Sygemelding - problemer med arbejdspladsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.482 visninger
16 svar
0 synes godt om
23. september 2009

Anonym trådstarter

Tillader mig at være ano, af den årsag at evt. medkiggere fra jobbet ikke behøver vide dette.

Jeg er nygravid, og lider desværre af grum kvalme. Derfor blev jeg for nogle uger siden sygemeldt.
Arbejdspladsen var forstående, og i samtalen med lederen aftalte vi, at jeg skulle komme derud efter ca. 1 uge, så jeg kunne hente nogle ting, hvis jeg havde nogle ok timer, hvor jeg måske ville kunne lave noget. Da jeg spørger mht. en læge-sygemelding, siger hun, at den kan jeg bare tage med der.

Jeg får min sygemelding til 400 kr, og tager derud. Hun giver den videre til sekretæren, og sender mig hjem med god bedring. Så langt, så godt.

I dag skriver jeg til sekretæren for at høre efter mine penge, som de skal refundere. Får svar tilbage om, at jeg IKKE får dem tilbage, da de ikke har bedt om den sygemelding. Gjorde de ikke det, da vi snakkede sammen, da jeg sygemeldte mig???

Hvad gør jeg nu? Har mailet til lederen og forelagt min opfattelse, men tror ikke jeg får noget ud af det.
Det er en tidsbegrænset stilling indtil barsel, og jeg var egentlig glad for at være der. Det synes jeg ikke, at jeg er mere. Synes det er røvet - jeg kan jo ikke bevise noget, da detvar en mundtlig aftale. Og lige meget hvem af os der får ret, bliver den modsatte part negativt stemt. Og så er der lang tid til barsel.

Kunne jeg så ikke bare lade de 400 kr.smutte? Jo måske - men kunne da godt bruge dem på andre ting, og føler mig både dum (misforstod jeg hende virkelig?) og snydt (nemt at bede om en sygemelding mundtligt og så rende fra det).

Er sgu splittet - og vred (hormoner????)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2009

oo

ja jeg hører det umiddelbart ikke som om hun beder om en lægeerklæring, men som om du tilbyder hende en lægeerklæring, så måske er det der misforståelsen er opstået?

jeg har selv prøvet at skulle bruge en lægeerklæring i januar og da måtte jeg selv punge ud, det betaler universitetet ikke for - heller ikke selvom de beder om en.

Anmeld

23. september 2009

Anonym trådstarter

Jeg spurgte ganske konkret: hvordan gør jeg ift. lægeerklæring osv?
Hun svarer: du kan komme på xdag og hente tingene og så kan du bare tage den med der.

Hvis de ikke ville have den, havde hun vel sagt, at den ikke var nødvendig?

Ved godt at uni´er ikke refundere - been there done that. Glæden ved at være studerende.

Anmeld

23. september 2009

Ni-ko-li-ne

du skal have dine penge længere er den ikke...

er du medlem af en fagforening? så ringer du der og finder en løsning :0)

Anmeld

23. september 2009

Karo

Er helt enig med Karina. Selvfølgelig skal du have dine penge.

Anmeld

23. september 2009

Lulu&Benjamin

Du har ret til at få pengene refunderet, de tog jo også pænt imod sygemeldingen, og hvis det ender med at blive en langtids sygemelding, mener jeg også at de skal bruge den til dokumentation.

Håber 'lederen' er fair, og giver dig de 400,- alt andet er da uhørt.

Anmeld

23. september 2009

Lise

Er det ikke meget normalt at man selv betaler den? Jeg ved ikke om der er regler for sådan noget, men jeg ville gå ud fra at den var for egen regning med mindre de specifikt havde sagt at jeg ville få refunderet de 400 kr.

Anmeld

23. september 2009

Becks

Lise skriver:

Er det ikke meget normalt at man selv betaler den? Jeg ved ikke om der er regler for sådan noget, men jeg ville gå ud fra at den var for egen regning med mindre de specifikt havde sagt at jeg ville få refunderet de 400 kr.

Hvis ens leder/chef beder om en laegerklaering, saa skal de refundere pengene man har givet for den.. Man faar gerne pengene over sin loen maaneden efter...

Ved self. ikke om det er saadan alle steder, men det har vaeret saadan de steder jeg har arbejdet..

Anmeld

23. september 2009

FrkT

Jeg er også enig med Lise, tror selv man betaler den.

Og hvis ikke, så skal du selvfølgelig have dine penge - ja. Men personligt (på trods af at vi har elendig økonomi) ville jeg nok bare lade den ligge, ved godt at det nok ikke er det man BØR, men i en tidsbegrænset stilling ville jeg være bange for at skabe for mange problemer og evt. risikere fyring. Synes at hvis de ellers har været søde overfor dig mht. al det sygemeldingsnoget og graviditet, så har du trods alt en god leder (for det er absolut ikke dem alle der er tilfredse med når det ikke helt faste personale går hen og bliver gravide).

Håber du finder ud af det. Men vil nok også råde dig til at spørge din fagforening, om der er regler for sådan noget, og så vurdere ud fra det.

Held og lykke og tillykke med graviditeten

Anmeld

23. september 2009

Ni-ko-li-ne

Lise skriver:

hvis de kræver den er det dem som skal betale

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.