderne fulde på en anden måde.

Jeg tror egentlig bare at det er normalt accepteret i min branche, at man er ansat på funktionærforhold. Man får en vildt god løn, og så tror jeg bare at man stiltiende må tage med, at forholdene ikke er så gode. Hvis man vil arbejde i Vestjylland eller andet sted hvor det kan være svært at tiltrække tandlæger, kan man sikkert godt forhandle sig til noget bedre, men hvis ikke, tror jeg de fleste sørger for at forhandle sig til en god provisionsordning, og det var også det jeg gjorde. Jeg har aldrig overvejet at skulle forhandle om alt det andet, så ja, du sparker faktisk lidt til mig (på den gode måde). Men som sagt, det lægger ikke op til at man gør det.

Anmeld Citér

5. april 2016

Berta

Når I så snart tænker på at få den næste så kan det godt være det kommunale job er en god løsning (i en periode).

Men husk ikke at gro fast der af bekvemmelighed og familie hensyn hvis ikke det er det du vil på sigt. Du skal arbejde til du bliver 70 - og det skal gerne blive ved med at være sjovt. 

Er der ikke mulighed for også i det private eks. at arbejde 30 timer - selvfølgelig så til mindre løn? Men stadig med gode udfordringer.  (Eller bliv selvstændig på sigt og bestem selv)

Jeg venter nr. 2 og går på barsel om 1 uge (!!!) - og tro mig med nr. 2 er 8 uger før ikke for tidligt - jeg synes det er hårdt nu med lange arbejdsdage (hyppig overarbejde) og lange nattevagter. Med første barn kunne jeg nemt have arbejdet 4 uger mere. 

Husk også at du evt kan forhandle dig til årlige efteruddannelsesdage/kurser. Og sørg for at få lavet en privat pensionsordning så du ikke kommer bagefter. 

Jeg bor og arbejder i det der vestjylland - og her er der også i mit fag mangel - så vi kan måske forhandle os til lidt mere. 

Karriere VS. familie er en svær størrelse - og prioriteringer ændrer sig pludseligt når man får barn - og de er kun små i kort tid - men der skal man alligevel heller ikke få kørt sin karriere så meget ud på et sidespor at man vanskeligt kan vende tilbage til det man egentligt brænder for. (Jeg står selv i fuldstændig det samme dilemma - men tager nu en barselspause og tænker over fremtiden)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.