Han leger bolle leg!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Står i lidt af er dilemma, håber I har nogen gode råd. Har en veninde der har en søn der vil lege bolle leg og han forklare uden problemer hvad det betyder at bolle og sådan. En dag vi havde været sammen med dem, havde min søn og hendes leget bolle leg og de sagde det var uden bukser og det hele, de er lige gamle børnene ca.5 år. Jeg synes efterfølgende det var lidt ubehageligt at tænke over, og nu har jeg faktisk ikke lyst til at vi skal være sammen med dem mere, eftersom min veninde fortæller at drengene nu også er begyndt at tage bukser af sin lillesøster, samt "rykker" meget i tissemanden fx. Når han ser sin mor nøgen. Hvad gør man lige, vil ikke udsætte mine børn for den grænseoverskridende leg og kan heller ikke stå og holde øje konstant hvis de skal lege, det stresser mig  hvad havde i gjort? Jeg har selvfølgelig sagt til min veninde at han ikke skal lære mine unger den leg! Og at hun må hjælpe ham MEGET så han kan styre det der.

En ting er seksuel nysgerrighed. Men at han tager bukserne af sin 1årige lillesøster siger noget om at han ikke respekterer/kender  grænserne = det er ikke en ligeværdig leg, og lige præcis dét gør det problematisk! Jeg ville tale med moderen om at det er bekymrende og opfordre hende til at tale med ham om det. Og stoppe det med lillesøsteren NU! Og så bør hun nok have et seriøst øje på hans "bolleleg", så hun kan være 100% sikker på at han ikke overskrider andre børns grænser også. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

Jeg er MEGET enig i at vi ikke skal sexuallisere børns helt naturlige nysgerrighed på egne og andres kroppe...

Men... der er et par ting ved din beskrivelse, som får én eller anden form for rødt flag frem hos mig:

Han er uforudsigelig og aggressiv. Han fortæller detaljeret om at tissemanden skal "ind i numsen". Han overskrider helt tydeligt andre/mindre børns grænser.

Det er ikke sikkert at fanden skal males på væggen. Men jeg synes at de voksne omkring ham har pligt til at være meget opmærksomme på hans trivsel og eventuelt på, om der kan være nogen som har overskredet hans grænser eller på anden måde udsat han for noget?

Anmeld Citér

29. september 2015

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er MEGET enig i at vi ikke skal sexuallisere børns helt naturlige nysgerrighed på egne og andres kroppe...

Men... der er et par ting ved din beskrivelse, som får én eller anden form for rødt flag frem hos mig:

Han er uforudsigelig og aggressiv. Han fortæller detaljeret om at tissemanden skal "ind i numsen". Han overskrider helt tydeligt andre/mindre børns grænser.

Det er ikke sikkert at fanden skal males på væggen. Men jeg synes at de voksne omkring ham har pligt til at være meget opmærksomme på hans trivsel og eventuelt på, om der kan være nogen som har overskredet hans grænser eller på anden måde udsat han for noget?

Jeg tænker præcis det samme. 

Anmeld Citér

29. september 2015

CutieKiwi

Er helt klart også fortaler for at man skal tage en dialog med børnene omkring det. De voksne har en anden forståelse for det. En dialog kan mane frygten i jorden 

Anmeld Citér

29. september 2015

Panther

Profilbillede for Panther

Må indrømme, at jeg er enig.
Hvis din beskrivelse står til troende, så er der også nogle ting, jeg synes, der virker aggresive i hans adfærd.
Og jeg er normalt stor fortaler for, at børn får lov til at udforske deres kroppe og "seksualitet".

Anmeld Citér

29. september 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
skovrup skriver:

Jeg vil på ingen måde synes det er en ok leg..... Det ikke noget der skal leges og da slet ikke uden tøj på. Det ok at lege far mor og barn, men der er grænser, synes ikke det skal være som du beskriver det.

Synes da også det ok at børn udforsker deres køns dele, men det ikke noget andre skal blandes ind i og det lyder meget voldsomt i mine øre, deres lege.

Det føler jeg ikke gøre sig til hos børn i den alder, hvis det er tilladt på den måde mellem unger i den alder, hvad tænker de så ikke om det når de bliver ældre, om hvad der er ok over for andre?

Det min holdning.... Jeg ville ikke synes det ok, men jeg respektere at andre har en anden holdning...

Du ville blive noget overrasket hvis du læste lidt om det - for det er rigtig mange børn der leger disse bollelege, men det foregår oftest kun når de voksne ikke er til stede da børnene godt kan fornemme at det er noget voksne mener er forbudt. 

Men der er forsket på området (i daginstitutioner i Danmark). Du kan tage det ganske roligt - det er hverken voldsomt eller farligt eller skadeligt. 

Anmeld Citér

29. september 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det at de har leget bollelege og drengen ved det er noget med tissemanden der skal ind et sted, synes jeg ikke der er noget bekymrende ved. Nogle børn har prøvet at tage tøjet af og simulere bevægelserne. Nogle børn leger bollelege ved at ligge nøgne oven på hinanden uden nogen bevægelse. Men det er sådan set ikke bekymrende adfærd. (Ifølge det jeg har læst om emnet og kender til fra mit arbejde) 

Men jeg synes mor skal sætte en grænse ift. lillesøster, da lillesøsteren ikke selv kan sige fra. Og jeg kan undre mig over han udforsker sin seksualitet med en pige der er så meget yngre end ham selv - men jeg ved faktisk ikke noget om, hvordan det forholder sig med søskende. Jeg ved bare at det kan være bekymrende seksuel adfærd når et barn opsøger nogle der ikke er jævnaldrende eller nogle han leger meget med. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.