Brud på overenskomsten vedr arbejdstider.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.072 visninger
11 svar
3 synes godt om
27. september 2015

Anonym trådstarter

Jeg er MEGET i tvivl lige nu...

Jeg har svært ved at læse mig frem til et konkret svar i min overenskomst vedr. arbejdstider, og er i tvivl om 11-timers reglen kun er indenfor bestemte fag eller hvordan det er?

Men jeg har fået en ny arbejdsplan og der har jeg f.eks. at jeg skal møde fra 14-22 og næste dag fra 8-14... og så er der det med at jeg jo kan læse at der står i overenskomsten at min arbejdstid skal følge butikkens åbningstider, men den lukker kl. 20 så kan det virkelig være rigtigt at jeg fast skal være der 2 timer efter???

Den åbner først kl. 10 så jeg har i forvejen 2 timer før åbningstid...

og så er der lige det med at hvis jeg har fri kl. 22 så er jeg først hjemme en gang omkring midnat...

hvor ville man kunne læse om alle de ting de ikke plejer at skrive i overenskomsten men som alligevel er gældende på tværs af brancher????

Føler bare at jeg skal træde lidt varsomt med at lave brok for er stadig på prøve og vil virkelig gerne have fast arbejde der...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2015

Carina:-)

Der er jo også arb både før og efter butikkens åbningstider .

11 timers reglen er fra du forlader arbejdspladsen og til du møder igen . 

Du er dog ikke omfattet af 11 timers reglen hvis du f.eks har et ledene job. 

Men er du i tvil om hvorvidt overenskomsten bliver overholdt må du jo kontakte din fagforening. 

Eller google din overenskomst på nettet . 

Anmeld Citér

27. september 2015

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Der er jo også arb både før og efter butikkens åbningstider .

11 timers reglen er fra du forlader arbejdspladsen og til du møder igen . 

Du er dog ikke omfattet af 11 timers reglen hvis du f.eks har et ledene job. 

Men er du i tvil om hvorvidt overenskomsten bliver overholdt må du jo kontakte din fagforening. 

Eller google din overenskomst på nettet . 

Det er netop det med at læse og forstå overenskomsten der er svært...

Synes ikke der står noget enstydende i den...

Men den med 14-22 og fra 8-14 den er da i hvert fald imod 11-timers reglen hvis jeg forstår den korrekt...

Så der skal rykkes rundt...

også selvom alle de andre sagtens kan gøre det...

For mig handler det nok også lidt om at jeg er mere et familiemenneske end karriere så for mig er familien vigtigst og dernæst arbejdet... og det passer desværre ikke rigtig ind i den branche jeg er i...

Anmeld Citér

28. september 2015

Carina:-)

Anonym skriver:

Det er netop det med at læse og forstå overenskomsten der er svært...

Synes ikke der står noget enstydende i den...

Men den med 14-22 og fra 8-14 den er da i hvert fald imod 11-timers reglen hvis jeg forstår den korrekt...

Så der skal rykkes rundt...

også selvom alle de andre sagtens kan gøre det...

For mig handler det nok også lidt om at jeg er mere et familiemenneske end karriere så for mig er familien vigtigst og dernæst arbejdet... og det passer desværre ikke rigtig ind i den branche jeg er i...

Du skal bare huske at hvis du har en lededende stilling eller en afgørende stilling ( f.eks at det kun er dig der har kompetencen til visse ting der skal gøres i de tider) Så gælder 11 timers reglen ikke for dig. 

Men ellers ville jeg kontakte min fagforening- du kan gøre det anonymt hvis det gør dig mere tryg . 

Anmeld Citér

28. september 2015

alenemor42

Det er korrekt at 11 timers reglen skal overholdes, dog kan denne fraviges til 8 timer jeg mener det er et par gange om måneden hvis nødvendigt.

Desværre er der nogle arbejdspladser der kalkulerer fast med denne regel.

Hvor lang transport tid du har er uden betydning. Du kan finde reglerne på arbejdstilsynets hjemmeside under hviletid.

Anmeld Citér

28. september 2015

S*DD

Anonym skriver:

Jeg har svært ved at læse mig frem til et konkret svar i min overenskomst vedr. arbejdstider, og er i tvivl om 11-timers reglen kun er indenfor bestemte fag eller hvordan det er?

Men jeg har fået en ny arbejdsplan og der har jeg f.eks. at jeg skal møde fra 14-22 og næste dag fra 8-14... og så er der det med at jeg jo kan læse at der står i overenskomsten at min arbejdstid skal følge butikkens åbningstider, men den lukker kl. 20 så kan det virkelig være rigtigt at jeg fast skal være der 2 timer efter???

og så er der lige det med at hvis jeg har fri kl. 22 så er jeg først hjemme en gang omkring midnat...

hvor ville man kunne læse om alle de ting de ikke plejer at skrive i overenskomsten men som alligevel er gældende på tværs af brancher????

Føler bare at jeg skal træde lidt varsomt med at lave brok for er stadig på prøve og vil virkelig gerne have fast arbejde der...

På min kærestes job må de godt have mindre end 11 timer imellem hvornår de har fri og møder igen én gang om ugen. Det bliver til tider udnyttet.

Anmeld Citér

28. september 2015

FrkGranger

Anonym skriver:

De kan have det der hedder en lokal aftale hvor det er en aftale der permanent afviger fra 11 timers reglen 

Anmeld Citér

28. september 2015

Anonym trådstarter

Jeg har lige snakket med min fagforening og de må ikke planlægge at bryde 11-timers reglen, og de kan ikke lokalaftale sig ud af det heller. Så jeg skal lige finde en måde at sige det ordentligt på og få rettet min vagtplan. Ham jeg snakkede med sagde at han ellers ville komme forbi og hjælpe dem med at lave det.. Tror ikke jeg er den første der ringer...

Anmeld Citér

28. september 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt, men på den anden, er det så ikke bedre at få " banket" nogle timer af, nu du er af sted, hvis du har så lang transport tid. Jeg mener om du har fri kl.21 eller 22, er vel lidt hips om haps, hvis du har små børn er de vel gået i seng alligevel når du kommer hjem

Anmeld Citér

28. september 2015

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt, men på den anden, er det så ikke bedre at få " banket" nogle timer af, nu du er af sted, hvis du har så lang transport tid. Jeg mener om du har fri kl.21 eller 22, er vel lidt hips om haps, hvis du har små børn er de vel gået i seng alligevel når du kommer hjem

For mig er der stor forskel på om jeg har fri klokken 20 eller 22, også selvom at den lille sover når jeg kommer hjem. Jeg har også en kæreste der er hjemme og som har brug for mit nærvær når jeg kommer hjem, og det kan jeg ikke give hvis jeg først er hjemme 2 timer efter at jeg burde sove for at komme op og afsted næste dag.

Jeg har ikke noget mod at jeg på dage hvor jeg har fri klokken 15 eller 16 at blive 1-2 timer mere som jeg også har gjort hvis der er brug for det. Men det med at jeg først er hjemme efter jeg burde sove duer ikke hvis jeg skal kunne hænge sammen på begge fronter.

Jeg ved godt at der er mange der vælger at sætte familien i anden række i en periode på grund af arbejdet, men det kan jeg ikke.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.