Fejl47 skriver:
Som overskriften siger - at skulle acceptere at ens barn SKAL være enebarn.. - Kan man det??
Jeg er i fast forhold til en anden mand end min søns far.. I starten var han helt hooked på "når vi engang skal have en" men som tiden er gået (vi har været sammen i 2½år) så har han ændret holdning til at være i tvivl.. Ingen tvivl om at det kan være delvis min egen skyld, fordi jeg på et tidspunkt følte mig presset og måtte sige at jeg slet ikke var sikker på om vi skulle have børn/barn sammen..
Men nu er der gået yderligere tid og jeg kan mærke at jeg gerne vil, og at min søn savner hans bonussøster rigtig meget.. Jeg får dårlig samvittighed over ikke at tilbyde min søn en bror eller søster.. og faktisk inden alt for længe både pga min alder men også min søns alder - han bliver snart 4år..
Havde jeg været single - så havde jeg formentlig valgt at få et donorbarn..
Men 1 jeg elsker min kæreste, og det vil ikke være nemt at gå fra ham til fordel for at få et barn og en søskende til min søn.. Plus, det vil være både synd og et tab for både min søn, men også min bomusdatter som godt nok kun kommer hveranden weekend..
Men jeg frygter lidt at hans holdningsændring gør at han ligner min søns far for meget.. At det er lidt for hårdt at være forældre på fuld tid, at det giver for lidt tid til ego interesser..
Kan man lære at acceptere at ens barn forbliver enebarn selvom man havde håbet på noget andet..
Jeg er selv enebarn og min søn bliver også enebarn.
Jeg har gennem min opvækst aldrig savnet søskende, og har nydt det enormt stærke bånd jeg har knyttet til mine forældre og som stadig er super stærkt i dag. Jeg er helt overbevist om at jeg ikke ville have haft det samme forhold til dem hvis jeg havde haft søskende.
Nu - som voksen - kan jeg mærke at jeg nok kommer til at savne søskende når min mor og far bliver gamle og syge. Jeg kan se hvor stor en støtte mine egne forældre har haft i deres søskende under deres forældres sygdom og alderdom.
Men - jeg mener ikke at man skal få flere børn fordi det engang om 60 år vil være en fordel for dem. Livet er meget, og det er foranderligt, og man ved aldrig hvad fremtiden bringer. Så man må kigge på her og nu.
Jeg kunne godt tænke mig at have fået to børn - fordi jeg, helt ego-agtigt, gerne ville opleve hvordan det er at være en del af en familie med flere børn. Men min mand ville kun have ét - og det meldte han ud allerede inden vi begyndte PB.
Det tog mig nok omkring 4 år før jeg endelig sluttede fred med at vi ikke skal have flere. Nu er jeg ret afklaret og nyder i stedet al den frihed jeg har, nu hvor min søn er 4 et halvt og vores liv er meget mere fleksibelt end da han var lille.
Det eneste der stadig gør ondt, er at min søn gerne vil have en lillesøster/-bror. Det smerter lidt i hjertet at se ham med små babyer, som han bare elsker. Men igen - jeg mener at det ville være en helt forkert prioritering at få et barn til fordi han gerne vil være storebror. Han aner ikke hvad det indebærer og jeg har set flere af hans kammerater reagere meget voldsomt og negativt på at få yngre søskende.
Jeg tror at pointen med min lange smøre er, at alle tilfælde er unikke og at ingen herinde kan råde dig. Men du skal lægge alle andre hensyn og faktorer til side og kun tænke på hvad DU kan gå med til eller ej. Hvis det i DIT hjerte, for DIN skyld, føles helt utænkeligt ikke at få flere børn, så må du jo tage konsekvensen.
Ellers synes jeg at du skal være glad for den sammenbragte familie I er.