Dagpleje eller vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Min pige var i DP og ville ikke kunne have taget VG med skiftende personale og mange børn. Vi var dog utroligt heldige at DP aldrig var syg, og når hun var på kursus/ferie var der en fast gæste-DP, dvs på 2,5 år var hun kun 3 forskellige steder - det er vist lidt usædvanligt.

Har altid tænkt DP var bedst (lille trygt miljø), men nu med vores dreng har vi alligevel valgt VG - delvist fordi vores pige går der i BH, så nemhed var da det første vi faldt for. Mens vi overvejede det kom jeg til at tænke på flere ting: 

- vores dreng har en helt anden personlighed, han er glad og tryg ved stort set alle. Tror på han vil trives der.

- vores pige var utrolig ked af at starte op i BH -  Ved at vælge VG slipper vi for det store skift, da vores dreng til den tid blot skal flytte stue

- vi holder altid ferie udenfor industri ferien. Sidste år i ferien skulle min pige have været 3 uger i institution - jeg ringede og gjorde opmærksom på at hun var sensitiv, så hun kom istedet hen hos sin sædvanlige gæste-DP. Uanset at vores dreng ikke er sensitiv, ville jeg godt nok være ked af hvis han blev smidt rundt mellem forskellige DP'er (som man ofte hører), og da især hvis han fra den ene dag til den anden skulle 3 uger i institution - det synes jeg er direkte uforsvarligt.

Så i teorien synes jeg stadig DP er bedst, men kun hvis/når man er sikret de trygge rammer - og det tror jeg som sagt er sjældent. 

Jeg har ikke noget problem med at DP'ere ikke er uddannede pædagoger - de små har efter min mening mere behov for kærlighed & tryghed end pædagogiske udfordringer - de lærer jo af alt, også de hverdagsting DP gør. I øvrigt havde vores DP da en læreplan som den tilknyttede pædagog havde lavet. Og vores pige lærte ihvertfald masser af ting, fx øvede de tal & studerede insekter.

Men vil til enhver tid sige man skal kigge på det enkelte barn, besøge stederne & så stole på ens mave fornemmelse.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2015

lineog4

Vuggestue og det var er bevidst valg. 

Jeg ved selv man kan blive træt i hovedet, træt af at høre børnestemmer, bare lige have lyst til at stirre ind i en hvid væg i 2 minutter og koble helt af - det kan en voksen i en vuggestue i og med der er flere voksne der kan tage over, det kan en dagplejemor ikke. For mig var en enkelt voksen en for sårbar konstellation og derfor ønskede jeg vuggestue. 

Kender dig en del rigtig rigtig dygtige dgaplejemødre - jeg kunne bare ikke vælge det.

Og så synes jeg egentlig de professionelle pædagoger har en tilgang qua deres uddannelse som jeg værdsætter. 

Og til sidst mine unger har elsket deres vuggestue, elsket der var flere børn at vælge mellem. Jeg har ikke oplever den utryghed, skiftende voksne osv som jeg hører fra andre - tværtimod kan jeg fortælle om en vuggestue hvor der stadig er den kontaktpædagig Dina havde for snart 10 år siden. 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Denførste

Synes at det kommer an på hvordan ens barn er, om det er et meget stille og forsigtig barn eller det er en rigtig vild basse. For hvis det er et forsigtigt/ lidt usikkert barn så er en dagplejemor godt, for der er ikke så mange børn at skulle forholde sig til og uro. Men hvis det er en vild basse, med en masse nysgerrighed på livet, så er udfordringen i en vuggestue perfekt. Men en god normering i begge dele er meget vigtigt, da de ansatte er med til at støtte op om hvilken vej barnets udvikling skal gå. I forhold til konflikhåndtering osv. 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Ciss

Vuggestue til begge to.

Vores lokale vuggestue er kendt for at være virkelig god, og vi snakkede med andre, som havde sine børn der, før vi søkte den ældste ind. I tillæg er den integreret, så det bliver trygt og godt for børnene at starte i børnehaven bagefter.

Dem, jeg snakkede med, som havde sine børn hos dp, sagde allesammen ting som "Ja, hun er rigtig sød, men...." Ingen af dem var 100% fornøjet, mens ingen jeg snakkede med, havde det mindste negative at sige om vs. I tillæg havde jeg set en del skrækeksempler på dp'er med dårlige vaner, mens jeg var hjemme på barsel. (A la, at gå med en tændt cigaret, mens hun er på tur med børnene, børn i vogn tildækket med fleecetæppe uden pustehul, dp'er som går tur sammen og er mere fokuseret på at snakke med hinanden end med børnene omkring dem).

Så snart den store var begyndt så jeg, hvor godt, det fungerede for hende. Hvor trygt det var, og hvor udviklende.

Hvis jeg skulle få en nr tre en dag, ville valget være vs en gang til - men nu skal det siges, at vi er heldige og har en rigtig god vs i nærheden.

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Anonym

A-1995 skriver:

Dagpleje.. Et lille intimt miljø, med den samme voksne hver dag hele dagen. Det er meget mere hjemligt og hyggeligt end en vuggestue som er mere institutionsagtigt, hvilket barnet nok skal komme ud i når de skal i børnehave. Min søn ville slet ikke trives i en vuggestue med mange børn og forskellige voksne. 

Vil dog fraråde private dagplejere da der hos dem ikke er mulighed for at få hjælp til barnet hvis det har nogen vanskeligheder og lignende, og der bliver ikke ført "opsyn" med hvert enkelt barn ligesom i det kommunale så du kan risikere at evt vanskeligheder ikke bliver opdaget og gjort noget ved i tide ☺️

Privat dagplejer må hellere ikke tage imod børn med "særlige behov" 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Anonym

Anonym skriver:

For st svare både dig og hende du citere, så må begge dele være forskelligt fra kommune til kommune (hvilket meget desværre er for os private) vi må gerne have et barn med et særligt behov, men barnet fylder kun for et og ikke to som i det kommunale. I min kommune kan man henvende sig til det de kalder fase to netværk, hvis vi er bekymret for et barn.

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Ciss skriver:

Vuggestue til begge to.

Vores lokale vuggestue er kendt for at være virkelig god, og vi snakkede med andre, som havde sine børn der, før vi søkte den ældste ind. I tillæg er den integreret, så det bliver trygt og godt for børnene at starte i børnehaven bagefter.

Dem, jeg snakkede med, som havde sine børn hos dp, sagde allesammen ting som "Ja, hun er rigtig sød, men...." Ingen af dem var 100% fornøjet, mens ingen jeg snakkede med, havde det mindste negative at sige om vs. I tillæg havde jeg set en del skrækeksempler på dp'er med dårlige vaner, mens jeg var hjemme på barsel. (A la, at gå med en tændt cigaret, mens hun er på tur med børnene, børn i vogn tildækket med fleecetæppe uden pustehul, dp'er som går tur sammen og er mere fokuseret på at snakke med hinanden end med børnene omkring dem).

Så snart den store var begyndt så jeg, hvor godt, det fungerede for hende. Hvor trygt det var, og hvor udviklende.

Hvis jeg skulle få en nr tre en dag, ville valget være vs en gang til - men nu skal det siges, at vi er heldige og har en rigtig god vs i nærheden.

Ja jeg kan faktisk også nikke genkendende til det med at DP har lidt for travlt med at snakke med kolleger fremfor at holde øje med børnene. Lagde mærke til det flere gange ovre i legestuen (hvor vores DP var en gang om ugen) - nok fordi de til hverdag går alene, så har de et behov for at snakke med kollegerne. 

Dog har jeg ligeledes i vores kommende VG flere gange observeret en specifik pædagog, der har så travlt med at spille guitar for nogle børn, at hun overhørte adskillige grædende børn der stod 3-4 meter væk (hun sad med ryggen til). Da jeg nævnte det for min mand viste det sig at han havde set nøjagtig det samme. Så pædagoger kan skam også godt glemme børnene lidt.

Anmeld Citér

1. oktober 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Her har vi valgt (privat) dagpleje. 

Det har vist sig at være det perfekte valg! De råhygger sig så meget! 

Hun har to hunde som vores datter er meget forelsket i. 

Ja generelt kan jeg godt lide ideen om at hun bliver passet som hvis det fx var min søster. Altså i eget hjem og med nogle få andre børn i forskellige aldre. Det er så uformelt og hyggeligt. 

De er 3 børn, min datter inklusiv. Det kan give nogle udfordringer garanteret, i forhold til fx bleskift. Men jeg kan ikke se det er et problem at de måske et øjeblik er uden opsyn. Stedet er børnevenligt og så vil jeg indskyde at min datter tit er uden opsyn herhjemme, fx hvis jeg selv går på toilet, eller laver mad, ect. 

Besøg nogle forskellige steder og føl efter. Hav jeres barn med og se hvordan det går

Anmeld Citér

1. oktober 2015

A-1995

Anonym skriver:

jo det må de. Min startede op i en privat og der ringede min Sp og talte med dp mor inden for at fortælle hende lidt om min søn og hans udfordringer osv.. Så jo det må de gerne. 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Anonym

A-1995 skriver:

jo det må de. Min startede op i en privat og der ringede min Sp og talte med dp mor inden for at fortælle hende lidt om min søn og hans udfordringer osv.. Så jo det må de gerne. 

Nej det må de ikke. 

Det kan så  godt være at de i nogle kommuner accepterer at private dagplejer må have børn med særlige behov, men det er ikke alle kommuner. 

Er selv privat dagpleje, og i min kontrakt skal der blandt andet stå, at børn med særlige behov desværre ikke må være g dagplejen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.