Amning, maveproblemer og dårlig søvn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.192 visninger
17 svar
2 synes godt om
8. februar 2016

Anonym trådstarter

Jeg har en søn på snart 4 mdr. Lige siden fødslen har vi samsovet, da han spiste meget tit døgnet rundt og sov meget uroligt pga. hans mave.

Maven er blevet mere bedre. Hans daglige skrigeture er væk, men han kæmper stadig meget med luft og afføring, hvilket påvirker hans søvn. Han sover ofte kun 30 min. dyb søvn før han begynder at vride sig/presser hovedet ned i madrassen og det eneste, der ligesom kan holde ham i søvnen/give ham ro er at give ham brystet. Hans søvn afbrydes næsten altid helt efter 1,5-2 timer (der hjælper brystet ikke længere), så han er aldrig 100% udhvilet, hvilket er synd for ham.

Det har altid været sådan, at brystet var den bedste sovemedicin herhjemme. Men førhen kunne han godt sove 2-3 timer uden 'hjælp' i løbet af natten. Det har han ikke gjort de sidste par uger. Jeg begynder at blive lidt frustreret og bekymret, fordi:

- Den manglende søvn gør ham evigt træt i dagtimerne og det er derfor svært at stimulere ham og få givet ham den rette træning af hans muskler, sanser osv.

- Jeg ammer hele tiden, men han virker alligevel altid sulten. Jeg føler, at vi er ret afhængige af brystet, da han ikke kan sove uden. Det gør alting udenfor hjemmet meget besværligt.

- Bliver hans mave nogensinde god? Brystmælk skulle jo være den mest skånsomme kost og hans tarme burde være udviklede nu.. Jeg prøvede at give ham et par skefulde grød 3 aftener i træk for at se, om han ville blive mere mæt og dermed sove bedre (ok med SP), men det gav ham kun mere luft i maven... Han kan ikke tåle mme og det er derfor ikke en mulighed.

Jeg vil rigtig høre jeres input!  Er det bare en periode eller gør vi noget forkert?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2016

Liv_86

Jeg synes at hvis han har så mange problemer med maven at man skal vente med at give grød også selvom sp siger ok for det. 

Kan han ikke falde til to med en sut? Det er heller ikke godt hvis han spiser hele tiden, oftere end hver 2-3 time. 

Har han regelmæssig afføring?

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

Jeg synes at hvis han har så mange problemer med maven at man skal vente med at give grød også selvom sp siger ok for det. 

Kan han ikke falde til to med en sut? Det er heller ikke godt hvis han spiser hele tiden, oftere end hver 2-3 time. 

Har han regelmæssig afføring?

Ja, jeg har også tænkt mig at vente med grøden. Jeg blev bare nødt til at kunne udelukke, at det var fordi han ikke blev mæt nok af min mælk. 

Han har meget regelmæssig afføring - næsten for meget indimellem. Forleden havde han afføring efter hvert måltid - dvs. hver anden time. Det var helt mørkegrønt, hvilket ifølge SP'en sker, hvis det ryger hurtigt igennem systemet eller hvis de har lidt ondt i maven. Efter vi begyndte på grøden havde han kun afføring 4-5 gange i døgnet og den var fin karrygul og grynet. 

Han har aldrig været den store fan af sutten. Vi har måtte træne ham i at bruge den. Han kan godt blive lagt til at sove med sutten, hvis han bliver vugget med en stofble over øjnene - men ellers forstyrrer den ham bare.  Jeg kan ikke give ham sutten under søvnen. Så vågner han af det. 

Anmeld Citér

8. februar 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm

Når du siger luft i maven, mener du så prutter eller bøvser? Virker han på noget tidspunkt som om han har ubehag - vågner han op med et skrig og skriger meget indtil han får brystet?

Hvis han prutter meget ville jeg prøve med nogle mælkesyre bakterier, det nemmeste er Biogaia (dråber), men man kan også bruge noget kaldet Udos choice infant blend - det er dyrere og lidt mere bøvlet, men har flere slags bakterier.

hvis det er bøvser I bøvler med, så skriv lige igen.

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

Når du siger luft i maven, mener du så prutter eller bøvser? Virker han på noget tidspunkt som om han har ubehag - vågner han op med et skrig og skriger meget indtil han får brystet?

Hvis han prutter meget ville jeg prøve med nogle mælkesyre bakterier, det nemmeste er Biogaia (dråber), men man kan også bruge noget kaldet Udos choice infant blend - det er dyrere og lidt mere bøvlet, men har flere slags bakterier.

hvis det er bøvser I bøvler med, så skriv lige igen.

Det er primært prutter. Vi bøvser ham af, men det kommer kun noget en sjælden gang. Han vågner tit grædende og trækker benene op under sig. Kort tid efter begynder han at prutte eller også kommer der afføring. 

Hvad er det for nogle dråber? Har aldrig hørt om dem før.. Jeg vil helst ikke give ham alt muligt, hvis det ikke har effekt. 

Anmeld Citér

8. februar 2016

migxher

Har du prøvet at fjerne alle mælke produkter fra din kost? Det kan godt være komælk i din kost hans mave reagerer på  

Men det kræver at du fjerner ALT mælk, også det skjulte i brødt osv.

Anmeld Citér

8. februar 2016

migxher

Og prøv evt zoneterapi

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Har du prøvet at fjerne alle mælke produkter fra din kost? Det kan godt være komælk i din kost hans mave reagerer på  

Men det kræver at du fjerner ALT mælk, også det skjulte i brødt osv.

Jeg har overvejet det. Men det virker bare meget uoverskueligt, når jeg ikke engang ved, om det vil gøre en forskel.. Er det ikke ret sjældent, at babyer reagerer på de små mængder, der når igennem til modermælken?  Jeg drikker ikke mælk, så det er mere al den skjulte mælk, som du nævner. (brød, kage, chokolade, diverse madvarer, pålæg osv.) 

Anmeld Citér

8. februar 2016

migxher

Anonym skriver:

Jeg har overvejet det. Men det virker bare meget uoverskueligt, når jeg ikke engang ved, om det vil gøre en forskel.. Er det ikke ret sjældent, at babyer reagerer på de små mængder, der når igennem til modermælken?  Jeg drikker ikke mælk, så det er mere al den skjulte mælk, som du nævner. (brød, kage, chokolade, diverse madvarer, pålæg osv.) 

Om det er sjælen skal jeg ikke kunne sige, men det sker skam. Og når det sker skal der ikke mere end en smule mælk til men ja, det kræver selvfølgelig en indsats. Men så er det heller ikke sværere. Brød kan man bage selv, og andre produkter, pålæg osv kan købes uden mælk. Og ellers kan man jo bruge soyamælk istedet hvis man savner det i mad. 

Anmeld Citér

9. februar 2016

Babygirl2014

Det lyder som en hård omgang!

Jeg vil sige, at du endelig skal vente med fast føde til 6 mdr., da man ikke kan være sikker på at babys tarme er udviklede nok til at håndtere andet end MM. 

Der kommer et slemt udviklingsspring ved 4 mdr., som godt kunne lyde som det i er ved at gå igennem. Det er typisk at baby ammer meget ofte, sover dårligere, og faktisk generelt er i dårligere humør. Det er kun for en periode, og så kan det være at ammefrekvensen går lidt ned igen. Læs evt. ammenet  http://www.ammenet.dk/wiki/appetitspring

Det er rigtig godt at du lader baby amme så ofte som muligt, man kan ikke amme for ofte - og som du selv siger, så er det god sovemedicin (og smertelindrende for baby også). 

Min datter døjede også med meget luft i maven, og hun ville/kunne ikke bøvse ret meget. Så jeg sørgede for at "cykle" med hendes ben, hvilket hjalp rigtig meget!

Generelt så er ammenet.dk altså en rigtig god side, hvor jeg bl.a. har fået rigtig meget information og hjælp til at komme igennem en svær ammeperiode (som btw går fantastisk nu )

Jeg håber det jeg har skrevet giver mening, ellers skal jeg nok prøve at forklare yderligere (hvis du kan bruge mit indlæg til noget).

Håber i klarer jer 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.