Min barn har ingen far, han valgte fra. Jeg er alene med søn, snart 4 år, det er tid til fortælle ham at hans far ikke vil findes! Jeg har brug for råd, hvordan jeg vælge omhygge med ordvalget?
Lindas svar
Kære mor
En spændende og vigtig samtale, men også en samtale der ikke må blive mere forklaringstung end barnet kan bære og selv lægger op til. Ofte har vi voksne flere bekymringer, som vi risikerer at lægge i barnet, derfor skal tingene formidles simpelt og relevant for barnet. Jeg vil gerne rose dig for at tage snakken allerede nu, fordi jeg selv er tilhænger af at familiesandheder aldrig gemmes væk men formidles så tidligt og så ufarligt som muligt.
Der er nogle ting, som en 4-årig har brug for at vide, for at forstå det du vil fortælle:
- Vigtigst af alt: Mor elsker dig over alt på jorden og vil altid gøre det.
- Grundlæggende om forplantning: Fx Alle børn har en far og en mor, på den måde at: Manden skal putte noget ind i damen (eller damen får lidt af manden ind i sig), som gør, at hun bliver gravid. Det lille barn vokser i maven og bliver født af moren, når det er klar. Manden er derefter far og damen er mor.
- Grundlæggende om familier: Fx Nogle børn har en far og en mor, nogle har to mødre eller to fædre, nogle har både en mor eller en far, men som ikke bor sammen, nogle får måske en ekstra mor/far, hvis mor eller far finder en ny kæreste. Det er meget forskelligt, sådan er det bare. Det vigtigste er at alle børn har en eller flere voksne som altid vil elske og passe på dem. (evt. tegne de forskellige familier sammen).
Dernæst er budskabet tilbage:
Fx Den far du har, puttede noget ind i mig/gav min noget af sig, så jeg blev gravid og fødte dig. Men han er ikke en du kan bo sammen med og lære at kende ligesom XX (nævn en familie med far og mor, som barnet kender). Du har mig, og vi to er en familie. Vi elsker hinanden og det er bare sådan det er. Alle har en far, men ikke alle får lov at lære ham at kende, men det er ok, for vi har jo hinanden og XX og XX og XX (nævn vigtige familiemedlemmer).
Børn har sjældent brug for en lang og forkromet forklaring, kun simpel viden. Derefter kan du lade barnets egen nysgerrighed styre samtalen. Hold det simpelt. Budskabet er ikke at far har valgt jer fra. Budskabet er at I bare er sådan en familie uden far – det er sandheden formidlet uden den voksnes bekymringer.
Som årerne går, vil din søn sandsynligvis selv stille dybere spørgsmål, men hvis grundforklaringen forbliver, at I har hinanden, at du elsker ham, og at det er godt nok, så kan han til enhver tid rumme alle andre sandheder om livet og sig selv.
Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk