Jeg har i en årrække kæmpet med depression og er tidligere diagnosticeret med personlighedsforstyrrelse. I dag er jeg 100% velfungerende, så længe jeg husker at passe på mig selv.
Jeg blev ramt allerede i teenageårene og har derfor tidligt været klar over, at jeg har nogle udfordringer. Den første uddannelse jeg forsøgte mig med passede slet ikke til mig, og jeg gik helt ned på tredje semester. Da jeg så skulle vælge uddannelse igen, var jeg meget opmærksom på, at det skulle være noget, jeg kunne holde til - bl.a. duer jeg ikke til at arbejde med mennesker. Jeg har ellers haft både lærer- og socialrådgiver uddannelsen oppe og vende, men i praksis ved jeg godt, at jeg aldrig ville trives i det, da jeg engagerer mig alt for meget på det personlige plan og altid ville tage mit arbejde med hjem.
Det lykkedes mig at vælge den helt rigtige uddannelse, og i dag har jeg et fuldtidsjob som jeg virkelig trives med. Jeg sidder med selvstændige opgaver, som jeg kan løse i mit eget tempo og kan altid tage en pause, når jeg har brug for det. Jeg har flekstid og mulighed for at arbejde hjemme nogle timer hver uge, og så har jeg nogle virkelig gode kollegaer. Og så er der bare minus stress, da der altid er sat rigeligt tid af til hver opgave.
For nogle år siden troede jeg ikke, at jeg nogensinde ville blive i stand til at arbejde fuld tid, men jeg har fundet ud af, at med den rigtige type job kan jeg godt. Fordi jeg ikke bruger kræfter på at være på arbejde, men rent faktisk nyder det.
I forhold til det private, så har jeg en kæreste, der er rigtig meget på herhjemme, og ved hvor meget det betyder for mig, at få pauser i løbet af dagen. Jeg vil tro, at han klarer 2/3 af det praktiske med hjem og barn, for som han siger, så er det bare så vigtigt for hele familien at jeg har det godt. Ham har jeg været meget heldig med.
Og så er jeg generelt blevet rigtig god til at tænke over, hvordan jeg bruger mine energi, og siger ofte nej til ting, jeg egentlig ikke orker at deltage i.