Ja det er hvad jeg er.
Har ingen mulighed for at komme på kursus, da al ekstra uddannelse til akademikere er sparet væk.
Pt er der nul hjælp at hente hos a-kassen, som ikke engang gider gøre sig den ulejlighed at svare på den mail jeg har sendt vedrørende feedback på ansøgning og cv. En service de vel at mærke blærer sig med ved enhver given lejlighed.
Jeg ved at andre (kender konkret 4 eksempler) på at andre har fået virksomhedspraktik og løntilskud via deres a-kasse og dermed job. Min har fortalt mig at det kan jeg bare selv søge. Det vil jeg også gerne, men de vil jo ikke give feedback på ansøgning osv?
Jeg har søgt nogle jobs hvor det helt tydeligt er min alder og civilstatus der sorterer mig fra inden min ansøgning bliver læst. Jamen så er det jo spildt energi det hele?
Det er som om jeg løber panden mod en mur ligegyldigt hvad og selv jobcentret har givet mig et automatisk genereret svar der fortæller mig at jeg ikke kan få et job.
Hele det her system er bare designet til at nedbryde folks livslyst og selvtillid. Som om jeg ikke sidder i timevis og leder efter jobs, analyserer opslag, skriver side op og side ned om mine kompetencer, udfylder skemaer og går til karrieresamtaler og så skal jeg sgu føle mig mistænkeliggjort af politikere, familie, venner osv. Og alle kender jo en der fik et job på en eller anden vanvittig måde eller "trods alle odds" - eller også siger de bare at de gør.
Men dagpengesystemet som jeg faktisk betaler 400 kr om måneden for at være en del af, det latterliggører mig sgu også. Så skal jeg sidde og tjekke først på a kassens hjemmeside at alle detaljer om hvert søgt job er indtastet korrekt, derefter skal jeg være sikker på at det er opfanget af jobcentrets system. Ellers er jeg ikke dagpengeberettiget.
Hver uge skal jeg trykke på knappen "tjek jobs" eller hvad den nu hedder, som om jeg ikke gerne vil have et job? Hvad fanden bilder de sig egentlig ind? Tog jeg en lang og opslidende uddannelse for at få su gæld og så SNYDE mig til en sølle dimmitenddagpengesats? Det tror jeg sgu ikke!! Så ville jeg være mere end almindeligt ubegavet.
Så skulle jeg tage en tur til jobcenter for at de kan krydse mig af på et papir. Ja, det er rigtigt. Så skal jeg sidde der sammen med 30 andre som også tæller ufaglærte 18-årige der er droppet ud af gymnasiet, ikke ligefrem nogen jeg har vildt meget til fælles med, og vente på at jobcentrets medarbejder kommer ti minutter for sent.
Det slipper jeg muligvis for at gøre igen, men det et ikke sikkert jeg gør.
Og når alle disse idiotopgaver, som selv en papegøje ville kunne foretage sig, er kørt igennem, så er det at man er efterladt fuldstændig drænet for energi, mod på tilværelsen og man tænker bare på at man er rykket endnu en uge tættere på kontanthjælp og dermed at blive gadefejer og man tænker på om det var alle anstrengelser værd.
Det var det ikke. Sådan er min fredag igen en dag. Beklager indlægget. Det er virkelig ikke rart at blive så bitter. Og jeg kan slet ikke forstå at det er kommet hertil. Suk!