Er "pottetræne" et fy-ord?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.171 visninger
14 svar
11 synes godt om
28. marts 2016

Sandratoft

Tror jeg har opdaget noget nyt idag..

Har altid troet at pottetræning var noget alle børn skulle igennem, for at kunne smide bleen. Men efter at have læst nogle gamle debatter, kan jeg se at også her er forældre opdelt efter "dem der pottetræner" og "dem der bestemt ikke gør". 

Hvad lægges der i ordet "pottetræne"? Og hvorfor er det for nogen negativt? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2016

2721

Pottetræning er for mig når barnet skal øves i at sidde på potte (bliver sat på potten) 

når de fx har fået skiftes ble inden bad eller hvornår folk nu gør det. Jeg et vel egentlig modstander af det koncept og har aldrig rigtig brugt det.

Anmeld Citér

28. marts 2016

Sandratoft

2721 skriver:

Pottetræning er for mig når barnet skal øves i at sidde på potte (bliver sat på potten) 

når de fx har fået skiftes ble inden bad eller hvornår folk nu gør det. Jeg et vel egentlig modstander af det koncept og har aldrig rigtig brugt det.

Ligger der så ikke også det i det at man starter for tidligt? Altså inden barnet selv kan sige til?

Anmeld Citér

28. marts 2016

Fremad

Vores har sat på potten siden han var måske 4-5 mdr, han skulle alligevel med derud når man skulle på wc.. Og vi har en med bord.... Så inden længe var det blevet fast tradition at ham oh farmand startede morgenen og sluttede dagen med en fælles tur på wc....

Men har faktisk godt bidt mærke i at folk ser mærkeligt på en hvis man nævner ordet 

Anmeld Citér

28. marts 2016

2721

Sandratoft skriver:

Ligger der så ikke også det i det at man starter for tidligt? Altså inden barnet selv kan sige til?

Jo helt sikkert, men det syntes jeg oftes er det "folk" gør. Og i ordet træning indikere det vel også at man træner:øver noget. Her hjemme kom det først på tale da han selv efterspurgte det

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonymor

Sandratoft skriver:

Tror jeg har opdaget noget nyt idag..

Har altid troet at pottetræning var noget alle børn skulle igennem, for at kunne smide bleen. Men efter at have læst nogle gamle debatter, kan jeg se at også her er forældre opdelt efter "dem der pottetræner" og "dem der bestemt ikke gør". 

Hvad lægges der i ordet "pottetræne"? Og hvorfor er det for nogen negativt? 

For mig er at pottetræne at lære barnet at gå på potte, inden det lærer at gå på det rigtige toilet. Jeg er modstander, fordi jeg synes det er noget værre molbo-arbejde. Hvorfor ikke bare sætte et barnesæde på toilettet fra start og lære barnet, at det er der, man går på WC? Frem for at lære det at gå på potte, for derefter at lære barnet at gå på det rigtige toilet.

Jeg kan da godt se, at det er nemt og belejligt at have en potte til at stå i stuen eller noget, som mange gør, så barnet har noget let tilgængeligt, for mig giver det bare meget mere mening, at barnet lærer, at det jo er på badeværelset, man kommer af med stort og småt. For så træner vi også at gå hen og vaske hænder og blive tørret.

Så ja, det er ikke sådan jeg ser ned på folk, der bruger potte, jeg forstår bare ikke helt, at man orker dobbeltarbejdet 

Anmeld Citér

28. marts 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonymor skriver:

For mig er at pottetræne at lære barnet at gå på potte, inden det lærer at gå på det rigtige toilet. Jeg er modstander, fordi jeg synes det er noget værre molbo-arbejde. Hvorfor ikke bare sætte et barnesæde på toilettet fra start og lære barnet, at det er der, man går på WC? Frem for at lære det at gå på potte, for derefter at lære barnet at gå på det rigtige toilet.

Jeg kan da godt se, at det er nemt og belejligt at have en potte til at stå i stuen eller noget, som mange gør, så barnet har noget let tilgængeligt, for mig giver det bare meget mere mening, at barnet lærer, at det jo er på badeværelset, man kommer af med stort og småt. For så træner vi også at gå hen og vaske hænder og blive tørret.

Så ja, det er ikke sådan jeg ser ned på folk, der bruger potte, jeg forstår bare ikke helt, at man orker dobbeltarbejdet 

Helt enig 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Nu har jeg ikke læst debatter herinde om emnet, men synes ikke, at jeg oplever det som et negativt ord. Jeg kender en del, som gør det allerede når barnet kan sidde selv... 

Folk må gøre det, som de synes er bedst for dem. At jeg så vil gøre noget andet og synes det lyder besværligt er så noget andet  

Anmeld Citér

28. marts 2016

1977

Profilbillede for 1977
Anonymor skriver:

Nu spørger jeg nok dumt - potte i stuen?

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonymor

1977 skriver:

Nu spørger jeg nok dumt - potte i stuen?

Ork, jeg kender  mange, som har potten med rundt i alle de rum de er i. Stuen (så kan barnet sidde på potte imens det fx ser fjernsyn), børneværelset, sågar køkkenet... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.