KS - Nogen med varrige mén?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.366 visninger
14 svar
12 synes godt om
14. januar 2016

tullemortilsnart2

Overvejer kraftigt planlagt kejsersnit her 2. gang (havde en virkelig dårlig fødsel og er nu så skræmt!)

.. men hende der scannede mig, sagde at det ikke er valgfrit på Åbenrå sygehus (der skal være en meget god grund) og at det var bedst at føde normalt, da man kunne få varrige mén af det.. noget med mavemusklerne nævnte hun - tænker bare på mit job, har et hårdt fysisk arbejde - hvad hvis jeg ikke kan arbejde mere efter, er man sikret på nogen måde ved KS? 

Nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre.. var sikker på kejsersnit var det rette .. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2016

Christine

tullemortilsnart2 skriver:

Overvejer kraftigt planlagt kejsersnit her 2. gang (havde en virkelig dårlig fødsel og er nu så skræmt!)

.. men hende der scannede mig, sagde at det ikke er valgfrit på Åbenrå sygehus (der skal være en meget god grund) og at det var bedst at føde normalt, da man kunne få varrige mén af det.. noget med mavemusklerne nævnte hun - tænker bare på mit job, har et hårdt fysisk arbejde - hvad hvis jeg ikke kan arbejde mere efter, er man sikret på nogen måde ved KS? 

Nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre.. var sikker på kejsersnit var det rette .. 

De skal jo også fortælle om worst case scenario. Men jeg har fået 3 ks og har ingen varige mén overhovedet 

Har heller aldrig mødt en med varige mén grundet ks.

Men det er selvfølgelig en operation og det tager tid om at hele. Det er klart der også går tid før mavemusklerne er sig selv. Omvendt er der jo desværre også de der får varige mén af vaginal fødsel..

Held og lykke 

Anmeld Citér

14. januar 2016

ErDuHerIkkeSnart

Det lyder nu mere som om du er blevet "vejledt" af en person med ret stærke personlige holdninger til KS kontra vaginal fødsel. Der er masser af kvinder som føder ved KS uden nogen former for problemer - selvfølgelig er der det! Og omvendt kan der være rigtig mange gode grunde til at føde vaginalt og lade naturen gå sin gang.

Men... det lyder til at hun har vejledt dig ud fra egne normative standarder - fremfor at tage dit spørgsmål og din bekymring alvorligt. Jeg vil foreslå at du taler med din jordemoder i stedet. Så vidt jeg ved kan man alle steder i sidste ende kræve et KS, hvis man af den ene eller anden grund skulle ønske det. Dog vil de mange steder forsøge at tale dig fra det, hvis der ingen medicinsk årsag er til det - og der må du jo så vælge hvor meget du vil lytte 

Anmeld Citér

14. januar 2016

Paddehatten

Ja, du kan jo altid få mėn af en operation, ligegyldig hvilken slags det er, men det kan du så sandelig også af en vaginal fødsel. Jeg har selv fået kejsersnit og kender flere med kejsersnit, og jeg kender ingen, der har fået mėn af det. Det gør jeg dog med én, der har født almindeligt, så man kan jo altid finde skrækhistorierne, hvis man vil. Du skal vist informeres ordentligt af en læge eller jordemoder og på videnskabelig baggrund, fremfor holdningsbaseret   derefter kan du tage et velinformeret valg  Held og lykke med fødslen, hvordan den end kommer til at forløbe 

Anmeld Citér

14. januar 2016

CarinaSB

Der er hvis noget der hedder ks på mors ønske :)

Anmeld Citér

14. januar 2016

SofiaMik

Hm må man spørge, hvad der skete til din første fødsel?  Det kan jo være, at der var noget ved denne, der indikerer ks næste gang. 

Selv ville jeg aldrig ønske mig et ks, tror ikke nødvendigvis, at det er "nemmere"  og mere smertefrit. Jeg har født en sædefødsel og takkede nej til ks. 

Anmeld Citér

14. januar 2016

Rockertand

Har prøvet begge dele og ville vælge vaginal fødsel til enhver tid.

Man kan ALTID få lavet en fødselsplan, hvor grænsen for den vaginale fødsel fremgår. Du forsøger så at føde vaginalt, og når grænsen nåes, vælger du selv, om du vil fortsætte eller rykke til kejsersnit, de fleste vælger nok at føde vaginalt, da frygten er væsentligt mindre, når man er i det, og det i bund og grund jo er dit hoved, du kæmper imod.

Anmeld Citér

14. januar 2016

Mamacita til 2 piger

Min gynækolog sagde det var noget pjat, da jeg nævnte at vi jo skulle vente et par år med den næste, eftersom det så skal være 3. ks. Fordi mit ar var helet fint, da han scannede det efter 12 uger.  

Det er kun i danmark man er så forskrækket over ks. Han sagde at i Saudiarabien får kvinder 7-8 ks. uden problemer.  

Du skal selvfølgelig gøre dine overvejelser. Jeg valgte ks 2. gang, pga. at 1. gang tog det 48 timer i fødsel og endte med aks. Det var så godt jeg indisterede, for jeg blev rykket frem til 38+0 pga. smerter. Det viste sig så at mit gl. ar var bristet, og jeg havde dobbelt op på fostervand. Så hvis jeg havde fået veer, kunne det have gået rigtig galt. 

Men de kan jo ikke tvinge dig til at føde hvis du er hysterisk og insisterer på at få et pks. 

Anmeld Citér

14. januar 2016

tullemortilsnart2

Christine skriver:

De skal jo også fortælle om worst case scenario. Men jeg har fået 3 ks og har ingen varige mén overhovedet 

Har heller aldrig mødt en med varige mén grundet ks.

Men det er selvfølgelig en operation og det tager tid om at hele. Det er klart der også går tid før mavemusklerne er sig selv. Omvendt er der jo desværre også de der får varige mén af vaginal fødsel..

Held og lykke 

nemlig! jeg har indlagt i 8 dage efter fødselen.. det gjorde sygt ondt længe! vi kunne først have sex igen efter 6,5 måned og idag 9 måneder efter gør det stadig lidt ondt. 

dem jeg kender der fik AKS har ikke haft ondt så længe. 

Anmeld Citér

14. januar 2016

lineog4

nemlig! jeg har indlagt i 8 dage efter fødselen.. det gjorde sygt ondt længe! vi kunne først have sex igen efter 6,5 måned og idag 9 måneder efter gør det stadig lidt ondt. 

dem jeg kender der fik AKS har ikke haft ondt så længe. 

Jeg har selv kun født vaginalt, men kender en der grundet en lang og hård fødsel valgte ks næste gang og hun fortrød da det ikke var en dans på roser med er kejsersnit i forhold til smerter mm. Men der findes garanteret også modsatte historier. 

Jeg havde selv en laaaaaaang fødsel med den første, 4 døgn med veer, over en times presseveer hvor jeg var aktiv pressende og et par timer med pressetrang hvor der skille prustes igennem da jeg kun var 7 cm åben. Jeg sprang her og der og alle vegne og var bare heldig ringmusklen ikke røg, de troede det. Jeg var indlagt i 6 dage, havde svært ved at gå og sex var en by i Rusland. 

Jeg glemte det heldigvis indtil jeg var gravid igen og tænkte på fødslen - gisp. Jeg er så virkelig en chicken så tanken om kejsersnit og jeg var næsten ved at besvime, tanken om epidural så løber jeg skrigende væk. Jeg talte med min jordemoder om det og fik lavet en fødselsplan, hvor de lovede mig jeg max måtte gå med veer i 24 timer så skulle de gribe ind. Jeg nåede aldrig at finde ud af om planen var god, for vandet gik uden veer, fik små veer som plukveer her hjemme omkring 21 tiden gik i bad og kort efter kom veerne som en storm, korte konstante og ingen regelmæssighed og først da min man truede med ambulance fik han mig ned i bilen. Vi var på fødegangen kl 22 og 22.35 lå jeg med min datter i armene, fik en knude, tog hjem dagen efter og cyklede efter 4 dage.... 

At første fødsel går skidt, er lang, er hård osv er ikke ensbetydende med den næste er det samme. Nu har jeg født 4 gange, første gang var den længste, 2. Gang den hurtigste men ingen udover den første fødsel har tager mere end 3 timer og kun 1. Og 2. Gang så jeg nål og tråd efter fødslen.... 

Så måske en fødselsplan ville være en god ting og hvem ved måske du som mig bliver positiv overrasket og får en nem fødsel

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.