Arbejdsløs akademiker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. september 2015

serinasmor

tribk skriver:

Nope, akademikere kan ikke komme på selvvalgt 6 ugers uddannelse - det er sparet væk. Jeg har lige været til intromøde på jobcenter for en uge siden, og den er god nok, der er INGEN tilbud til folk med mere end 2 års uddannelse Du må ikke engang komme i løntilskudsjob før du har været ledig i 6 mdr.

Ok ... 

Det er dog stadig muligt at komme på kursus hvis argumenterne er gode nok 

Ifølge akademikernes a-kasse ... Kan ikke kopiere linket ind 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Må jeg spørge hvilken a-kasse du har? 

Og om du gjorde noget særligt for at jobbet kom?

Jeg kan helt ærligt ikke forestille mig at nogen med en lang videregående uddannelse vil snyde sig til så latterlig en indtægt som dagpengesats er for dimittender. 

Jeg ved ikke om det som sådan er et problem med de tekniske ting man skal, men eftersom Nan bliver mere og mere desperat efter et job, synes jeg det begynder at tære på mig at skulle gøre ting som at slå postnumre op for at skrive det rigtigt på til min a-kasse når jeg har søgt et job .

Jeg vil dog sige at jeg heldigvis er medlem af en meget kompetent fagforening ved siden af, men de har desværre hovedsæde langt væk fra mig og derfor er der ikke så mange gratis tilbud jeg kan deltage i. De er dog meget tilgængelige på tlf men det irriterer mig at smide så mange penge efter a-kassen og jeg vil indrømme at i mine mørkeste øjeblikke tænker jeg at de måske ikke ønsker at for mange kommer i job, fordi de så måske mister deres. Det er nok lidt langt ude, men jeg kan bare ikke se hvorfor de ikke gør noget konstruktivt når man direkte beder om hjælp. 

Så jeg har da overvejet at finde en anden a-kasse eller bare gå på kontanthjælp 

Jeg har Akademikernes. Jeg gjorde ikke noget særligt, da jeg var ret grøn på jobsøgningsområdet, så det var bare at skrive ansøgninger og sparre med folkene i A-kassen.

Jeg tror heller ikke mange vil snyde sig til en dimittendsats, men det er ikke a-kassen, der laver reglerne, så når man skal lave alle de tekniske ting, er det jo både dem på dimmitendsats og dem med anden baggrund, hvor der ikke er væsentlig forskel på dagpengen og deres "normale" løn. Jeg har selv 2 bekendte, der er/har været på højeste dagpengesats, og som har sagt nej til jobs, fordi de kunne få lige så meget på dagpenge.

Anmeld Citér

26. september 2015

Minutes

Jeg vil godt give dig feedback på din ansøgning, hvis du kunne tænke dig det ?  

Anmeld Citér

26. september 2015

tribk

Ikke noget til dig, men hvad mener man så med mere end 2 års uddannelse, er det bogligt eller hvad ?, for jeg har taget en uddannelse der tog 3 år og jeg har lige været på et af de 6 ugers kurser/uddannelser ( maj/ juni måned). Ang løntilskudsjob, så har jeg også 6 måneders reglen, men fred være med det .

Der er nogle regler der er ændret pr. 1. juli 2015. 

Det betyder uddannelser der varer 2 år eller mere. Så det kan vel sagtens passe at du har været det i maj/juni.

Anmeld Citér

26. september 2015

tribk

serinasmor skriver:

Ok ... 

Det er dog stadig muligt at komme på kursus hvis argumenterne er gode nok 

Ifølge akademikernes a-kasse ... Kan ikke kopiere linket ind 

jojo, man kan godt komme på kursus, hvis man får lov, men man har ikke ret til det. Og så skal man jo i aktivering på et tidspunkt, der kan man jo komme på kurser :-)

Men som dimmitend er det bare blevet svært at "holde sig i gang" hvis man ikke får job med det samme, fordi de fleste tilbud er forbeholdt ufaglærte.

Anmeld Citér

28. september 2015

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Kære dig  

Det er hårdt at være arbejdsløs i systemet  

Jeg hæfter mig ved at du skriver du ikke må komme på kursus - så vidt jeg er orienteret har du ret til 6 ugers selvvalgt kursus - om du er akademiker eller ej ... Så længe du kan gøre rede for at kurset er relevant for de jobs du søger (argumenterne afhænger af dig og kurset

Hernæst vil jeg opfordre dig til at søge uopfordret og møde personligt op + gøre opmærksom på i disse ansøgninger at du kan tilbyde 4 ugers gratis arbejdskraft og op til 6mdrs  job med løntilskud( hvis du kan det ? - det kommer an på hvor længe du har været ledig) 

I den uopfordrede ansøgning skal du pointere ekstra kraftigt hvad du kan tilbyde virksomheden ... Gør noget som skilder sig ud ... Aflever ikke bare en flad A4  I en kuvert ... Hvis du er god til fortællinger og er i kommunikations branchen - skriv en historie ...er det den kreative branche vær kreativ ...

Hvis ikke så tænk processen igennem - når de skal læse din ansøgning igennem hvordan skal stemningen være og hvad vil du gerne fremhæve  ... Kan de med ro i sjælen ansætte dig - så de kan sove bedre om natten - vedlæg et thebrev med aftenthe ... Hvad er det for opgaver du gerne vil løse for dem ? - kan det på nogen måde visualiseres  / vises med symbol  : dåseåbner=værktøj til svære udfordringer fx 

Al mulig held og lykke er sikker på jobbet kommer - det lader bare vente på sig

Tak for dit søde svar 

Det er nogle gode forslag som virkelig får mig til at tænke kreativt, så det vil jeg helt sikkert tænke mere over.

Og ja, det system er så opslidende og derfor gør det ekstra ondt når det gang på gang bliver insinueret at man ikke gider arbejde. Det er noget forbandet vrøvl 

Anmeld Citér

28. september 2015

Anonym trådstarter

SMC skriver:

Det er ikke let at være jobsøgende, tro mig - jeg har indtil flere års erfaring. Faktisk er det dét, der påvirker menneskers psyke aller mest, så det er helt naturligt, at det giver dig nogle stærke reaktioner. 

Jeg vil også for alt i verdenen se at finde en anden a-kasse. Jeg har selv skiftet engang, og der åbnede sig en verden af venlighed, hjælpsom og forståelse. Jeg plejer at sige, at jeg har landets bedste a-kasse! 

Næst efter det, vil jeg opfordre dig til at finde et fællesskab med andre jobsøgende. Der findes efterhånden en hel del jobsøgningsnetværk, og jeg kan varmt anbefale det. Det giver en hel masse, at møde andre og dele samme frustrationer med, for du er ikke alene. 

Held og lykke...

Tak for dit dejlige svar Det varmer altid at blive forstået.

Uh gad vide hvilken a-kasse du har? Jeg overvejer kraftigt at skifte for min er da decideret elendig. De har netop svaret på en TI dage gammel e-mail!! Ti dage!!! Det burde ikke ske for nogen og så slet ikke når jeg betaler dem over 400 kr. om måneden.

Kom du i arbejde? Og hvordan fik du foden indenfor?

Anmeld Citér

28. september 2015

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Jeg har Akademikernes. Jeg gjorde ikke noget særligt, da jeg var ret grøn på jobsøgningsområdet, så det var bare at skrive ansøgninger og sparre med folkene i A-kassen.

Jeg tror heller ikke mange vil snyde sig til en dimittendsats, men det er ikke a-kassen, der laver reglerne, så når man skal lave alle de tekniske ting, er det jo både dem på dimmitendsats og dem med anden baggrund, hvor der ikke er væsentlig forskel på dagpengen og deres "normale" løn. Jeg har selv 2 bekendte, der er/har været på højeste dagpengesats, og som har sagt nej til jobs, fordi de kunne få lige så meget på dagpenge.

Jeg kan så fortælle at jeg i dag fik e-mailsvar fra akademikernes, med feedback på en ansøgning og cv. Det tog dem TI DAGE at sende få, ganske ubrugelige, linjer som svar. 

Til sammenligning kan jeg fortælle at jeg i tillæg til a-kasse også er medlem af DJØF og dem sendte jeg samme dokumenter til, på samme tidspunkt. Det var en fredag og samme dag ringede DJØF og aftalte at ringe til mig mandag med feedback. De ringede præcis på klokkeslæt, kom med en masse brugbart i løbet af de ca 35 minutter samtalen tog. Bagefter sende konsulenten mig en e-mail med nogle ting vi havde snakket om jeg kunne kigge på. Virkelig god service.

Jeg er målløs og chokeret over Akademikernes behandling i det her tilfælde. Det er bare ikke godt nok.

Jeg kan selvfølgelig godt forstå der skal være en vis kontrol, især hvis der virkelig er folk der har lyst til at snyde. Men retorikken feks i valgkampen var utrolig hård og den rammer også os ufrivilligt jobløse og det synes jeg er urimeligt.

Anmeld Citér

28. september 2015

SMC

Anonym skriver:

Tak for dit dejlige svar Det varmer altid at blive forstået.

Uh gad vide hvilken a-kasse du har? Jeg overvejer kraftigt at skifte for min er da decideret elendig. De har netop svaret på en TI dage gammel e-mail!! Ti dage!!! Det burde ikke ske for nogen og så slet ikke når jeg betaler dem over 400 kr. om måneden.

Kom du i arbejde? Og hvordan fik du foden indenfor?

Jeg fik job ved at netværke mig til det. Det har krævet hårdt arbejde, og nu skal jeg desværre 'på den igen'. Jeg skal lige sige, at det er en træls historie om massive nedskæringer, der ikke har gjort hverken mig, eller min chef glade. (De ved ikke at jeg snart skal på barsel alligevel) 

Nå, men jeg har CA a-kasse. Jeg bor i Aalborg, og selvom de ikke har kontor i Aalborg, så kommer de gerne derop. Jeg får coaching når jeg har haft brug for det, også mens jeg har været i arbejde. Jeg bliver ikke mødt som et nummer, men som et navn. Jeg føler mig ALTID velkommen i min a-kasse. Jeg har mødt nogle helt særlige personer, der inden grad hjælper mig alt det bedste de kan. 

Anmeld Citér

13. november 2015

Camilze

Hck skriver:

Ikke noget til dig, men hvad mener man så med mere end 2 års uddannelse, er det bogligt eller hvad ?, for jeg har taget en uddannelse der tog 3 år og jeg har lige været på et af de 6 ugers kurser/uddannelser ( maj/ juni måned). Ang løntilskudsjob, så har jeg også 6 måneders reglen, men fred være med det .

En mellemlang/lang videregående uddannelse på 3+ år gør, at man ikke er berettiget til 6 ugers kursus, men til gengæld er man berettiget til 8 ugers erhvervspraktik, hvor andre er berettiget til 4 uger. 

Jeg er selv arbejdsløs akademiker (uddannet 19/9-2015), så ret nyt. Jeg er uddannet gymnasielærer (viiiirkelig dårlig timing, yes), men jeg er blevet tilbudt et vikarjob på en folkeskole. Jeg har fået dette ved at søge flere gange på denne skole, jeg kender flere lærere, og min mor arbejder der som rengøringassistent, og jeg er overbevist om, at det er mit netværk, og min stædighed til at søge alle deres jobs, der har givet mig det her vikarjob med matematik, engelsk, dansk og historie, og det til trods for, at jeg kun er uddannet lærer i dansk og historie. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.