Eksperthjælp: Sensitiv og ondt i maven.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

633 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. januar 2016

Anne-Mette Arnbak Gammelgaard

Hej.
Min søn som er for tidlig født og særligt sensitiv har i en lang periode haft ondt i maven. Jeg har haft ham til lægen og der er umiddelbart ikke noget fysisk i vejen med ham. Lægen sagde det var normalt at børn har ondt i maven hvis der er noget der går dem på (som hvis de savner mor eller bliver drillet i børnehaven). Pædagogen i børnehaven siger jeg skal prøve at tage let på det og hurtigt feje det væk da hun mener det bare er blevet en vane for ham at sige det.
Men jeg tror oprigtig han har ondt. Han holder sig og laver ikke stort i børnehaven, kun hjemme. Hvilket måske også kan medvirke. Men derudover har han ondt hvis han skal have to madpakker (blive i børnehave til kl 15) i stedet for en. Han har ondt i maven når vi skal afsted om morgenen, men også når vi skal hjem. Juleaften hvor vi skulle holde hos farmor (plejer at holde hjemme) havde han også ondt. Han er bange for alt muligt. Bange for nogle skælder ud (f eks en dag på legepladsen da en cykel ved ungdomsboligerne væltede, der var ingen andre mennesker til stede, så ingen der ville skælde ud) bange for dem i fjernsynet (f eks programmet lille nørd) gør noget de ikke må. Bange for Peter pedal er fræk, bange for at være på sit værelse alene, for at gå på toilet alene, være på soveværelset alene, osv. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op, jeg vil så gerne hjælpe ham, men synes egentlig kun det bliver værre. Jeg anerkender altid hans ondt i maven og angst for ting, men uden at pylre han for meget. Nogle gane taler vi også om hvad der gør at han har ondt i maven. Hans far har lidt kort lunte og taler med store bogstaver når vores søn ikke hører efter, og er i tviv om et kan havve en medvirkende årsag, jeg er nok lidt over i den anden groft og mere eftergivende og knap så hård i min opdragelse, måske endda for blød, men drengen og også fintfølende og har antennerne ude, jeg føler ikke det er nødvendigt at være højttalende. Vi har haft og har stadig nedture i vores parforhold (11 år sammen) og jeg tænker drengen mærker og fornemmer vi ikke ligefrem knuselsker hinanden meget af tiden.
Der er også sket forandringer i børnehaven som er udvidet fra 25 til 55 børn. Plus han har fået ny primærpædagog.
Er det normalt at de har ondt i maven i den alder, er det vores skyld, er det forandringen i børnehave, har han psykiske problemer i form af angst og hvad skal jeg gøre for at hjælpe ham?
Håber at høre fra dig. Hilsen hans mor

Anne-Mettes svar

Kære mor.

Ja din søn har noget at slås med.Han er for tidligt født og meget sensitiv.Sensitive børn er følsomme børn ,som observerer og aflæser alt omkring sig.Det er børn med et særligt følsomt nervesystem som opfanger og og bearbejder alle de indtryk,som de får igennem en dag. Derfor overvældes de ofte og har virkelig brug for pauser og ro samt fast rytme for at kunne bearbejde alle indtrykkene.Så derfor er rytme og trygge rammer rigtig vigtig for ham.Samt at I begge som forældre prøver at møde ham hvor han er.Jeres søn skal forberedes på hvad han skal og hvad der skal ske,på en rolig og kærlig måde og i god tid.Hos særlig sensitive børn skal der selvfølgelig også sættes grænser,men på en mere rolig og imødekommende måde da det ellers går lige i maven på ham.Han kan selvfølgelig, som alle børn mærke ,hvis der er spændinger på hjemme fronten.Så vigtigt at I begge ved hvordan jeres søn skal mødes i hans liv.

Dernæst hvis det er muligt, at han kan hvile i løbet af dagen både i børnehaven samt hjemme.At massere ham efter bad med en beroligende olie for børn ville hjælpe ham meget.Samt  i pauserne hjemme ,at han kan lytte til Mozart.Læs om Mozart effekten for børn.

Jeg vil anbefale dig at gå i helsekosten og købe et homøopatisk middel der hedder Chamomilla comp. og så give din søn 3x 5 dråber om dagen i lidt vand i et glas,samt massere ham på maven morgen og aften med en fem til otte dråber du tager ud i hånden.Masser ham på maven,med bløde bevægelser i urets retning.Ved dette vil han hurtig mærke en forandring.Så skal du passe på dig selv, så du kan give ham ro.Så du kan tage 10 dråber Chamomilla comp samtid med ham tre gange om dagen,så har I også det sammen.Du ved sikkert alledere at der er meget viden og hjælp at få på hsp-foreningen.dk

Det var lidt fra mig.Du er velkommen til at maile mig for flere spørgsmål/Råd på amgammelgaard@gmail.com eller ringe for en tid i www.paradisæbletdk  51923036.

Kærligst Anne-Mette Gammelgaard

Anne-Mette byder ind med støtte og rådgivning til en mindfull og nærværende tilgang i en hverdag med de mange udfordringer der nu engang er. Anne-Mette henvender sig til enkeltpersoner eller grupper - eks. mødregrupper hvor såvel samtale,støtte og meditation vil være på programmet. Har du et barn/er i en gruppe med fokus på særlige behov, byder Anne-Mette ind med indgående viden såvel pædagogisk som terapeutisk/holistisk.

Se Anne-Mettes hjemmeside: paradisæblet.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.