Dåb eller navngivning ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.818 visninger
17 svar
0 synes godt om
21. september 2009

Maise

Jeg er i tvivl om vores barn skal døbes eller navngives.

Begge er vi selv døbt og konfimeret, men er egentlig ateister. hmm Jeg er sygeplejerske og er klart overbevist af den naturvidenskablige verden. Vi spørger også tit os selv om hvorfor vi ikke melder os ud.

For mig skulle dåben være pga. kultur og tradition. Har nemlig tænkt meget over om mit barn ikke skulle have ret til selv at vælge når det bliver større, om det vil døbes eller ej.

Hvad mener I ??

Mvh Maise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2009

Lunae

Hej Maise

Jeg har været i præcis samme situation. Jeg er agnostiker og derfor har jeg også altid forestillet mig at mine børn ikke skulle døbes. Jeg blev selv døbt i forbindelse med min konfirmation. Den oplevelse ville jeg gerne have været foruden, idet jeg stod i kirken og blev døbt sammen med 2 babyer  

Jeg har besluttet mig at mine børn skal døbes, og det er først og fremmest pga tradition. I virkeligheden tænker jeg også, at kristendommens grundprlncipper er en del af vores grundlov, og derfor er det jo helt naturligt at vi opdrager vores børn i den "kristne tro"

Det var min mening - Jeg håber du finder ud af det!

Venligst Luna

Anmeld

21. september 2009

Maise

Lunae skriver:

Hej Maise

Jeg har været i præcis samme situation. Jeg er agnostiker og derfor har jeg også altid forestillet mig at mine børn ikke skulle døbes. Jeg blev selv døbt i forbindelse med min konfirmation. Den oplevelse ville jeg gerne have været foruden, idet jeg stod i kirken og blev døbt sammen med 2 babyer  

Jeg har besluttet mig at mine børn skal døbes, og det er først og fremmest pga tradition. I virkeligheden tænker jeg også, at kristendommens grundprlncipper er en del af vores grundlov, og derfor er det jo helt naturligt at vi opdrager vores børn i den "kristne tro"

Det var min mening - Jeg håber du finder ud af det!

Venligst Luna

Ha ha, kom til at grine da jeg forstillede mig dig blive døbt med to babyer og så som teenager. ja den er kedelig. Agnostiker er nok et bedre ord at bruge. At bruge ordet ateist om guds eksistens er nok lidt arrogant af mig.

Min kæreste har ikke helt besluttet sig om hun skal døbes, det var egentlig mig der sagde at hun ikke skulle, men jeg har sagt at hvis han synes hun skal, så skal han ikke høre et ord fra mig om det.

Anmeld

6. oktober 2009

LMM

Hej.. jeg er selv navngivet og er egentlig ikke kristen.. Men alligevel ville jeg gerne ha været døbt, jeg kunne godt tænke mig at der var billeder af mig som lille i dåbskjole og holde konfimation med de andre fra klassen, - dengang..
selvom jeg ikke er kristen kunne jeg ikke forstille mig at mit barn ikke skulle have en dåb.. ved ikke hvorfor jeg tænker sådan.. men en dåb bliver der helt sikkert til  

Anmeld

6. oktober 2009

tumle81

Vores to børn er døbt og når den 3. er førdt skal den også døbes...

Jeg tror på Gud og på en større sammenhæng i det hele, og derfor er det helt naturligt for mig at mine børn selvfølgelig skal døbes. Når tiden til konfirmation kommer, håber jeg de vælger at blive konfirmeret pga tro og ikke kun fest og gaver...

Knus Kathrina 37+0

Anmeld

6. oktober 2009

LHB

Vi er begge enige om at vores barn skal døbes.
Jeg er ikke selv døbt før lige inden jeg skulle konfirmeres, men det var nu ikke pinligt! Vi var tre piger fra min klasse som skulle døbes og blev det først efter gudstjenesten og de eneste der så var tilbage i kirken var vores venner og familie - så rigtig pinligt var det ikke.
Da jeg blev navngivet som lille havde jeg dåbskjole på og der var også lidt fest, så det eneste der manglede var den kirkelige handling.
Så for mig har det ikke gjort den store forskel.
mine forældre var ikke medlem af folkekirken og for dem var det slet ikke rigtig med en dåb, men jeg er selv medlem nu jo og går faktisk i kirke mere end bare til jul, så for mig giver det mening at døbe mit barn.
Samtidig har jeg egentlig selv været glad for at have valget selv da jeg skulle døbes og var meget sikker helt til sidste øjeblik om at det skulle jeg i hvert fald ikke og troede slet ikke på noget, men det vendte pludselig og har det så godt med det i dag.
Svær beslutning, men håber I vælger hvad I føler mest for og begge dele synes jeg er gode valg
Men synes ikke man skal døbe hvis ikke man selv har et forhold til kristendommen o kirken, men det er jo helt forskelligt hvordan man har det med...

Anmeld

6. oktober 2009

wamse

Mine er døbt, pga tradition og fordi jeg synes det er god ritual. Jeg er ikke speciel religiøs, men heller ikke ateist. Mine børn bestemmer selv om de derefter vil konfirmeres, og det har de så valgt indtil videre da.

Anmeld

6. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Niklas og  jeg er enige om at vores barn ikke skal døbes, da vi begge er decideret anti-religiøse. I stedet vil vi holde en fin navngivningsceremoni i en park her i nærheden eller ude ved Moesgård strand om sommeren, hvor alle venner og familie inviteres til picnic og vi derefter får nogen til at holde en fin tale for vores lille ny og velkomme ham / hende til verden hvorefter der vil være klassisk guitarspil og god mad på grill. Vi tænker da at bruge min gamle dåbskjole den dag, men ikke noget religiøst hokus-pokus  

Kh
Rosa

Anmeld

6. oktober 2009

maria_wlt

Vi har besluttet ikke at døbe Tristan...Vi er godt nok begge døbt men er på ingen måde kristne, så det ville være fis for os..

Han skal stadig ha kjole på når vi holder navngivnings-fest

Anmeld

6. oktober 2009

frk andreasen

vores datter er ikke døbt men navngivet. og lillesøster/bror blir også navngivet. vi tror ikke på gud og alt det der. vi mener at det kan de selv få lov og bestemme om de vil konfirmeres når den tid kommer, for så blir de døbt på samme tid. det sys vi er en go ide

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.