Anonym skriver:
jeg skriver til jer fordi jeg har brug for et godt råd.
jeg er så meget i tvivl om hvad mit dagelig kalorie behov er håber her sidder en som kan svare mig med et ca tal..
jeg skal ikke tabe mig men heller ikke tage på men synes det svært ikke at tage på
jeg er stillesiddene hele dagen pga smadret knæ og en dårlig arm som ikke kan bruges.. jeg er hjemme dagen lang da morfin gør mig usikker.. jeg er kræsen spiser ingen salat grøntsager eller frugt.. eller jo banan og kartofler
så jaaa jeg ved godt jeg ikke er sund... og de sidste mange uger har jeg guffet chips og is og kage hver eneste dag... har taget en kold tyrker og de sidste par dage har jeg simpelhen været så ufattelig energiforladt og utilpas det at løfte armen er hårdt og tror det fordi min krop er i chok over det usunde er væk. jeg vil gerne vis jeg kunne spise chips osv i weekenden så imorgen må jeg gerne.. men tror måske også jeg har dummet mig for plejer ofte at få pommes osv til aftensmad og boller til frokost og forskeligt til morgenmad men de sidste 3 dage har jeg levet efter en fast plan i mit hoved..
morgen 150 gram skyr. 10 mandler 15 gram muslii
frokost 150 gram skyr 10 mandler 15 g muslii
aftensmad 300 gram kylling filet og 100 gram pasta (før kogning )
og det jo slet ikke det jeg plejer at spise plejer at få en del mere bare boller i sig selv er jo en del kalorier.. tror i det fordi min krop er i chok over at jeg har levet sådan at jeg er så skidt og energi forladt... hvad må jeg få af kalorier når jeg sidder stille hele dagen er 152 og vejer 49 kg 
Hej 
Jeg har lige lært om det på min uddannelse.
Hvis du vejer 49 kg, vil din krop bare for at fungere have brug for 49 x 100 = 4900 kj i døgnet. Det er det din krop forbrænder, hvis du sidder på en stol hele dagen, uden at indtage mad.
Du siger derudover at du er stillesiddende både på arbejde og i fritiden - derfor skal de 4900 kj ganges med 1,2. Dvs 4900 x 1,2 = 5880 kj pr døgn.
For at omregne til kalorier, skal du dividere med 4,,2.
Du skal altså have 5880 kj /4,2 = 1400 kalorier pr døgn, for at holde vægten.