Roselil skriver:
Hej, jeg har ofte undret mig over, at jeg aldrig selv bad om hjælp til amningen med mit første barn. Enten fra min mor som har ammet 5 eller svigermor der har ammet 6. De tilbød det heller ikke selv. Jeg er dog sikker på, at de gerne ville have hjulpet om jeg havde spurgt. Nu kan jeg i diverse ammedebatter se, at familien aldrig bliver nævnt i forbindelse med ammeopstart og så tænker jeg, hvorfor egentlig ikke? Det må vel være det man har gjordt tidligere... Jeg er ikke selv særlig genert og har ammet foran familien med begge børn. Det faldt mig dog aldrig ind, at jeg kunne spørge dem om hjælp til at få barnet til at få fat. Med min ældste tog det rigtig lang tid og var igennem 7 sygeplejersker på hospitalet inden det lykkedes, da en garvet ældre sygeplejerske viste mig en teknik med at amme med barnet fra siden, ligesom man ammer tvillinger. Hvad siger i, kunne i spørge familiemedlemmer, veninder etc. Til råds?
Vi fik styr på det mens jeg var indlagt efter fødslen, så nåede ikke til at kunne spørge. Jeg ved ikke om det havde været oplagt ...
Til gengæld har jeg selv tilbudt mit råd, og det var faktisk lidt grænseoverskridende. Vi var på barselsbesøg hos et vennepar, hvor vi kender manden bedst. Hun sad og ammede, mens hun fortalte at hun syntes det var svært at få drengen til at få ordentligt fat. De havde været indlagt kortvarigt med gulsot, så hun følte der var pres på at han skulle have mad nok. Jeg stod og kiggede, og pludselig røg det ud af mig om jeg godt måtte give et råd. Jeg kunne have bidt mig selv i tungen, men hun er heldigvis et utroligt rart og ærligt menneske, så da hun gerne tog imod, vidste jeg at jeg ikke var gået over en grænse. Og det virkede heldigvis 
Anmeld
Citér