Eksperthjælp: Børn og onani

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.521 visninger
0 svar
2 synes godt om
28. december 2015

Vivi Hollænder

Vores datter på 4 har siden hun var helt lille været grov glad for at gnubbe sig op ad ting, fx bolde, puder, bamser osv. Vi ignorerede det i starten, og har det sidste års tid forsøgt at lære hende at gå for sig selv når trangen kommer. Hun gør det mere og mere, og vi er der hvor vi faktisk finder det ret ekstremt og problematisk fordi:

- det har udviklet sig til regulær onani. Ved ikke om det er normalt, men det er ihvertfald grænseoverskridende for os som forældre

- hun forstår tilsyneladende ikke det med at gå for sig selv, hun overholder det ihvertfald ikke. Hvis jeg opdager hun er igang på sofaen og siger hun skal gå ind på værelset, så siger hun at hun stopper. Men 2 min senere er hun igang igen

- hun humper alt, også folks ben - på samme måde som en hund....

Hun gnubber gerne når hun skal sove, her beder jeg hende dog ofte stoppe, da det tager lang tid og hun jo skal sove (og reglen er at hun ikke skal gøre det når jeg er tilstede). Jeg hører at hun også er igang om natten, vel nærmest halvt i søvne.

min kæreste synes det er sygt og unormalt, jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal tro - jeg ønsker selvfølgelig hun får sig et skønt sexliv en dag, men det behøver nu da ikke starte i en alder af 4 år....

Vivis svar

Kære X

Mange tak for din mail, som berører et følsomt, men ikke desto mindre meget vigtigt emne, nemlig børns seksualitet.

Alle mennesker har en seksualitet og den er til stede fra vi fødes til vi dør.

Når vi taler om børns seksualitet, er det uhyre vigtigt ikke at sammenligne den med voksnes. Små børn har ikke den fjerneste ide om, hvad sex er – de er sensuelle væsener, de nyder kærtegn og alt hvad, der føles godt uden forbehold.. De kan opleve dejlige fornemmelser i kroppen, som de så reagerer på. Men kun vi voksne kan genkende det som noget seksuelt, når vi ser børnenes onani eller forsøg på onani. I børnenes bevidsthed er det bare nogle behageligt og rart på lige fod med andre gode ting.

Børnene har – heldigvis – endnu ikke lært, at det, de foretager sig, kan opfattes som grænseoverskridende og skamfuld af voksne. (desværre får vi alt for ofte lagt denne skamfølelse ind i børnene, så den følger dem i deres voksne sexliv.)

Derfor kan det virkelig bekymre mig, at din kæreste synes, jeres datters adfærd er syg og unormal. Hans holdning og de signaler han dermed sender, kan ikke undgå at påvirke hendes senere sexliv. Så jeg håber, han læser med her.

Først og fremmest skal I ophøre med at sammenligne jeres datters onani med voksen seksualitet. Det er jeres eget forhold til sex, der får jer til at reagere negativt på hende. Hun har endnu ikke noget forhold til sex. Hun har en seksualitet, men det er slet ikke det samme, som at have en bevidsthed om, hvad sex er.

Men når det er sagt, så skal vi stadigvæk opdrage vores børn til at begå sig blandt andre mennesker. Og her har vi nogle sociale spilleregler, som blandt andet betyder, at onani hører til i det private rum. Og det skal I selvfølgelig også lære jeres datter. Ligesom I skal lære hende om egne og andres grænser.

Og hvordan lærer I hende det?

Hvis I skælder ud og signalerer, at I finder hendes adfærd forkert/frastødende/unormal og måske ligefrem bortviser hende med ubehag i stemmen, kan I være sikre på, at give hende seksuelle problemer på længere sigt.

I stedet kan I fx stedet sige: Jeg kan godt se, at du har det dejligt og det er ok, at du gnider med puden/bamsen. Inde på dit værelse, kan du gøre det lige så meget, som du har lyst til. Det er nemlig noget, man helst skal gøre, når man er alene.  

I kan tilføje, at det det er helt normalt og at alle andre også mennesker gør det, når de er alene.  

På den måde undgår I, at hun kommer til at føle sig forkert.

I skal ikke regne med, at hun forstår budskabet fra den ene dag til den anden – hun vil stadig komme til at gøre det sammen med jer eller andre. Den dejlige fornemmelse vil blive ved at opstå og så er det jo lidt ærgerligt at skulle forlade selskabet, når man har det rart.

Prøv, om I ind imellem kan aflede hende med noget andet sjovt i stedet for at skælde ud eller sende hende væk. Fx når I har gæster.

Nogle gange ser man børn og unge bruge overdreven onani som trøst eller fordi de keder sig.

Giv det lige en tanke. Kan hun føle sig overset? Mangler hun voksenkontakt på den gode måde eller er der noget hun går og er ked af?

De bedste hilsner

Vivi

I Vivis brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål, der vedrører din eller din partners seksualitet eller jeres fælles sexliv.

Se Vivis hjemmeside på: Bedresexliv.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.