Hvor mange dage til indkøring i vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.020 visninger
12 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. september 2015

Anonym trådstarter

Hej.

Min datter skal starte i vuggestue om nogle måneder, hvor hun næsten er 1 år. Jeg havde egentlig tænkt mig at sætte en uge af til selve indkøringen og derefter tage to feriedage i starten af den efterfølgende uge for at min datter kan have nogle korte dage dér og herefter være i vuggestue på fuld tid, men blive hentet tidligt 1-2 gange om ugen.

Men flere i min omgangskreds mener, at det er alt for lidt tid til indkøring, og fortæller at de var flere uger, ja måneder om at køre deres børn ind i vuggestue.

Jeg skal til at planlægge min restferie nu, og tænker om det hele virkelig skal bruges på indkøring,  så der ikke er mere tilbage til ferie og evt sygdom.

Hvad er jeres erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2015

Vivienne

Anonym skriver:

Hej.

Min datter skal starte i vuggestue om nogle måneder, hvor hun næsten er 1 år. Jeg havde egentlig tænkt mig at sætte en uge af til selve indkøringen og derefter tage to feriedage i starten af den efterfølgende uge for at min datter kan have nogle korte dage dér og herefter være i vuggestue på fuld tid, men blive hentet tidligt 1-2 gange om ugen.

Men flere i min omgangskreds mener, at det er alt for lidt tid til indkøring, og fortæller at de var flere uger, ja måneder om at køre deres børn ind i vuggestue.

Jeg skal til at planlægge min restferie nu, og tænker om det hele virkelig skal bruges på indkøring,  så der ikke er mere tilbage til ferie og evt sygdom.

Jeg havde 2 uger til indkøring af min søn og jeg ville faktisk ønske at jeg havde haft 3 eller 4 uger i stedet for. 

Jeg planlagde 4 uger men vs holdt ferie i den periode så det blev kun til 2 uger. 

De første 3-4 dage var jeg sammen med ham i et par timer. Så en dag hvor jeg smuttede i en halv time. Næste dag i en time, osv. 

Første hele dag uden mig gik ok. Men 2. dag var min søn helt ude af den. Da jeg hentede ham, kunne jeg ikke få øjenkontakt med ham. Han undgik mig. Først et par timer senere løsnede han op. Men den weekend sov han ret dårligt. Han var meget påvirket af det. 

Så jeg ville klart anbefale MINDST 2 uger.

Held og lykke. 

Anmeld Citér

25. september 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har ved begge mine unger brugt omkring 2-3 dage på indkøring i dp.

Første dag er vi der sammen nogen timer.

Anden dagen spiser de frokost der, leger og er evt blevet putte i barnvognen. 

Trejede dagen er de afleveret fra morgnen af, sovet, spist frokost og sovet til middag, spist eftermiddagskaffe og er så blevet hentet.

Jeg har haft fri, så der ku ringes efter mig, hvis der var problemer, hvilket der ik overhovedet har været.

Syntes det lyder voldsomt hvis en indkøring sku tage flere mdr'er! Vh stine

Anmeld Citér

25. september 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil

"Problemet" med indkøring er, at det svinger utroligt fra barn til barn hvordan de reagerer. Nogle reagerer stærkt andre næsten ikke, nogle Suger al vuggeestuepest til sig, andre går fri. Jeg ville personligt sætte ca. 14 dage af, der går også ofte en uge eller to før der kommer en egentlig reaktion fra barnet.

Anmeld Citér

25. september 2015

female

Jeg havde sat en måned af, men det tog ikke så lang tid. Hun var så også kun ni måneder ved opstart. Tror det kommer an på barnets temperament og alder. Jo ældre de er, jo mere separationsangst vil der måske være.

Anmeld Citér

25. september 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Vores datter var 11 mdr da hun startede. Jeg havde sat en hel måned af til indkøring da jeg ligesom dig havde hørt en masse, samt hun har været lidt "High need" på andre punkter, så bare for at være sikker...

men altså. Allerede anden dag kunne jeg da bare skride. Vi fulgte planen hele ugen med at jeg gik og kom hurtigt osv. 

Mandagen efter afleverede jeg hende til en hel dag med putning osv. Det gik bare kanon godt

Så her var det en uge. 

Det vil være øv for jer at du tager en masse ekstra feriedage hvis du ender med bare at side derhjemme og kukkelure fordi det går strålende i vs. Men ja tager det længere tid, har I så måske en bedsteforælder der kan hjælpe? 

Anmeld Citér

25. september 2015

Abracadabra

Jeg synes, at din plan lyder fin og realistisk. 

Du skal hellere gemme lidt ferie til sygedage eller fridage med barnet senere. 

Vores indkøring tog omkring en uge begge gange.

Anmeld Citér

25. september 2015

Berta

Hej

Jeg havde egentlig også afsat 2.5 uge til indkøring i de,  men pga dp-morens ferie endte vi med 1 uges indkøring. Det gik rigtig fint. Men det afhænger af dit barn - og til en vis grad af hvad du beslutter der skal ske. Jeg ville ikke bruge en masse ekstra ferie der hvis det viser sig unødvendigt. 

Anmeld Citér

25. september 2015

Anonym trådstarter

Tusind tak for svar alle sammen. Dejligt at høre forskellige erfaringer. Jeg tror, at jeg holder mig til halvanden uges indkøring og gemmer lidt ferie til ferie og sygdom 

Anmeld Citér

25. september 2015

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Hej.

Det er meget forskelligt fra barn til barn. 

Min dreng var meget ked ved aflevering osv så vi brugte 2 uger indkøring. 

Min datter derimod bemærkede intet og hyggede sig, vi brugte 3 dage på at indkøre hende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.