Tror min datter har adhd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.900 visninger
9 svar
3 synes godt om
15. oktober 2015

Anonym trådstarter

SEr mor til en datter på 3 år. (Bliver 4 om 1 uge) . Hun er altid blevet set som en drengepige, og er blevet accepteret sådan. Hun har krudt i røven fra morgen til aften. Min mand (hendes far) har også ADHD. 

Vi har længe haft en fornemmelse af at "noget var galt", og tænkt ADHD, men pga hendes alder har vi også bare slået det lidt hen og ville se hvordan og om det udviklede sig. Og det synes jeg altså det gør . Fx idag havde jeg hende med hjemme hos hendes oldefar og hans kone. Hun var genert i starten (vi ser dem ikke så tit) men det gik ikke længe før hun kravlede på væggen. Jeg laver "aftaler" med hende som at hun skal hører efter og opføre sig ordentlig, at hun skal huske of lytte når folk siger stop osv, alle mine pædagogiske metoder er ved og slippe op. Jeg mindede hende om vores aftale en million gange, men som så mange gange før, er det som om jeg kan de på hende at hun ikke KAN stoppe, hvis det giver mening. Altså hun forstår der bliver sagt stop eller tag det roligt eller slap af eller gear ned, men hun KAN ikke. Hun kører sig selv helt op, og hun bliver ikke ond, overhovedet ikke, hun bliver bare voldsom i sin leg, alt for voldsom. Det kammer simpelthen over for hende, og det er det samme vi ser og oplever i mange situationer i hverdagen. Hun decideret kravler på væggene, hopper, har det sjovt, men på en alt for overgearet og voldsom måde.  Eksemplet er bare for idag, jeg kunne skrive en hel roman. 

Nu er mit spørgsmål, hvordan får vi fokus og evt en udredning igang? Og hvordan foregår Det , hvad skal vi forvente ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2015

alenemor42

Anonym skriver:

SEr mor til en datter på 3 år. (Bliver 4 om 1 uge) . Hun er altid blevet set som en drengepige, og er blevet accepteret sådan. Hun har krudt i røven fra morgen til aften. Min mand (hendes far) har også ADHD. 

Vi har længe haft en fornemmelse af at "noget var galt", og tænkt ADHD, men pga hendes alder har vi også bare slået det lidt hen og ville se hvordan og om det udviklede sig. Og det synes jeg altså det gør . Fx idag havde jeg hende med hjemme hos hendes oldefar og hans kone. Hun var genert i starten (vi ser dem ikke så tit) men det gik ikke længe før hun kravlede på væggen. Jeg laver "aftaler" med hende som at hun skal hører efter og opføre sig ordentlig, at hun skal huske of lytte når folk siger stop osv, alle mine pædagogiske metoder er ved og slippe op. Jeg mindede hende om vores aftale en million gange, men som så mange gange før, er det som om jeg kan de på hende at hun ikke KAN stoppe, hvis det giver mening. Altså hun forstår der bliver sagt stop eller tag det roligt eller slap af eller gear ned, men hun KAN ikke. Hun kører sig selv helt op, og hun bliver ikke ond, overhovedet ikke, hun bliver bare voldsom i sin leg, alt for voldsom. Det kammer simpelthen over for hende, og det er det samme vi ser og oplever i mange situationer i hverdagen. Hun decideret kravler på væggene, hopper, har det sjovt, men på en alt for overgearet og voldsom måde.  Eksemplet er bare for idag, jeg kunne skrive en hel roman. 

Nu er mit spørgsmål, hvordan får vi fokus og evt en udredning igang? Og hvordan foregår Det , hvad skal vi forvente ? 

I skal tale med jeres egen læge om det, så vil han sende jer videre hvis han mener det er relevant.

Må jeg stille dig lidt spørgsmål? 

Hvordan er det med hendes øjenkontakt når hun bliver bedt om noget? Hører hun efter og kigger på jer?

Hvordan reagerer hun generelt på krav? Får hun raseri anfald og kan ikke stoppe sig selv?

Anmeld Citér

15. oktober 2015

Anonym trådstarter

alenemor42 skriver:

I skal tale med jeres egen læge om det, så vil han sende jer videre hvis han mener det er relevant.

Må jeg stille dig lidt spørgsmål? 

Hvordan er det med hendes øjenkontakt når hun bliver bedt om noget? Hører hun efter og kigger på jer?

Hvordan reagerer hun generelt på krav? Får hun raseri anfald og kan ikke stoppe sig selv?

Når det tager sådan overhånd, så kigger hun os ikke i øjnene når vi prøver og snakke med hende, men øjnene farer rundt i hovedet på hende sammen med hendes hovedet der kigger rundt evt efter det hun var igang med eller legede med eller dem hun legede med eller lign. Hvilket også er en af grundende til at vi tænker der er noget "sygdom" indenover. Hun ligner en der ikke kan styre sig selv agtigt... 

Generelt får hun raserianfald, men hun kan sagtnes herhjemme agere "alm. 4 årig" der trodser og driller og kan forstå et nej. Det er bare på dagligbasis at disse eksempler foregår, og generelt er hele hendes krop fysisk i bevægelse konstant. Hun kan ikke sidde stille, og når det er værst, så føler jeg også der er "fysisk kaos" i hendes hovede, lidt alla at hun fx ikke kan holde øjenkontakt når man sætter sig på knæ ned til hende for og føre en dialog fx 

Anmeld Citér

15. oktober 2015

De3Guldklumper

Anonym skriver:

Vores udredning startede da vi (langt om længe) fik bh til at indstille til PPR. 

Så testede PPR og videresendte papirerne til BUP i Risskov. 

Anmeld Citér

15. oktober 2015

Anonym trådstarter

De3Guldklumper skriver:

Vores udredning startede da vi (langt om længe) fik bh til at indstille til PPR. 

Så testede PPR og videresendte papirerne til BUP i Risskov. 

Hvordan bliver de testet og hvad skal man igennem i børnepsykiatrien ?? 

Anmeld Citér

15. oktober 2015

Paddehatten

Anonym skriver:

Når det tager sådan overhånd, så kigger hun os ikke i øjnene når vi prøver og snakke med hende, men øjnene farer rundt i hovedet på hende sammen med hendes hovedet der kigger rundt evt efter det hun var igang med eller legede med eller dem hun legede med eller lign. Hvilket også er en af grundende til at vi tænker der er noget "sygdom" indenover. Hun ligner en der ikke kan styre sig selv agtigt... 

Generelt får hun raserianfald, men hun kan sagtnes herhjemme agere "alm. 4 årig" der trodser og driller og kan forstå et nej. Det er bare på dagligbasis at disse eksempler foregår, og generelt er hele hendes krop fysisk i bevægelse konstant. Hun kan ikke sidde stille, og når det er værst, så føler jeg også der er "fysisk kaos" i hendes hovede, lidt alla at hun fx ikke kan holde øjenkontakt når man sætter sig på knæ ned til hende for og føre en dialog fx 

Har I talt med hendes børnehave? Har de den samme oplevelse? Det er rigtig godt at få flere øjne på sagen.

Umiddelbart er ADHD jo mere end "bare" at have krudt i røven. Det har de fleste 4-årige og i nogle situationer har de mere end andre. 

Kan hun sidde og koncentrere sig om en tegning fx? Eller fordybe sig i en god leg uden at blive forstyrret af andre elementer? Bliver hun distraheret af udefrakommende lyde? Kan hun holde styr på sine ting eller bliver alting væk for hende? Dette er blot for at nævne nogle andre ting  end krudt og et højt energi niveau, som altså ikke er det eneste der kendetegner det 

Anmeld Citér

16. oktober 2015

De3Guldklumper

Anonym skriver:

Psykologen stiller spg, de skal lave nogle opgaver mens de observeres osv. 

Det er meget forskelligt hvilket forløb man får på BUP. Vi startede med samtaler og et besøg i bh. Men de så ingen ting og indlagde ham efterfølgende i 4 uger hvorefter vi så fik diagnoserne. 

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Anonym trådstarter

Har I talt med hendes børnehave? Har de den samme oplevelse? Det er rigtig godt at få flere øjne på sagen.

Umiddelbart er ADHD jo mere end "bare" at have krudt i røven. Det har de fleste 4-årige og i nogle situationer har de mere end andre. 

Kan hun sidde og koncentrere sig om en tegning fx? Eller fordybe sig i en god leg uden at blive forstyrret af andre elementer? Bliver hun distraheret af udefrakommende lyde? Kan hun holde styr på sine ting eller bliver alting væk for hende? Dette er blot for at nævne nogle andre ting  end krudt og et højt energi niveau, som altså ikke er det eneste der kendetegner det 

Som sagt har min mand selv ADHD, og derudover har jeg en bror med ADHD (og autisme) og min bio far har ADHD. Så jeg kender rimelig godt til det udover hvad jeg selvfølgelig også kan læse mig til. 

Hun kan godt sidde og se en film fx (her kan hun godt fordybe sig), men det er stort set også det eneste tidspunkt hun kan sidde stille i mere end 5 min. Hun tegner ikke (andet end en sjælden gang imellem, men hun mister interessen meget hurtigt) og fordyber sig ikke i lege, og det har hun aldrig gjort . Hvis hun endelig har fundet en leg selv og leger, så går der få minutter, så er legen endt i voldsomheder, Fx hvis det er med hendes lille søster , jamen så kammer hun over og bliver overgearet og alt for voldsom og frembrusende , hvis man kan forklare det sådan. Lege selv, det gør hun faktisk meget sjældent . 

Mht børnehaven, så har jeg bedt om et møde, men ferie osv skulle lige overståes

Anmeld Citér

16. oktober 2015

MysteriousAngel

Anonym skriver:

Vores datter blev testet via ppr men det var en børnepsykiater der lavede udredningen og gav hende diagnosen adhd. Det tog 2 år fra første møde i børnehaven til diagnosen lå. 

Anmeld Citér

16. oktober 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vores dreng blev indstillet via PPR, da han gik i børnehaven. Jeg prøvede via lægen og vi blev blankt afvist - det skulle via PPR. Han fik konstateret ADHD indenfor 4 mdr. efter at indstillingen var sendt afsted.

Vores dreng kan sagtens se en film, lave en perleplade eller koncentere sig om andre ting i længere tid. Han havde dog rigtig svært ved øjenkontakten og den har vi arbejdet på og han er blevet meget bedre. Han har det socialt rigtig svært og har svært ved, at læse andre og sætte grænser.

Det ses rigtig tit, at det er arveligt og når der er så mange i familien som har ADHD ville jeg helt sikkert få hende udredt, så hun kan få den rigtige hjælp og forståelse for hendes problemer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.