Amning, maveproblemer og dårlig søvn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2016

Anonym trådstarter

Babygirl2014 skriver:

Det lyder som en hård omgang!

Jeg vil sige, at du endelig skal vente med fast føde til 6 mdr., da man ikke kan være sikker på at babys tarme er udviklede nok til at håndtere andet end MM. 

Der kommer et slemt udviklingsspring ved 4 mdr., som godt kunne lyde som det i er ved at gå igennem. Det er typisk at baby ammer meget ofte, sover dårligere, og faktisk generelt er i dårligere humør. Det er kun for en periode, og så kan det være at ammefrekvensen går lidt ned igen. Læs evt. ammenet  http://www.ammenet.dk/wiki/appetitspring

Det er rigtig godt at du lader baby amme så ofte som muligt, man kan ikke amme for ofte - og som du selv siger, så er det god sovemedicin (og smertelindrende for baby også). 

Min datter døjede også med meget luft i maven, og hun ville/kunne ikke bøvse ret meget. Så jeg sørgede for at "cykle" med hendes ben, hvilket hjalp rigtig meget!

Generelt så er ammenet.dk altså en rigtig god side, hvor jeg bl.a. har fået rigtig meget information og hjælp til at komme igennem en svær ammeperiode (som btw går fantastisk nu )

Jeg håber det jeg har skrevet giver mening, ellers skal jeg nok prøve at forklare yderligere (hvis du kan bruge mit indlæg til noget).

Håber i klarer jer 

Tak for dit svar! Det er dejligt at vide, at andre også har oplevet noget lignende.  

Jeg lader ham spise alt det han vil og har pakket grøden væk igen (det var mest for at udelukke, at han ikke blev mæt af min mælk). Det er bare svært at finde hoved og hale i, for der er meget forskellige holdninger omkring hvorvidt man kan amme for meget.. Jeg har hørt flere sige, at maven bliver værre af at få mad hele tiden og at jeg skal trække den 2-3 timer inellem amningerne. Problemet er bare, at han ikke kan falde i søvn uden og jeg kan ikke holde ham vågen i 2-3 timer.  Jeg ammede ham f.eks. nu her til morgen kl. 8, hvorefter jeg prøvede at holde ham igang med leg og huslige pligter sammen med mig. Men allerede 9.30 er han træt igen og vil ikke sove uden brystet. 

Skal jeg bare blive ved sådan her? Hvis det kun er en periode, så bliver det vel bedre.. Jeg er bare nervøs for, om det bliver til en vane. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2016

migxher

Det er en myte at man kun skal amme hver 3 time (: Man kan ikke amme for ofte!
Babyer har små maver og modermælk fordøjes meget nemt.
Sørg for at cykle godt med benene, og lave benpres, hvor du lige så forsigtig presser benene op til maven, holder et øjeblik, og ud igen, og gentag så et par gange.
Evt prøv at tjekke nogle andre ammestillinger ud, måske der er en stilling der er bedre for jer, hvor baby sluger mindre luft (:

Jeg tror ikke på at babyer får dårlige vaner, eller det kommer jo an på hvad man ser som dårlig vane. Jeg ser det nu som værende babys behov, og ikke en dårlig vane (:

Anmeld Citér

9. februar 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm
Anonym skriver:

Det er primært prutter. Vi bøvser ham af, men det kommer kun noget en sjælden gang. Han vågner tit grædende og trækker benene op under sig. Kort tid efter begynder han at prutte eller også kommer der afføring. 

Hvad er det for nogle dråber? Har aldrig hørt om dem før.. Jeg vil helst ikke give ham alt muligt, hvis det ikke har effekt. 

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere noget, men tror virkelig mange, inklusiv herhjemme, har haft gode erfaringer med Biogaia. Det er blot olie med mælkesyre-bakterier i - det ligner sådan en lille falske med D-dråber, og du giver 5 om dagen. De koster ca 175kr, så lidt pebret - men vi havde en overgang at vores dreng pruttede meget, og de hjalp i løb et af få dage. Især børn af kejsersnit kan mangle disse bakterier i maven, og også efter en penicillin kur er det godt.

Anmeld Citér

10. februar 2016

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere noget, men tror virkelig mange, inklusiv herhjemme, har haft gode erfaringer med Biogaia. Det er blot olie med mælkesyre-bakterier i - det ligner sådan en lille falske med D-dråber, og du giver 5 om dagen. De koster ca 175kr, så lidt pebret - men vi havde en overgang at vores dreng pruttede meget, og de hjalp i løb et af få dage. Især børn af kejsersnit kan mangle disse bakterier i maven, og også efter en penicillin kur er det godt.

Okay. Det lyder jo rigtig godt - det er ikke det samme som Lactocare Baby? Det er jo også mælkesyrebakterier, der bare er blandet i d-dråberne.  Den bruger vi nemlig allerede. 

Anmeld Citér

10. februar 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm
Anonym skriver:

Okay. Det lyder jo rigtig godt - det er ikke det samme som Lactocare Baby? Det er jo også mælkesyrebakterier, der bare er blandet i d-dråberne.  Den bruger vi nemlig allerede. 

Jeg ved det ikke - prøv at spørge på apoteket - de må vide hvor mange bakterier der er i de forskellige ting (jo flere jo bedre)

Anmeld Citér

10. februar 2016

Lisette W

Anonym skriver:

Jeg har en søn på snart 4 mdr. Lige siden fødslen har vi samsovet, da han spiste meget tit døgnet rundt og sov meget uroligt pga. hans mave.

Maven er blevet mere bedre. Hans daglige skrigeture er væk, men han kæmper stadig meget med luft og afføring, hvilket påvirker hans søvn. Han sover ofte kun 30 min. dyb søvn før han begynder at vride sig/presser hovedet ned i madrassen og det eneste, der ligesom kan holde ham i søvnen/give ham ro er at give ham brystet. Hans søvn afbrydes næsten altid helt efter 1,5-2 timer (der hjælper brystet ikke længere), så han er aldrig 100% udhvilet, hvilket er synd for ham.

Det har altid været sådan, at brystet var den bedste sovemedicin herhjemme. Men førhen kunne han godt sove 2-3 timer uden 'hjælp' i løbet af natten. Det har han ikke gjort de sidste par uger. Jeg begynder at blive lidt frustreret og bekymret, fordi:

- Den manglende søvn gør ham evigt træt i dagtimerne og det er derfor svært at stimulere ham og få givet ham den rette træning af hans muskler, sanser osv.

- Jeg ammer hele tiden, men han virker alligevel altid sulten. Jeg føler, at vi er ret afhængige af brystet, da han ikke kan sove uden. Det gør alting udenfor hjemmet meget besværligt.

- Bliver hans mave nogensinde god? Brystmælk skulle jo være den mest skånsomme kost og hans tarme burde være udviklede nu.. Jeg prøvede at give ham et par skefulde grød 3 aftener i træk for at se, om han ville blive mere mæt og dermed sove bedre (ok med SP), men det gav ham kun mere luft i maven... Han kan ikke tåle mme og det er derfor ikke en mulighed.

Jeg vil rigtig høre jeres input!  Er det bare en periode eller gør vi noget forkert?

Min søn havde også ondt i maven og sov dårligt. Hans afførring var også grøn og meget hyppig. Jeg ammede og ammede, nogle gange flere timer i træk. Men pludselig en dag gik hans maveproblemer over. Jeg kan ikke huske hvor gammel han var men det var pludselig en helt anden dreng som kun spise to gange om natten og kunne sove til kl. 5-6 stykker om morgene. Pludselig gik der også længer tid mellem afføring, helt op til 9 dage uden han havde ondt af den grund. 

Vi forsøgte at give ham kogt vand, cykle med hans ben når han havde ondt, massere maven osv. Jeg fandt ud af at nogle ting skulle jeg lade vær at spise, fx. for meget kål og asparges.

Vi fandt aldrig ud af hvad vi kunne gøre der virkede, men han voksede fra det, og det gør din søn nok også meget snart

Anmeld Citér

11. februar 2016

Babygirl2014

Anonym skriver:

Tak for dit svar! Det er dejligt at vide, at andre også har oplevet noget lignende.  

Jeg lader ham spise alt det han vil og har pakket grøden væk igen (det var mest for at udelukke, at han ikke blev mæt af min mælk). Det er bare svært at finde hoved og hale i, for der er meget forskellige holdninger omkring hvorvidt man kan amme for meget.. Jeg har hørt flere sige, at maven bliver værre af at få mad hele tiden og at jeg skal trække den 2-3 timer inellem amningerne. Problemet er bare, at han ikke kan falde i søvn uden og jeg kan ikke holde ham vågen i 2-3 timer.  Jeg ammede ham f.eks. nu her til morgen kl. 8, hvorefter jeg prøvede at holde ham igang med leg og huslige pligter sammen med mig. Men allerede 9.30 er han træt igen og vil ikke sove uden brystet. 

Skal jeg bare blive ved sådan her? Hvis det kun er en periode, så bliver det vel bedre.. Jeg er bare nervøs for, om det bliver til en vane. 

Bare giv ham bryst når han efterspørger, nøjagtig som du gør nu 

Jeg er kommet igennem alle perioderne, og under ét af springene kunne min datter ikke holde sig vågen mere end 1 time! Har også haft perioder med amning hver halve time 

Min datter har aldrig kunne sove uden at blive ammet først, men nu her hvor hun er ældre, falder hun i søvn på under 2 min. når jeg ammer  det bliver bedre med tiden!

Håber det går jer godt 

Anmeld Citér

11. februar 2016

Anonym trådstarter

Babygirl2014 skriver:

Bare giv ham bryst når han efterspørger, nøjagtig som du gør nu 

Jeg er kommet igennem alle perioderne, og under ét af springene kunne min datter ikke holde sig vågen mere end 1 time! Har også haft perioder med amning hver halve time 

Min datter har aldrig kunne sove uden at blive ammet først, men nu her hvor hun er ældre, falder hun i søvn på under 2 min. når jeg ammer  det bliver bedre med tiden!

Håber det går jer godt 

Det er jeg glad for at høre.  Det er altid rart at få noget feedback på, at det er man gør er rigtigt.

Det går faktisk bedre her. Han spiser stadig rigtig tit, men han sover mere roligt og har faktisk de sidste to nætter kunne falde i søvn igen uden brystet. Mor var meget overrasket 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.