kæft hvor er jeg heldig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2009

Drengenesmor

Hvor dejligt for dig, men jeg ville helt klart ikke scannes uden der var en årsag, da det ikke er udelukket at der kan være en skadelig effekt ved for mange scanninger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2009

Lærke90

Jeg synes simpelhen at det er så skønt for dig Caroline
Det var virkelig noget jeg gerne ville - men det er jo noget vi må leve med.

Får du så også nogle billeder med hver gang ?

Anmeld

25. september 2009

Lærke90

Drengenesmor skriver:

Hvor dejligt for dig, men jeg ville helt klart ikke scannes uden der var en årsag, da det ikke er udelukket at der kan være en skadelig effekt ved for mange scanninger.

Dette vidste jeg faktisk ikke..
Er det nogle stråler som går igennem til fosteret/ barnet ?

Anmeld

25. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Lærke90 skriver:

Jeg synes simpelhen at det er så skønt for dig Caroline
Det var virkelig noget jeg gerne ville - men det er jo noget vi må leve med.

Får du så også nogle billeder med hver gang ?

ja, det gør jeg nemlig... så kalenderen er allerede proppet med billeder

Anmeld

25. september 2009

Ansemusen

Jeg synes du er smadder heldig at du sådan kan få lov til at kigge til den lille i ny og næ! Det ville jeg også gerne have lov til! Det ville nok også hjælpe noget på mine evige bekymringer!

Anmeld

25. september 2009

Drengenesmor

Lærke90 skriver:

Dette vidste jeg faktisk ikke..
Er det nogle stråler som går igennem til fosteret/ barnet ?

Man ved ikke helt præcist hvad og hvordan det påvirker barnet, det eneste jeg fik af vide på fertillitetsklinikken er at det har en påvirkning, og hvordan det påvirker barnet ved man ikke  helt , og man vil derfor ikke råde til for mange scanninger.

Man har som de siger det  ikke påvist at det skader, men man har heller ikke endnu påvist at det ikke skader barnet. Man fraråder særligt 3D/4D scanninger i for "stor stil".

Men du kan evt. selv læse lidt mere her ;

Eksperter i mange lande sætter spørgsmålstegn ved de populære 3D-scanninger af fostre, som også herhjemme udføres på private klinikker. Risikoen for eventuelle skadevirkninger af den megen ultralyd er ikke ordentligt undersøgt, og derfor advarer myndigheder i flere lande mod de såkaldte ”souvenir-scanninger”. I Danmark vil Sundhedsstyrelsen have indført en regulering af området

Tekst: Berit Holbek Jensen
Foto: Kim Nielsen/Polfoto

”Hvorfor vente i ni måneder?” ”Få en ubeskrivelig oplevelse”. ”Kig ind til din baby”. Sådan lyder de lokkende opfordringer fra en række private ultralyds-klinikker, hvor jordemødre og sygeplejersker sælger ekstra scanninger til gravide. Det er især de nye muligheder for at scanne i 3D og 4D-format og lægge optagelserne ned på DVD, der trækker kunder til klinikkerne. Men i lande som USA og Canada fraråder myndighederne gravide at få lavet de såkaldte ”souvenir-scanninger” - blandt andet fordi det ikke kan afvises, at overdreven eller forkert brug af ultralyd kan have en biologisk indvirkning på fosteret.
Også i Europa opfordrer ultralydseksperter til, at man kun scanner fostre, når der er en medicinsk begrundelse for det. For selv om der endnu ikke er fundet beviser for, at ultralyd kan være skadeligt for fostre, er det heller ikke bevist, at det IKKE er det, forklarer professor Karel Marsal fra Lunds Universitetshospital til Dagbladenes Bureau.
- Der er endnu ikke rapporteret alvorlige negative effekter af ultralyd på fostre, men samtidig er det sådan, at de studier, der er lavet, baserer sig på de gamle maskiner, der havde en langt lavere intensitet. De apparater, man har i dag, giver bedre billeder og mere præcise diagnoser, men man har ingen opfølgende studier af de eventuelle bivirkninger ved brug af 3D-maskiner til fosterscanning, og vi kender ikke konsekvenserne af, at et foster eksponeres flere gange, siger Karel Marsal.

Forsøg med mus
Amerikanske forskere på Yale University har i et berømt studie fra 2006 undersøgt, hvordan ultralyd påvirker musefostre. Hér viste det sig, at selv om hjernerne så normale ud på de nyfødte mus, befandt nogle af cellerne sig ikke, hvor de skulle. Hjernens neuroner bliver født i en slags formeringszoner, og mens fostret udvikler sig, vandrer neuronerne selv det sidste stykke frem til, hvor de skal være. Det, forskerne så, var, at nogle af musefostrenes neuroner var blevet forstyrrede.
Forskerne påpegede efter opdagelsen, at fundene ikke direkte kan overføres til mennesker, og de understregede, at der er så store fordele ved ultralydsteknikken, at gravide kvinder absolut bør tage imod de scanninger, de tilbydes i forbindelse med hospitalsundersøgelser.
Ifølge Karel Marsal fra Lunds Universitet er Yale-forskerne efterfølgende gået i gang med at udføre tilsvarende forsøg med ultralyd på abefostre.
- De har fået en stor forskningsbevilling, og vi er naturligvis meget spændte på, hvad de finder ud af, siger Karel Marsal.
Undersøgelser lavet af norske og svenske forskere har desuden vist, at især drengefostre, som udsættes for meget ultralyd, har tendens til at blive venstrehåndede.
- Teoretisk set kan det godt skyldes en forstyrrelse i neuron-migrationen, men vi ved endnu ikke, hvad det betyder. Hos de venstrehåndede drenge blev der ikke fundet andre neurologiske forskelle, og de klarer sig fint i skolen. Men den slags opdagelser gør, at vi er nødt til at være forsigtige, siger Karel Marsal.

Ikke bare et foto 
Advarslerne mod de kommercielle 3D-scanninger kommer ikke kun fra udlandet. Også herhjemme mener eksperter, at det er betænkeligt at opfatte scanning som noget fuldstændig ufarligt.
Ann Tabor, der er professor i obstetrik og gynækologi på Rigshospitalet, understreger, at der aldrig er vist nogle skadelige virkninger af ultralyd, hvis dem, der udfører dem, vel at mærke overholder de sikkerheds-vejledninger, der findes på området, når det gælder intensitet og varighed af scanningerne.
- Men det er samtidig rigtigt, at konsekvenserne af de moderne ultralydsapparater ikke er tilstrækkeligt belyst - blandt andet af den grund, at det er svært at lave en randomiseret undersøgelse, hvor halvdelen bliver scannet og halvdelen ikke bliver. Den halvdel, der ikke bliver scannet, kan jo bare opsøge en privat klinik.
Ann Tabor mener, folk tager fejl, hvis de tror, at et ”3D-kig” ind i livmoderen med et ultralydsapparat er lige så risikofrit som at tage et foto. Og hun kalder det ”ulækkert”, når de private klinikker tilbyder de gravide rabat, hvis de kommer og lader sig scanne flere gange.
- Hvis jeg selv eller mit barn ventede sig, ville jeg tage imod de nødvendige scanninger på hospitalet, men jeg ville aldrig købe de dér souvenir-scanninger. Jeg kan slet ikke se, hvad formålet er, siger hun til Dagbladenes Bureau.

Brug for regulering 
Hos Dansk Ultralyd Diagnostisk Selskab er man også skeptisk over for de private scannings-klinikker. Næstformand Lars Bolvig, der er overlæge på Århus Sygehus, tror ikke personligt, at der er nogen risiko ved ultralyd. Men han mener alligevel, det er forkert, hvis klinikkerne påstår over for kunderne, at scanning ikke er farligt.
- Det kan man ikke sige, for det ved vi faktisk ikke. Og det skal de informere folk om, siger Lars Bolvig.
Hos Sundhedsstyrelsen fortæller kontorchef Anne Mette Dons, at man er enig i de bekymringer, som blandt andre de europæiske ultralydseksperter har fremsat. Derfor nedsætter man nu en arbejdsgruppe, der skal se på brugen af elektriske apparater i både diagnostik og behandling. Samtidig vil man vurdere, hvilke apparater, der skal forbeholdes læger på grund af deres risici.
- Vi kan klart se et behov for det - blandt andet fordi det hér med de gravide dukker op. Ud over 3D-scanninger kan man nogle steder få lavet såkaldte Doppler-scanninger af blodkarrene og blodets hastighed i navlestrengen, hvilket eksperter heller ikke anser for ufarligt, så det ER vi opmærksomme på.
I Danmark findes der ikke i dag nogen lovgivning om, hvem der kan slå sig op som ultralyds-scanner.
- Som patient skal man tænke sig meget, meget grundigt om. Der mangler en regulering på området, men den kommer, lover Anne Mette Dons.

- Scanning er ufarligt!

”Ultralydscanning er ufarligt for såvel den gravide som det ufødte barn”.
Sådan lyder det på ”Scanningsklinikkens” hjemmeside. Klinikken har afdelinger i både København, Århus og Kolding, og af deres online tidsbestillings-system kan man se, at der nærmest er udsolgt for 3D/4D-scanninger flere uger frem. En 3D/4D-scanning koster 1.200 kroner, og så indgår der også en obligatorisk 2D-scanning. Køber man en pakke, hvor man kommer til scanning tre gange, får man det for 1.000 kroner pr. gang.
Medindehaver Rikke Nielsen, der er uddannet sygeplejerske, forklarer til Dagbladenes Bureau, at hun ikke mener, der er nogen risiko ved ultralydsscanning ” sådan som det ser ud nu.”
- Det er det, vi fortæller vores patienter. Som det ligger nu, er der ikke noget, der tyder på, at der er nogen risiko. Vi laver jo de samme scanninger som på hospitalet, og om det er 2D eller 3D gør ikke den store forskel. 3D-apparaterne er bare lidt dyrere.
- Vi mener, vi opfylder et behov hos kvinderne for at føle sig trygge. Men hvis der kommer en regulering af området, vil vi selvfølgelig indordne os under den, siger Rikke Nielsen.
Også andre klinikker, blandt andet ”Scanningsjordemoderen”, hævder at ”der ikke er noget farligt” i ultralydsscanning (blandt andet i bladet ”Gravid” Nr. 2). Hos scannings- og graviditetsklinikken ”Bang og Hinge” nøjes man på hjemmesiden med formuleringen ”Man har efter årelang forskning ikke kunnet påvise skadelige bivirkninger efter brug af ultralydsbølger.” Andre, som ”Ultralydsklinikken for gravide”, berører slet ikke sikkerheds-aspektet på deres hjemmeside.

Sagt om ”souvenir-scanninger”:

Europæiske ultralydseksperter:
”Meget lidt information er for øjeblikket tilgængelig hvad angår mulige biologiske effekter af diagnostiske niveauer af ultralyd på det voksende menneskelige (..)foster, og muligheden af udviklingsmæssige effekter på hjernen kan ikke udelukkes. Der er bevis for, at diagnostiske niveauer af ultralyd kan påvirke udviklingen af hjernen i små dyr, omend det ikke er muligt at overføre disse fund direkte til mennesker. Der bør opretholdes en balance mellem diagnostiske fordele og risici for patienten. Derfor er det svært at retfærdiggøre souvenir-scanninger, som ikke har nogle diagnostiske fordele.” (Uddrag af ”Statement on the Use of Diagnostic Ultrasound for Producing Souvenir Images or Recordings in Pregnancy” fra European Committee of Medical Ultrasound Safety (ECMUS) Læs mere på www.efsumb.org.

Canadas sundhedsmyndigheder:
”Health Canada anbefaler forældre ikke at udsætte deres ufødte babyer for fosterscanning med ultralyd bare for at lave souvenir-videoer.”
Kilde: www.hc-.gc.ca

De amerikanske myndigheder (U.S. Food and Drug Administration):
”Selv om der ikke er nogle kendte risici ved ultralyd-scanning, kan den have indvirkning på kroppen. Når ultralyd kommer ind i kroppen, sker der en let opvarmning af vævet. I nogle tilfælde kan ultralyd også producere små luftlommer i kropsvæsker eller væv (kavitation). De langsigtede virkninger af vævs-opvarmning og kavitation er ikke kendte. På grund af den særlige bekymring angående fostres eksponering, har nationale og internationale organisationer anbefalet en fornuftig brug af ultralyds-scanning. Desuden er brugen af diagnostisk ultralyd til ikke-medicinske formål så som souvenir-scanning af fostre blevet frarådet.”

Anmeld

25. september 2009

Lærke90

Caroline86 skriver:

ja, det gør jeg nemlig... så kalenderen er allerede proppet med billeder

Det tror jeg gerne..
så kan man også rigtig se forandringerne som sker under graviditeten

Anmeld

25. september 2009

mor_sabina

Caroline86 skriver:

Sad lige og tænkte over det...
Med de scanninger... Jeg kan jo hilse på guldklumpen ligeså ofte jeg vil! og almindeligvis får man kun mulighed for det 2 gange i hele graviditeten!!!
Min NF var min 4. scanning MD bliver nr. 6....

jeg synes jeg er ved at sprænges, men kan da kun forestille mig hvordan det må være for Jer andre!

Endnu en grund til at jeg elsker min mor så meget som jeg gør

Nu vil jeg lige starte med atr sige at jeg ikke vil være lyseslukker på nogen måde så det er ren oplysning.
Kan bare læse i andre indlæg at du hverken bruger makeup eller andet under graviditet men har du tænkt på at scanning? Ved bare at de er begyndt at advare mod det i USA!?

Sabina som selv ELSKEDE at gå til scanning og også gjorde det flere gange

Anmeld

25. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
mor_sabina skriver:

Nu vil jeg lige starte med atr sige at jeg ikke vil være lyseslukker på nogen måde så det er ren oplysning.
Kan bare læse i andre indlæg at du hverken bruger makeup eller andet under graviditet men har du tænkt på at scanning? Ved bare at de er begyndt at advare mod det i USA!?

Sabina som selv ELSKEDE at gå til scanning og også gjorde det flere gange

ja, det har jeg bestemt tænkt over! og jeg stoler på at lægerne ikke vil gøre noget for at sætte mit barn i unødig fare - specielt min mor!

så jeg vælger, ligesom alle andre, nogle ting til og andre ting fra! og for mig er det vigtigt at der bliver holdt øje med min bebs undervejs i graviditeten, og så holder jeg mig fra makeup, parfume osv i stedet

knus

Anmeld

25. september 2009

mor_sabina

Caroline86 skriver:

ja, det har jeg bestemt tænkt over! og jeg stoler på at lægerne ikke vil gøre noget for at sætte mit barn i unødig fare - specielt min mor!

så jeg vælger, ligesom alle andre, nogle ting til og andre ting fra! og for mig er det vigtigt at der bliver holdt øje med min bebs undervejs i graviditeten, og så holder jeg mig fra makeup, parfume osv i stedet

knus

Ja det forstår jeg godt, man må vælge ting til eller fra, tænkte bare jeg ville sige det hvis ikke du havde hørt det Men ville gøre præcis det samme.
Held og lykke med det hele

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.