Hvem får børnene hvis mor dør?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.530 visninger
14 svar
4 synes godt om
17. december 2015

Anonym trådstarter

Hej. Jeg kender 3 børn der bor med deres mor. Deres far bor i Frankrig og de ser ham ikke længere. Deres mor er blevet alvorligt syg og kan måske dø snart. Den eneste anden familie børnene har i Danmark er en onkel de ser sjældent. Hvem får børnene hvis deres mor dør? Deres største frygt er at de skal flytte til deres far. En plejefamilie i Danmark vil være at foretrække. De er 13-16 år. Håber at høre fra nogen med erfaring.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

17. december 2015

Xolia

Anonym skriver:

Hej. Jeg kender 3 børn der bor med deres mor. Deres far bor i Frankrig og de ser ham ikke længere. Deres mor er blevet alvorligt syg og kan måske dø snart. Den eneste anden familie børnene har i Danmark er en onkel de ser sjældent. Hvem får børnene hvis deres mor dør? Deres største frygt er at de skal flytte til deres far. En plejefamilie i Danmark vil være at foretrække. De er 13-16 år. Håber at høre fra nogen med erfaring.

Jeg tror som udgangspunkt far. Men mor kan evt. lave et børnetestamente eller tage kontakt til Statsforvaltningen / Kommunen. Mener det er Statsforvaltningen der normalt tager den slags sager, mens plejefamilier ligger hos kommunen.

Håber på et julemirakel for de 3 børn samt alle der kender familien.

Anmeld Citér

17. december 2015

SofiaMik

Profilbillede for SofiaMik

Jeg mener, at børnenes alder taget i betragtning, at de vil blive spurgt og at det vægter højere end bio fars stilling især når de ikke ser ham jævnligt. Hvornår opførte kontakten? 

Anmeld Citér

17. december 2015

Sandratoft

Profilbillede for Sandratoft
Alma 26/6-14 Laura 8/6-18
Anonym skriver:

Hjælp hende hurtigst muligt med at få kontakt til en advokat så hun kan få lavet et testamente og få skrevet deri hvem børnenes værge er. Deri kan også stå hvordan børnene sikres økonomisk. Har hun fuld forældremyndighed? Hvis ikke må hun nok få faderen til at underskrive også.  

Anmeld Citér

17. december 2015

TNBC

Anonym skriver:

Hjælp hende med at få fat i en advokat.

Og børnene er så store, at de har noget at sige. Så sørg for at dem ind over.
Hvis deres største frygt er at være hos deres far, bliver der lyttet til dem.

Men advokat, og testamente.

Anmeld Citér

17. december 2015

Anonym trådstarter

Xolia skriver:

Jeg tror som udgangspunkt far. Men mor kan evt. lave et børnetestamente eller tage kontakt til Statsforvaltningen / Kommunen. Mener det er Statsforvaltningen der normalt tager den slags sager, mens plejefamilier ligger hos kommunen.

Håber på et julemirakel for de 3 børn samt alle der kender familien.

Tak for dit svar. Jeg har nu læst på Statsforvaltningens hjemmeside. Det gav god information omkring emnet, men ingen information omkring sager hvor den ene forælder bor i udlandet. Skal bare være helt sikker på hvis lands regler der gælder. Tror nu det er de danske. 

Og tak, vi er mange der håber på et mirakel 

Anmeld Citér

17. december 2015

Anonym trådstarter

SofiaMik skriver:

Jeg mener, at børnenes alder taget i betragtning, at de vil blive spurgt og at det vægter højere end bio fars stilling især når de ikke ser ham jævnligt. Hvornår opførte kontakten? 

Tak for svar. Ja, jeg ved at deres mening vil blive taget i betragtning. Der er ingen aldersgrænser for det nogen steder mere, de skal altid høres. Men selvfølgelig vægter det højere nu de er forholdsvis gamle. Er bare ikke sikker på hvad der vægter højest i praksis - deres mening eller fars ret. 

Deres kontakt begyndte at smuldre for ca. 8 år siden. Dog havde de dengang en alder, hvor deres far kunne gennemtvinge samværet han havde krav på, så de så ham stadig en gang imellem. Men havde ikke lyst. I en række år har de ikke rigtig set ham. Dog så de ham én dag for et års tid siden. Men de har ikke kontakt med ham ellers.

Anmeld Citér

17. december 2015

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Hjælp hende hurtigst muligt med at få kontakt til en advokat så hun kan få lavet et testamente og få skrevet deri hvem børnenes værge er. Deri kan også stå hvordan børnene sikres økonomisk. Har hun fuld forældremyndighed? Hvis ikke må hun nok få faderen til at underskrive også.  

Er faktisk ikke sikker på om hun har fuld forældremyndighed. Det skal selvfølgelig undersøges. Hvis ikke hun har, vil faren ikke skrive under. Han er ikke samarbejdsvillig og vil nok gerne have børnene for at statuere sin retsstilling (men interesserer sig ikke for dem ellers). 

Har faktisk selv en halv juridisk uddannelse, men ingen praktisk erfaring på området. Mener ikke at et børntestamente gør en bindende forskel, men blot er udtryk for hendes holdning, der selvfølgelig vil blive tillagt vægt, men ikke nødvendigvis fulgt. Men tak for rådet - jeg vil klart undersøge det nærmere - og hellere tage for mange forbehold end at glemme et testamente, hvis det kunne være afgørende.

Anmeld Citér

17. december 2015

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Hjælp hende med at få fat i en advokat.

Og børnene er så store, at de har noget at sige. Så sørg for at dem ind over.
Hvis deres største frygt er at være hos deres far, bliver der lyttet til dem.

Men advokat, og testamente.

Ja, jeg håber at børnenes alder med vægt taler for at deres mening skal tillægges afgørende betydning. Kan også få diverse udtalelser fra deres læge, skolelærere og psykologer om, at de ikke har godt af deres far. Men derudover gør han ikke noget ulovligt - han er bare en dårlig far. Og så er jeg bange for, at hans ret til at være far trumfer.

Har faktisk selv en halv juridisk uddannelse, men ingen praktisk erfaring på området. Mener ikke at et børntestamente gør en bindende forskel, men blot er udtryk for hendes holdning, der selvfølgelig vil blive tillagt vægt, men ikke nødvendigvis fulgt. Men tak for rådet - jeg vil klart undersøge det nærmere - og hellere tage for mange forbehold end at glemme et testamente, hvis det kunne være afgørende.

Anmeld Citér

17. december 2015

TNBC

Anonym skriver:

Ja, jeg håber at børnenes alder med vægt taler for at deres mening skal tillægges afgørende betydning. Kan også få diverse udtalelser fra deres læge, skolelærere og psykologer om, at de ikke har godt af deres far. Men derudover gør han ikke noget ulovligt - han er bare en dårlig far. Og så er jeg bange for, at hans ret til at være far trumfer.

Der bliver lyttet til børnene, fordi de er så store at de har en mening. Og den store kunne faktisk flytte hjemmefra.

Og det er vel også at de skal sendes til et andet land, væk fra alt de kender. Og hvis deres far ikke kan tage sig af dem.

Men snak med en advokat, se hvad hendes muligheder er. Og få det på skrift, sådan at faren ikke kan sige at det er noget du bare siger..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+