Morogbarn skriver:
Min dreng er 13 mdr og vågner rigtig meget om natten, og det er efterhånden begyndt at blive svært for mig at hænge sammen på arbejdet.
Min mand har af en eller anden grund fået den opfattelse, at alle andre børn på den alder sover igennem og, at hvis jeg bare stopper med at amme, så begynder han at sove igennem på magisk vis...
har han ret i det? Sov/sover jeres på den alder igennem? Og hjalp det at stoppe med at amme?
Kære du.
Det er så hårdt at blive afbrudt i søvnen flere gange i nattens løb - og jeg ved det for jeg står i det, og har gjort det nu i 14 mdr.
Jeg ammer også min datter, og både hun og jeg nyder det - men om natten er det udelukkende hendes fornøjelse - jeg er dødtræt!
Jeg ammer kl.19.30 (puttetår) kl.23.00, og så 0-2 gange frem til morgen kl.06.30. Hun vågner dog ofte 1-4 gange i nattens løb, og kan så ofte puttes igen uden bryst. Hun skal dog alligevel op og vugges på armen, da hun har svært ved at falde til ro i egen seng.
Jeg har flere gange tænkt at nu ville jeg stoppe natamningen, men min lille pige bliver simpelthen så ked af det, at jeg ikke har syntes at det var dét værd. Nu er vi dog nået til et punkt hvor hun ofte bare bliver frustreret-ked, og det skyldes jo ændring i rutinen. Jeg gør derfor nu det at jeg starter med at tage hende op og give masser af nærhed - men ingen babs. Er hun frustreret, så lægger hun sig hurtigt til at sove igen i mine arme og jeg kan putte hende tilbage i seng uden babs. Overgår gråden til ulykkelig gråd, så giver jeg et bryst (det samme hele natten) og lader hende sutte til hun falder til ro. Det betyder nu, at hun ca hver 3. nat får bryst kl.23 og så kan puttes uden ved næste opvågning og så sover til kl.06.30 og spiser morgenmad. Det er en gradvis afvænning som jeg kan stå inde for, og som stadig giover nætter med 2-3 amninger, men altså også nætter med kun 1 amning.
Det jeg vil sige med det, er at det er vigtigt at du mærker efter hvad dit barn kan klare, og hvad du har det godt med.
Opvågningerne er vane, og amningen er så det der bruges til at falde i søvn igen. Derfor vil ammestop ikke nødvendigvis medføre færre opvågninger, men bare kræve en anden type trøst og støtte til at falde til ro igen:-)