Pco - Hvordan påvirker det dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2016

miniRTLL

Puha den er lidt svær at forklare, men jeg giver det et forsøg.

• Let til acne
  • ekstra/ekstrem kropsbehåring (nytter ikke noget at barbere ben osv, det ligner en urskov dagen efter)
  • voldsomme smerter i underliv (har været indlagt 3 gange pga. dem)
  • uregelmæssig menstruation
  • udeblivende ægløsning
  • Humørsvingninger pga. hormonerne
  • meget kraftige blødninger under menstruation
  • søvnproblemer
  • sukker afhængig
  • har meget ofte hovedpine
  • hedeture
  • MEGET svingende vægt

jeg ved ikke hvor mange af tingene der rent faktisk skyldes pcoen men mange af tingene er først kommet i løbet af det sidste års tid og jeg fejler ikke andet er blevet tjekket 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2016

striber

pia christoffersen skriver:

Jeg fik p-piller med anti-androgener i imod min akne/bylder og min skægvækst. Almindelige p-piller var ikke stærke nok til at holde det væk. Vi er igang med at blive gravide nu, så der er desværre ikke så meget at gør end at barbere sig og forsøge ikke at pille for meget ved bylderne så de bliver til sår. En hudlæge vil kunne give en en retinolkur - men det er desværre heller ikke en mulighed når man forsøger at bliver gravid.

PCOS og PCO bliver brugt i flæng. Det ene står for polycystisk ovarie syndrom og det andet står for polycystisk ovarier, men folk bruger det om begge dele.

PCO betyder at man kan se på en scanning, at man har mange cyster på æggestokkene. PCOS betyder at man har flere symptomer som til sammen gør at man får diagnosen.

Tak for svar. Kan godt være jeg så skal ud i de stærke p piller. De alm. kan jeg blive gravid på. men ville da være rart hvis de andre virker. 

men hvad i forhold til blodpropper? er der så ikke forhøjet risiko?

Anmeld Citér

11. marts 2016

striber

miniRTLL skriver:

Puha den er lidt svær at forklare, men jeg giver det et forsøg.

• Let til acne
  • ekstra/ekstrem kropsbehåring (nytter ikke noget at barbere ben osv, det ligner en urskov dagen efter)
  • voldsomme smerter i underliv (har været indlagt 3 gange pga. dem)
  • uregelmæssig menstruation
  • udeblivende ægløsning
  • Humørsvingninger pga. hormonerne
  • meget kraftige blødninger under menstruation
  • søvnproblemer
  • sukker afhængig
  • har meget ofte hovedpine
  • hedeture
  • MEGET svingende vægt

jeg ved ikke hvor mange af tingene der rent faktisk skyldes pcoen men mange af tingene er først kommet i løbet af det sidste års tid og jeg fejler ikke andet er blevet tjekket 

Puh du er da også hårdt ramt! 

Altså jeg kan genkende nogle af dem, men som du selv nævner, kan det være andre ting. Jeg kan jo kun vente, til jeg får svar på prøverne. Der kan jo desværre bare gå 1-2 uger.

Anmeld Citér

11. marts 2016

miniRTLL

striber skriver:

Puh du er da også hårdt ramt! 

Altså jeg kan genkende nogle af dem, men som du selv nævner, kan det være andre ting. Jeg kan jo kun vente, til jeg får svar på prøverne. Der kan jo desværre bare gå 1-2 uger.

Ja det er ikke altid helt rart, men da jeg fik diagnosen var jeg alligevel glad for at det "bare" er pco(s) - i starten troede jeg (pga. de voldsomme humørsvingninger) at jeg var psykisk syg gik til udredning i 1½ år indtil jeg en dag blev indlagt til observation for blindtarmsbetændelse pga. smerter, så fandt de cyster og så kom der pludselig en anden diagnose ... på daværende tidspunkt var jeg ovenud lykkelig, men nu hvor jeg gerne vil have børn og snart har prøvet i 2 år ville jeg næsten foretrække det andet - det er næsten pest eller kolera.. 

Anmeld Citér

11. marts 2016

Tine B

striber skriver:

Øv at du er så hårdt ramt! Det er sgu ikke helt fair!

Håber at graviditeten kan ændre lidt på hormonbalancen. Så det ikke er så slemt bagefter.

Jeg har også let hårvækst på hagen.. Det glemte jeg lige i farten.. Jeg håber også det bliver bedre bagefter.. 

Denne graviditet er blevet til med hjælp, men der er jo mamge med pcos der opnår egen ægløsning det første stykke tid efter fødslen.. Vi håber lidt på at kunne lave den næste selv og hurtigt, så jeg kan komme tilbage på p-piller hurtigst muligt.. 

Anmeld Citér

11. marts 2016

pia christoffersen

striber skriver:

Tak for svar. Kan godt være jeg så skal ud i de stærke p piller. De alm. kan jeg blive gravid på. men ville da være rart hvis de andre virker. 

men hvad i forhold til blodpropper? er der så ikke forhøjet risiko?

Læger følger Lægemiddelstyrelsen anbefalinger på området, og så længe det er tilfældet, så er blodpropper ikke noget at være nervøs for.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.