Det er jo forskelligt fra person til person, hvor meget de kan rumme 
At være kandidatstuderende kræver strukturer, organisering, overblik og selvfølgelig en del faglige kompetencer, som jeg regner med at du har når du vælger at søge videre 
At have børn kræver i sig selv tålmodighed, at leve med at man ikke kan styre alt, holde overblik i alt rodet, bleer, børnesygdomme, natteroderi og manglende søvn. Dog har man jo heldigvis ret til barsel af dobbelt su i 6 måneder eller almindelig su i 12 måneder, hvor din mand har ret til 32 ugers barsel da han er i arbejde. Så i vil faktisk få dobbelt barsel
din mands barsel går gennem hans arbejde og udbetaling Danmark mens din går gennem su. De tæller ikke imod hinanden 
At være studerende og have barn / børn kræver en del, men ikke mere end hvis du havde været i arbejde såfremt at du er god til at strukturer din studietid til mellem kl 8-15 og nå det du skal nå i det tidsrum. Ellers kan aftener tages i brug, men så slider man tit sig selv op.
Mine personlige erfaringer er at mange kan klare det med gode karakterer og overskud på hjemmefronten, mens andre knækker halsen på det. Det handler om personlighed, personligt overskud, ens bagland og faglige niveau 
Jeg selv fik første barn på 4. Semester mens både kæresten og jeg var studerende. Jeg valgte at stoppe med mit studiejob da jeg ikke havde overskud til både barn, skole og job da min søn ikke var et nemt barn. Han var konstant syg de første to år. Heldigvis havde jeg barsel det første år og min mand og jeg delte sygedagene det sidste år mens vi stadigvæk læste. Vi fik begge bedre karakterer i denne periode du vi blev meget effektive i vores studieforberedelse
Jeg selv steg fra et gennemsnit på 9 til 11 i de to semestre. Min mand gik fra 4 -10 og blev færdiguddannet oveni. Da jeg gik videre på kandidatuddannelsen var min mand i fast fuldtidsstilling og min søn var 2 år gammel. Jeg fik arbejde som mentor 8 timer om ugen, som støtte person og sekretær tjans for en psykisk ustabil studerende. Det var ikke slemt både at være mor, kandidatstuderende og i job.
Jeg tog samtidig min kandidatuddannelse på 3 semester i stedet for 4. Jeg tog ekstra fag i de to første semester. Jeg blev gravid med nummer to oveni det hele og fødte kort før jeg afleverede mit speciale og 8 uger før jeg var færdiguddannet. Jeg ville aldrig gøre noget af det om.
Men jeg har også altid elsket at have mange jern i ilden og blive udfordret. Og udfordret blev jeg også da jeg stod med en 8 uger gammel baby på armen til mit speciale forsvar.
Hvis man virkelig vil og har god støtte på hjemmefronten så kan man sagtens klare det 
Anmeld
Citér