Hjælp til en bedre soverutine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.114 visninger
13 svar
6 synes godt om
2. februar 2016

Vivienne

Kære piger. 

Min dreng på 15 måneder er begyndt at sove i sin egen seng igen. Det går ok efter en kold tyrker. 

Probleme er bare at vi ikke kan finde en ordentlig soverutine. 

Hans dag ser således ud: 

1. lur i vs: ca. Kl. 11:30 og så halvanden time i gennemsnit. 

Når vi kommer hjem, vil jeg helst holde ham vågen til kl. 19 for at ham så kan sove igennem til kl. 6. Nogle gange lykkes det mig, andre gange falder han i søvn på sofaen kl. 18 og her er mit problem så. 

Han vågner efter 2-3 timer og vil ikke sove før kl. 00 igen. Har prøvet at putte ham en time, når han kommer hjem fra vs, men så sover han længe og så gider han igen ikke sove før sent om aftenen.

Det slider mig op. Og ham  for så kan han ikke vågne kl. 6 om morgenen. 

Nogle gange (meget sjælldent) sover han 3 timer i vs, så har vi ingen problemer. 

What to do? 

Hvordan sover jeres børn i den alder?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2016

Vivienne

26 visninger og ingen råd? 

Anmeld Citér

4. februar 2016

Vivienne

4. februar 2016

Ellie79

Vivienne skriver:

Kære piger. 

Min dreng på 15 måneder er begyndt at sove i sin egen seng igen. Det går ok efter en kold tyrker. 

Hans dag ser således ud: 

Når vi kommer hjem, vil jeg helst holde ham vågen til kl. 19 for at ham så kan sove igennem til kl. 6. Nogle gange lykkes det mig, andre gange falder han i søvn på sofaen kl. 18 og her er mit problem så. 

Han vågner efter 2-3 timer og vil ikke sove før kl. 00 igen. Har prøvet at putte ham en time, når han kommer hjem fra vs, men så sover han længe og så gider han igen ikke sove før sent om aftenen.

Nogle gange (meget sjælldent) sover han 3 timer i vs, så har vi ingen problemer. 

What to do? 

Ville det være muligt at gå på to lure igen så hans lure bliver bedre fordelt, jeg er af den overbevisning at god søvn avler god søvn. Hvis han står op kl. 6 ville jeg putte ham ved en 9.30-10 tiden og hvis kan så sover en time+ ville jeg putte ham igen ved en 15 tiden og lade ham sove en time også hedder godnat måske kl. 20 - jeg er ikke tilhænger af at vække børn men nu hvor I har været på en lur kan det være i skal hjælpe ham med en anden rytme. Jeg tror når han er klar til en lur vil I kunne putte ham ved en 12 tiden også sover han måske til en 13.30-14 og kan bedre holde til kl 19.

Men igen er svært når man ikke kender jeres barn og jeres hverdag, jeg ved bare fra vuggestuen at vi nogle gange går på en lur for tidligt også må vi tilbage på to lure indtil barnet er helt klar. 

Anja 

Anmeld Citér

4. februar 2016

Bissen

Vivienne skriver:

Kære piger. 

Hans dag ser således ud: 

What to do? 

i den alder sov min datter også lur i DP fra ca. 12-14 og blev puttet kl. 19.00-06.00 - hun var til tider meget træt, men var dog til at holde vågen. 

Hvis det var mig, så tror jeg, at jeg ville forsøge hårdt at holde ham vågen til kl 19 - og de dage hvor han er rigtigt træt, så put allerede kl. 18.30 eller måske 18.15. ingen passiv leg om eftermiddagen - altså ingen TV, ipad og lign., som virker søvndyssende. 

Jeg kunne forestille mig, at når han falder i søvn på sofaen og vågner i sin seng (hvis altså du ligger ham derind), så er han forvirret når han vågner og derfor er vågen til sent på aftenen. 

Hvis min datter en dag skulle falde i søvn på sofaen på det tidspunkt, så tror jeg, at jeg ville vække hende - om ikke andet for at hun kunne få nattøj på og "forstå" at hun blev puttet i hendes seng og det derfor er nat. 

ved ikke om du kan bruge mine råd til noget - men sådan ville jeg takle det  

Anmeld Citér

4. februar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg mener også vi havde lidt problemer med min datters søvn da hun var ca 15 mdr. Hun sov kun 1-1½ time i vs og var derfor dødsenstræt herhjemme. Jeg endte med at rykke spisetid fra kl 18 til kl 17 og sengetid til kl 18 i stedet for 19. Hun var nemlig så træt at hun smeltede fuldstændig sammen under aftensmaden kl 18 og endte med at komme i seng uden aftensmad. Jeg ved ikke om det hjælper hvis I konsekvent lægger ham i seng kl 18 i stedet for 19 i en periode. - Min datter faldt af og til i søvn på gulvet, og så vågnede hun helt op når jeg puttede hende og ville ikke sove før 2-3 timer senere. Men det hjalp på det da jeg lagde hende i seng inden hun "faldt om" på gulvet. 

Det varede 1-2 måneder og så var hun igen klar til at komme i seng kl 19, og sov bedre i vs. Vi har fundet ud af at hun sover bedst i vs når hun ikke rigtig kan bevæge sig. Herhjemme sover hun i voksi som bindes stramt om hende (når hun skal sove til middag hjemme), og nede i vuggeren har de skaffet en kugledyne til hende, som er meget tungere end en almindelig dyne. Når hun har begrænset bevægelsesfrihed sover hun 2-2½ timer, men uden voksi/kugledyne sover hun kun ca 1 time. 

Anmeld Citér

4. februar 2016

Lisette W

Nu er min søn kun 10 måneder, men han bliver som regel puttet kl. 19. Har han en af de dage hvor han kun har sovet en kort middagslur putter vi 18.30 istedet. Vores rutine er aftensmad 17.30-18.00 har efter leger vi lidt i stuen eller ser tv hvis han bare i nusse-humør. Ca. en halv time før han skal sove går vi ned, og så får han lov at lege nøgen rundt lidt, det elsker han. Så får han ren ble og nattøj på og vi går ind i vores seng hvor han får en flaske mælk hvis min kæreste læser højt af den krimi vi er i gang med. Når flasken er tømt børster vi tænder og så bliver han langt i sin egen seng og sover til 5.30-6.30. Dog bliver han ofte ked et sted mellem kl. 23-02 hvor vi for det meste ender med at tage med ned i vores seng, og der sover han så trygt og godt.

Anmeld Citér

4. februar 2016

De3Guldklumper

Da mine unger var omkring 15 mdr har deres rytme været således. 

Op ca kl 6 - 6.30 - nogen morgener blev de vækket. 

Blev puttet til middagslur ca kl 12 -her sov de alt mellem 2-4 timer

puttet igen mellem 18.30 - 19 alt efter trætheden. 

Det har fungeret super godt. 

Evt tænker jeg få en snak med vs. Måske han kan puttes ud så han lige får et hvil fra 8-9 så han er klar til putning igen omkring 12-12.30 så han kan holde sig vågen til kl 19. Og når rytmen er inde så drop den tidlige lur. Men det kommer jo an på om de vil vække børn i vs. 

Anmeld Citér

4. februar 2016

A-1995

Da min var 15 mdr sov han en lille morgenlur fra 8-8.30 hvor vi vækkede ham, så til middag fra 12-15 og kom så i seng kl 19.30 og sov til kl 6 ☺️

Anmeld Citér

4. februar 2016

Pikku Myy

Vivienne skriver:

Kære piger. 

Hans dag ser således ud: 

What to do? 

Jeg tænker at det i virkeligheden handler om at han ikke får sovet længe nok ved middagstid (som du nok også selv er inde på). Og det er jo svært at ændre på når det er i vuggestuen, men det er nok der I skal sætte ind.

(For i den alder er man da "for stor" til 2 lure, ikk'? - det er ved at være mange år siden ...)

Min erfaring er at børn ikke kan sove for meget til middag. Til gengæld er det meget vigtigt hvor længe de er vågne inden de kan lægge sig til at sove for natten. Min søn kunne fx ikke sove til sin normale sengetid, hvis han havde sovet længere end til kl 15. Hvis han var særligt træt blev vi og vuggestuen nødt til at putte ham tidligere istedet for at lade ham sove længere.

Hvordan virker det i weekend og ferier, hvor det er jer der "styrer" hans søvn? Hvor sover han til middag (hjemme og i vuggestuen)? Er der faktorer de to steder der er forskellige? Hvordan er vuggestuen at samarbejde med?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.