fødsel i vand ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2009

Halbschön

Tina2 skriver:

Det kan man ikke:-) Men sidder man i karret og det ikke er godt kan man jo til enhver tid komme op....

Så lykkedes det mig alligevel at huske lidt fra de timer om fødsel

Jeg er efterhånden selv blevet ret hooked på at føde i vand, så det vil jeg forsøge! Det lyder til at det er super godt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2009

Tina2

Renée88 skriver:

Så lykkedes det mig alligevel at huske lidt fra de timer om fødsel

Jeg er efterhånden selv blevet ret hooked på at føde i vand, så det vil jeg forsøge! Det lyder til at det er super godt

Det vil du ikke fortryde:-)

Har faktisk aldrig hørt om en dårlig vandfødsel:-) Min veninde som er uddannet doula, ammerådgiver og er igang med JM-uddannelsen har været med til mange vandfødsler (især som doula, var også med til min søns fødsel) og hun siger at alle har været uden komplikationer:-)

Anmeld

25. september 2009

Ansemusen

Vil det sige at jeg kan starte i vand og hvis så det ikke går uden smertestillende, kan jeg evt. komme op af karet, få epidural og føde på land? For jeg tror gerne jeg vil føde i vand, jeg er bare rigtig bange for, hvis der så ikke er nogen vej tilbage hvis det gør alt for ondt!

Anmeld

25. september 2009

linemus

Ja, det kan du sagtens.

Jeg kom i vand for at tage toppen af smerterne. Det var dejligt, og jeg sad endda og sov mellem veerne. De sørgede hele tiden for, at vandet var 37 grader. Jeg ville gerne have født i vandet, men da fostervandet gik, var det lidt grønt, så det måtte jeg ikke, og jeg kom op. Den sidste tid jeg sad i vandet, syntes jeg ikke rigtigt det hjalp mod smerterne, men da jeg så kom op af vandet, kunne jeg virkelig mærke, hvor ondt det gjorde, så det havde jo dæmpet det alligevel.

Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg gerne føde i vand denne gang, men jeg vil ikke sætte næsen op efter det, men tage det som det kommer. Der kan jo være så mange grunde til, det ikke lige kan lade sig gøre, og der er også nogen, der føler ubehag ved at komme i vandet. Jeg synes, det er en god idé at være klar over de muligheder der er omkring fødsel, gøre sig nogle tanker om, hvordan man kunne tænke sig det, og så vente og se, hvad der virker bedst i øjeblikket.

- Line

Anmeld

25. september 2009

sonja1

Min sidste fødsel var i vand og vil blive meget ked af det hvis jeg ikke når det her 4. gang.
Det er så lindrende og man kan bedre arbejde med sin veer.
Prøv det...
De andre 2 gange jeg har født på briks, har nærmest ikke kunne gå derfra men efter fødsel i vand, følte jeg at jeg kunne løbe 10 km uden problemer!!!!

Anmeld

25. september 2009

Tina2

sonja1 skriver:

Min sidste fødsel var i vand og vil blive meget ked af det hvis jeg ikke når det her 4. gang.
Det er så lindrende og man kan bedre arbejde med sin veer.
Prøv det...
De andre 2 gange jeg har født på briks, har nærmest ikke kunne gå derfra men efter fødsel i vand, følte jeg at jeg kunne løbe 10 km uden problemer!!!!

Lige mine ord... Fantastisk lindring af smerterne + at man slet ikke har så ondt og er så groggy bagefter, som når man har ligget på en seng......

Læste forøvrigt engang at man ved at føde på ryggen faktisk lukker fødselskanalen 30%

Anmeld

25. september 2009

Halbschön

Ansemusen skriver:

Vil det sige at jeg kan starte i vand og hvis så det ikke går uden smertestillende, kan jeg evt. komme op af karet, få epidural og føde på land? For jeg tror gerne jeg vil føde i vand, jeg er bare rigtig bange for, hvis der så ikke er nogen vej tilbage hvis det gør alt for ondt!

Du skal huske og tænke på at epi-blokaden er bedst under udvidelsesfasen, og hvis du er tæt på at føde, får du den ikke lagt

Anmeld

25. september 2009

Tina2

Renée88 skriver:

Du skal huske og tænke på at epi-blokaden er bedst under udvidelsesfasen, og hvis du er tæt på at føde, får du den ikke lagt

Præcis, jeg har ikke haft brug for den nogle af gangene, da mine veer er til at udholde i starten....

Men her sidst var jeg 7 cm åben (var i tvivl om jeg overhovedet var begyndt at åbne mig pga manglende smerter) da jeg kom op på fødegangen og hold da op som det lindrede at komme i vandet..... De var begyndt at nappe lidt, men blev mere end halveret af at komme i vandet.......

Først da jeg var 9 cm åben gjorde de så ondt at jeg ikke kunne snakke (og SÅ gør det ondt)

Så ingen brug for den her.... Ved at NOGLE fødsler kan trække lidt ud, når man får epidural.... Men ikke alle:-)

Jeg foretrækker i hvert fald at føde uden smertelindring og er heldigvis så heldig at jeg ikke er i et langt smertehelvede med udvidelsesveerne.

Anmeld

25. september 2009

Ansemusen

Jeg er bare bange for at min fødsel skal blive lige så lang og smertefuld som min Mors var, da sådanne ting jo ofte er arvelige så vidt jeg ved!?

Men så kan man måske få epidural først mens man er på land (går ikke ud fra at jeg skal ligge i vandet i 10 timer) og så få den fjernet når fødslen nærmer sig og føde i vand. Jeg kender i hvert fald en pige, som fik fjernet sin epidural inden hun skulle føde af en eller anden grund. Og det er alligevel også i et bestemt interval (hvor åben man er) hvor det skulle hjælpe bedst. Men alt det kan min jordemoder forhåbentlig svare på. Der er desværre bare lææænge til november!

Anmeld

28. september 2009

Halbschön

Ansemusen skriver:

Jeg er bare bange for at min fødsel skal blive lige så lang og smertefuld som min Mors var, da sådanne ting jo ofte er arvelige så vidt jeg ved!?

Men så kan man måske få epidural først mens man er på land (går ikke ud fra at jeg skal ligge i vandet i 10 timer) og så få den fjernet når fødslen nærmer sig og føde i vand. Jeg kender i hvert fald en pige, som fik fjernet sin epidural inden hun skulle føde af en eller anden grund. Og det er alligevel også i et bestemt interval (hvor åben man er) hvor det skulle hjælpe bedst. Men alt det kan min jordemoder forhåbentlig svare på. Der er desværre bare lææænge til november!

Mange ting kan være arvelige fra mor til datter - men jeg tror nu det er naturens gang der bestemmer.. Det kommer nok an på hvor stor barnet er, hvordan det ligger, hvordan din bækkenbund er, din smertetærskel, din evne til at slappe af osv.... Men ved det ikke - blot et gæt

epiblokaden er bedst under udvidelsesfasen, da den kun dækker et område hen over maven, og altså ikke selve skeden... Så den vil ikke dække under smerterne når bebs skal ud.... Efter hvad jeg fik at vide til fødselsforberedelse, så blev den ikke fjernet under fødslen, men først bagefter... Og kravet for at man kan føde i vand er at alt er ok, og at man selv kan komme i karret og ikke mindst op af karret umiddelbart efter at bebs er kommet ud, da moderkagen skal fødes på land..

Men ja, spørg din jordemoder, det er jo det hun er der for - og kan være at procedurene er forskellige fra sted til sted 

Knus fra Renée, 39+3 - og MEGET nervøs for fødslen!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.