Er "pottetræne" et fy-ord?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2016

1977

Profilbillede for 1977
Anonymor skriver:

Ork, jeg kender  mange, som har potten med rundt i alle de rum de er i. Stuen (så kan barnet sidde på potte imens det fx ser fjernsyn), børneværelset, sågar køkkenet... 

Der står jeg så helt af ..... Jeg synes en potte er er helt ok redskab, men toiletbesøg sker på badeværelset!!! AD! Det er da et spørgsmål om hygiejne

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2016

Muffinmus

Sandratoft skriver:

Ligger der så ikke også det i det at man starter for tidligt? Altså inden barnet selv kan sige til?

Jo, tænker også det negative vil ligge i den retning.

Vi har ikke pottetrænet vores. Kan ikke se ideen i at få børn på potten i en tidlig alder. Det er fint nok at have den stående fra måske 2-2,5 pr, hvor deres nervesystem rent faktisk er udviklet nok til at kunne benytte den reelt.

At børn ikke skal lære deres krop at tisse fordi deres forældre sætter dem på potten..for det kan læres...Men det er bare ikke korrekt for kroppen. Den bær lære at tisse når den skal, ikke fordi man beder den om det hed at sætte dem på potten. 

Så det må være det jeg kan se som negativt i sammenhæng med ordet pottetræning, træning før barnet er klar.

Anmeld Citér

28. marts 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Sandratoft skriver:

Tror jeg har opdaget noget nyt idag..

Har altid troet at pottetræning var noget alle børn skulle igennem, for at kunne smide bleen. Men efter at have læst nogle gamle debatter, kan jeg se at også her er forældre opdelt efter "dem der pottetræner" og "dem der bestemt ikke gør". 

Hvad lægges der i ordet "pottetræne"? Og hvorfor er det for nogen negativt? 

For mig betyder "pottetræning" at man 'øver sig i at gå på toilettet' - om det så er på en potte eller med et sæde til toilettet.

Min søn kunne/ville ikke sige til, så han brugte ble indtil han fyldte 4 (smed den fra den ene dag til den anden) til trods for en hel sommers pottetræning før og efter at han fyldte 3... min datter bliver to om kort tid, og hun har kunnet sige til når hun skal på WC - eller har lavet i bleen - i ca to mdr. nu...

Anmeld Citér

28. marts 2016

Lunae

Vi har aldrig brugt pottetræning - for os giver det ingen mening at lære vores børn at gå på potte, for efterfølgende at lære dem at gå på toilet.

min datter var 2,4 år da hun besluttede at smide bleen og vores søn er 2,9 år og har lige smidt bleen også.

Vi har ikle trænet med dem, men grebet chancen, når de har vist interesse.

Anmeld Citér

28. marts 2016

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vi har aldrig kaldt det potte træning herhjemme. Men vores søn har været holdt over håndvasken og på potten siden han var 4 mdr gammel ved hvert ble skift, efter han havde spist, sovet og leget.

Da han var 4 måneder kunne han ikke sidde på potten, så vi holdt ham bare over håndvasken hvor han tissede og lavede stort. Da han kunne side selv var han for tung at holde i armene og der tog vi potten i brug. 

Han lavede ikke stort i bleen fra den dag vi brugte dette system, som er kendt som elimination communication, og han blev renlig som 1 og 7 mdr om dagen, hvor han selv kunne sige til når han skulle på toilettet og da han blev 2 år smed vi nat bleen efter 2 mdr uden uheld om natten. 

Jeg vil ikke på nogen måde kalde det potte træning, da det bare var en rutine vi havde og som fungerede fantastisk. Han blev meget mindre fuzzy den dag vi begyndte at holde ham over håndvasken og han lærte ret hurtigt at sige til når han skulle tisse eller lave stort. 

Men om man vil pottetrænede eller hvad man vil, det bestemmer man jo selv som forældre, det vigtigste er at man gør det man føler passer bedst til sig selv og sit barn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.