Opskrifter på sund mad med få kulhydrater i

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.764 visninger
15 svar
6 synes godt om
11. januar 2016

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Hej de damer

ja overskriftensiger lidt sig selv

og dog ikke 100% 

jeg vil meget gerne kunne finde opskrifter på mad der har få kulhydrater i. Men vil så gerne ha at det er vaiereret kost så min mand og datter også kan spise med. Så vi alle kan spise det samme mad. Istedet for at de spiser noget og jeg spiser noget andet.

så søde søde damer kom med alle jeres opskrifter,ideer og ikke mindst jeres råd

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2016

Mullesmith

Love Angel skriver:

Hej de damer

og dog ikke 100% 

jeg vil meget gerne kunne finde opskrifter på mad der har få kulhydrater i. Men vil så gerne ha at det er vaiereret kost så min mand og datter også kan spise med. Så vi alle kan spise det samme mad. Istedet for at de spiser noget og jeg spiser noget andet.

Kulhydrater er der jo flest af i ris, pasta, kartofler og brød. Så hvis du bare spiser grøntsager istedet for så er du sparet for mange 

Anmeld Citér

11. januar 2016

ModerNatur

Love Angel skriver:

Hej de damer

og dog ikke 100% 

Jeg kigger lige med.. Min udfordring er nemlig også at finde sund kost som vi alle kan spise.. Jeg tror ikke det at spise noget andet end resten af familien er et særligt godt signal at sende.. 

Her spiser vi:

- Kylling i karry (hjemmelavet med jævning)

- Hakkebøffer m kartofler, jævnet sovs og gulerødder (undgå kartoflerne)

- Suppe m grovflutes (undgå melboller)

- grøntsager, kylling og nudler (med få nudler på min tallerken)

- kyllingefrikadeller, tærte af fuldkornsdej og salat

- æggekage + rugbrød

Så kan jeg så ikke liiige huske mere 

Anmeld Citér

11. januar 2016

Love Angel

Mor til 4
Mullesmith skriver:

Kulhydrater er der jo flest af i ris, pasta, kartofler og brød. Så hvis du bare spiser grøntsager istedet for så er du sparet for mange 

Ja det ved jeg lidt om �� 

men godt du mindet mig om ris og brød. Kom lige til at tænke på om gælder det også ris og brud selvom de er i grov?

men det jeg leder efter er ikke bare madvarer der er med mindre kulhydrater i. Men et opskrifster på noget mad som samlet ikke indholder mange kulhydrater 

har du nogle?

Anmeld Citér

11. januar 2016

Love Angel

Mor til 4
ModerNatur skriver:

Jeg kigger lige med.. Min udfordring er nemlig også at finde sund kost som vi alle kan spise.. Jeg tror ikke det at spise noget andet end resten af familien er et særligt godt signal at sende.. 

Her spiser vi:

- æggekage + rugbrød

Ja det virkelig svært at finde retter med få kulhydrater i. 

Men tænkte det sovs der er i boller i karry er det ikke godt bare at spise så meget sovs? 

Anmeld Citér

11. januar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
ModerNatur skriver:

Her spiser vi:

- æggekage + rugbrød

Lige som bemærkning så er der ligeså mange kulhydrater i grovbrød og sådan noget som der er i hvidt brød. Vil du spise low carb bør du helt undgå brød, pasta, ris og lignende

Til ts:

Nu ved jeg ikke om du "bare" vil spise low carb, eller hvad det er du vil, men jeg spiser lchf (low carb high fat) og tager egentlig ofte udgangspunkt i "almindelige" retter. I stedet for at spise ris spiser jeg blomkålsris (fint hakket blomkål stegt i smør). Det kan min datter også sagtens spise.

Jeg spiser generelt rigtig meget kål fordi det er alsidigt og billigt. 
F.eks. dampet blomkål i stedet for kartofler. Hvid-/spidskål i stedet for lasagne plader. Smørdampet spidskål er også lækkert tilbehør til næsten hvad som helst. Bønnefritter af grønne bønner. Revet/strimlet squash i stedet for spaghetti. 

Jeg laver ikke special mad til min datter, så hun spiser løs af hvad jeg serverer

Men ellers så er en god tommelfinger regel at spise grønt der vokser over jorden (undtaget bælgfrugter, grønne bønner er dog ok). Det indeholder generelt færre kulhydrater end grønt der vokser under jorden. Og så forsøg at undgå alt der inderholder korn, stivelse og sukker. Så er du rigtig godt på vej.

Anmeld Citér

11. januar 2016

Benjamins'mor

Love Angel skriver:

men godt du mindet mig om ris og brød. Kom lige til at tænke på om gælder det også ris og brud selvom de er i grov?

men det jeg leder efter er ikke bare madvarer der er med mindre kulhydrater i. Men et opskrifster på noget mad som samlet ikke indholder mange kulhydrater 

har du nogle?

Hvis du fx laver kylling i karry (kylling i stedet for kødboller/boller i karry) så kunne du fx lave blomkåls ris i stedet for alm ris. Det er bare blomkål revet og kogt. 

Anmeld Citér

11. januar 2016

Mullesmith

Love Angel skriver:

har du nogle?

Du skal bare lave mad med grøntsager og kød. Google nogen gode salater, grøntsagsretter og så spis magert kød dvs. Du ikke skal spise for meget svin og okse da det er federe kød og oksekød er længere tid om at nedbrydes i vores tarme. Spis kalkun, kylling på alle mulige måder, and, fisk og skaldyr. Du kan jo finde mange opskrifter på kød og grøntsager på nettet. Jeg tror nærmest der er flere kulhydrater i det grove brød end det lyse, men kan ikke huske det. Kig på varedeklarationen, det er en stor hjælp. Ellers begynd at bruge lifesum app eller madlog.dk hvor man kan indtaste forskellige madvare og udregne hvor meget man får af kulhydrater, fedt og proteiner.

Anmeld Citér

11. januar 2016

Mullesmith

Love Angel skriver:

Ja det virkelig svært at finde retter med få kulhydrater i. 

Men tænkte det sovs der er i boller i karry er det ikke godt bare at spise så meget sovs? 

Sovesen er der kun lidt mel i, der er sikkert mere fedt i hvis den er opbagt. Men den lille smule mel er ikke synderen med mindre du drikker sovsen i litervis 

Anmeld Citér

11. januar 2016

Mullesmith

Love Angel skriver:

har du nogle?

Du skal huske at det er den samlede mængde energi (kalorier) i den mad du spiser du skal holde nede hvis du eks ønsker vægttab. Grunden til mange spare på kulhydrater er fordi at der er rigtig mange kcal i og så får de blodsukkeret til at stige hurtigt og falde hurtigt, kulhydrater er det samme som sukker. Fedt er også en kcal bombe hvorimod proteinerne er ret gode da det jo er det musklerne primært er opbygget af  så se på kcal indholdet i den mad du spiser og ikke kun kulhydrater, for du kan være ret sikker på at hvis kcal indholdet er lavt så er der også lavt kulhydratindhold. Men husk at kulhydratindholdet er for det meste det højeste tal i en hvilkensomhelst madvare, det betyder ikke at det er skidt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.