Eksperthjælp: Angst, børn og sex

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.055 visninger
0 svar
7 synes godt om
22. oktober 2015

Vivi Hollænder

jeg har nogle problemer psykisk, efter fødslen, omkring sex og børn. Jeg har svært ved, at min mand klapper mig i måsen, hvis børnene er til stede, eller lige berører mine bryster i forbifarten, som kærtegn, hvis børnene er der. Jeg har det svært med, at min mand, med morgenhygger på dillerdrengen, tager vore søn op, når han vågner. I mit hoved, bliver det til, at han får stiv pjort, fordi vores søn er der. Det er sket et par gange, at min mand har puttet sig under dynerne, med vores dreng, og jeg så har bemærket, at den er blevet lidt glad. en gang kommenterede jeg det, hvor han svarede, at det vel bare var varmen, at det ikke var noget han selv tænkte over. Jeg har mange psykiske angst tanker, efter fødslen denne gang, og jeg har brug for at høre, det er helt normalt for en mand. Jeg har kun bemærket det to gange, og det har været i forbindelse med, vi lige er vågnet, og vores dreng er kommet ind i sengen, og anden gang, som sagt, hvor de sad og puttede under dynen. Jeg kunne på ingen måde forestille mig, der er noget unaturligt far min mands side, men som sagt, har jeg desværre en del tvangstanker.

Vivis svar

Kære Lilyka

Du kalder selv dine tanker for tvangstanker og det tyder jo på, at  du godt ved, at dine tanker ikke er helt rimelige.

Tværtimod er det rigtig sundt og godt for børn, at se at far og mor også er kærester. I må meget gerne kysse, kramme og klappe lidt på hinanden, når børnene ser på.

Selv om de måske fniser og vrænger lidt på næsen, når de bliver større, så giver det dem tryghed at vide, at I elsker hinanden og at I har jeres eget voksne kærlighedsliv, som de ikke er en del af.

Det er selvfølgelig ikke det samme som, at børnene skal overvære jer dyrke sex, men at der sker noget dejligt bag den lukkede soveværelsesdør, må de gerne se glimt af i form af kys, kærtegn og søde ord.

Det, I signalerer nu er også med til at lægge grundlaget for jeres børns senere sex-og kærlighedsliv.

Børn har fantastiske antenner og de opfanger tydeligt, hvis mor eller far har et anstrengt forhold til sex, forbinder det med noget forbudt, farligt eller skamfuldt. Det behøver ikke at blive sagt med ord, det er nok at ”det ligger i luften”. Børnene fanger budskabet og tager det med sig. Jeg ser desværre alt for mange eksempler på dette i min konsultation.

Hvis I derimod formidler, at sex er noget smukt, dejligt og naturligt, giver I jeres børn en god ballast med i voksenlivet.

Alle sunde og raske mænd har større eller mindre erektioner om morgenen. Man bruger fx graden af morgenerektion som indikator for sundhedstilstanden, da manglende morgenerektion kan være et af de første symptomer på sygdom.

Morgenerektion i sig selv har INTET med liderlighed at gøre. Den skyldes at testosteronniveauet er højest om morgenen og at kroppen populært sagt ”afprøver” om systemet virker. Derfor er der god grund til at tro på din mand, når han siger, at det ikke er noget, han selv tænker over.

Når alt det er sagt, så tænker jeg, at du har brug for at vende din angst og tanker med psykolog eller psykoterapeut. Ikke bare for din egen skyld, men i høj grad også af hensyn til dine børn og jeres parforhold.

Det lyder, som der ligger noget gammelt og nager. Voksensex, børn og angst for incest rodes rundt i en angstfyldt pærevælling. Det skal frem i lyset, ryddes op og adskilles,  inden du giver det videre til dine egne børn og lader det skade tilliden mellem dig og din mand.  

De bedste tanker og hilsner

Vivi

I Vivis brevkasse kan du få svar på alle spørgsmål, der vedrører din eller din partners seksualitet eller jeres fælles sexliv.

Se Vivis hjemmeside på: Bedresexliv.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.