Børn tæt på hinanden. Fordele og ulemper???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.793 visninger
7 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. september 2015

Anonym trådstarter

Vi er skrukke herhjemme.

Vores første er kun 10 måneder, men vi overvejer bare at droppe præventionen og så lade nr. 2 komme, når han/hun kommer. Men det betyder jo, at der kun bliver 19-20 måneder mellem vores to børn, hvis det går hurtigt med at blive gravid, hvilket det gjorde med nr. 1.

Det skræmmer mig lidt med så kort en aldersforskel mellem børnene. Er især bange for at det går ud over vores første. Og om det bliver for hårdt med to så små børn

Så jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer, jer der har børn med en kort aldersforskel.

Hvad har været godt ved det, og hvad har været hårdt? Og har I nogle gode råd til, hvordan man klare det?

Jeg er lige anonym, da jeg ikke ønsker at stå ved mine skrukke tanker endnu 

På forhånd tak 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2015

God-mor

Anonym skriver:

Vi er skrukke herhjemme.

Vores første er kun 10 måneder, men vi overvejer bare at droppe præventionen og så lade nr. 2 komme, når han/hun kommer. Men det betyder jo, at der kun bliver 19-20 måneder mellem vores to børn, hvis det går hurtigt med at blive gravid, hvilket det gjorde med nr. 1.

Det skræmmer mig lidt med så kort en aldersforskel mellem børnene. Er især bange for at det går ud over vores første. Og om det bliver for hårdt med to så små børn

Så jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer, jer der har børn med en kort aldersforskel.

Hvad har været godt ved det, og hvad har været hårdt? Og har I nogle gode råd til, hvordan man klare det?

På forhånd tak 

Jeg ville ikke vælge at få to så tæt på hinanden fordi nummer 1 stadig er så lille når lillebror/søster kommer. Der sker rigtig meget i den alder omkring de to år, som jeres første ville være når den næste kommer og derfor ville jeg vente lidt. Men det er min personlige holdning og selvfølgelig hvis i er vildt skruk og føler at det bare er nu i er klar, så skal i da gøre det. Selv ville jeg vente. 

Anmeld Citér

22. september 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Der er 19 mdr. mellem vores dreng og pige. Det var ben hårdt, da de var helt små og ikke altid en dans på roser. Men når det så er sagt har de så meget glæde af hinanden nu. De er næsten 8 år og 6 1/2 år 

Lillesøster har det med, at overhælde storebror på flere punkter. Hun har f.eks. lært at binde sine snørrebånd, kan slippe osv. Piger er bare hurtigere til nogen ting end drenge.

Jeg siger go for it, hvis det er det som I brænder for

Anmeld Citér

22. september 2015

Ciss

Vi er skrukke herhjemme.

På forhånd tak 

Jeg har to med 23 måneder imellem.

Det har været strålende!

De har haft enorm glæde af hinanden helt fra starten af, og nu da de er skoleunger, leger de stadig rigtig meget sammen. De har nu hver sit værelse, men det er ikke meget de er alene på rummet. Der går som regel ikke særlig lang tid, før de er i gang med noget sammen igen.

Det fine ved, at den ældste kun var 23 måneder, da den yngste kom til, var, at meget hurtigt, så var det sådan familien var. Den store gik ikke rundt og tænkte, at alt var meget bedre, før den lille kom. Jeg tror mange gange overgangen kan være større, når den store har haft mange år alene med mor og far, før den lille ankommer.

Når de er så tætte i alder, kan de lege med meget af det samme legetøj. De er lidt på samme stadie og har humor på samme niveau. Det er enkelt at finde på udflukter eller ture, som passer for dem begge to.

De bliver gode til at dele og være fælles om ting.

Det eneste negative, jeg har oplevet, har været, når de begge var syge samtidig, da de var små. Det var hårdt! Og da først den ene måtte være en uge hjemme med skoldkopper, og så den anden ti dage senere fik samme tur, så var det virkelig vanskeligt at få kabalen til at gå op i forhold til mit arbejde. Men det var ikke værre end, at jeg gerne gør det hele igen.

Tips: I starten vil den lille jo ligge og spise store dele af tiden. Da kan man fint synge og læse med den store samtidig. Det er rigtig hyggeligt. Jeg sang mange sanglege. Så sang jeg, og så gjorde den store alle bevægelserne. (Lille Peter Edderkop, Bjørnen sover, I en skov en hytte lå, Hjulene på bussen osv).

Når situationen tillod det, kunne jeg sige ting som "Nu må du vente lidt, mens jeg henter et glas vand til storesøster" til babyen (selv om den selvfølgelig ikke forstod noget af det), så den store også skulle opleve at blive prioriteret, og det ikke altid kun skulle gå den anden vej.

Det blev faktisk enklere at få lavet middag o lign da de var to små i stedet for en. Da den store var alene med os, så følte hun sig jo hurtigt alene, hvis jeg var optaget med at lave mad eller noget andet. Når de var to, så havde de selvskab i hinanden, og da var nr to meget mere tålmodig til f eks at ligge på gulvet og lege, når bare den store var i nærheden.

Jeg synes, det har været fantastisk med to små, som følges i mange ting, og de har et godt og nært forhold. Jeg tror, det er lidt skræmmende at få nr to. Uanset aldersforskellen. Selvfølgelig bliver der lidt mindre alenetid med den ældste, men det har også en værdi at have familietid med søsken. I tillæg var jeg jo hjemme på barsel i en lang periode, da den ældste var 2-3 år, og det savnede jeg to år senere, da den lille nåede samme alder.

Anmeld Citér

22. september 2015

MMOGM

Jeg har 21 mdr mellem min søn og min datter. Det første stykke tid, var det hårdt, men nu leger de sammen og hygger sig  selvfølgelig er de ikke altid lige søde ved hinanden. Men den glæde de giver til hinanden, er det hele værd! Vi venter nu nr 3, og der bliver 18 mdr mellem min datter og nr 3 

du får lige et skønt billede af mine to børn 

Hvis i føler overskuddet til 2 små børn, er der, vil jeg sige go for it! håber i vælger hvad der er bedst for jer 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

22. september 2015

Lotus86

Lad være med at bruge 'de får så meget glæde ud af hinanden' som argument, for det er altså ikke alderen der nødvendigvis har noget at sige der, man kan jo sagtens få en masse ud af hinanden selvom der er længere i mellem, og samtidig kan man jo også risikerer at få to børn der ikke nødvendigvis har særlig meget glæde af hinanden. 

Anmeld Citér

22. september 2015

Skouboe

Jeg har 18 måneder mellem mine og det vil jeg ikke anbefale min værste fjende!

Vi var så uheldige, at lillesøster led af refluks, var ørebarn og havde problemer med maven, så ud over en 1½ årig, der ikke helt forstod konceptet behovsudsættelse, så havde vi en baby, der var syg og ked af det konstant. Hun var 1½ år, før hun sov mere end 45 minutter i streg (på trods af at hun fik dræn allerede som 5 måneder gammel), da hun blev 3 sov hun første gang mere end 1½ time samlet og nu hvor hun er 5, er der stadig flere nætter, hvor jeg skal ind til hende, end nætter, hvor hun sover igennem. Jeg gik i gulvet med stress med et brag og brugte mange måneder på at grave mig op af hullet igen.

Når det så er sagt, så har de nu stor glæde ag hinanden, og det er ikke sikkert at man er så uheldige som vi var. Jeg personligt ville ikke turde risikere det, men det er jo i sidste ende jeres eget valg.

Anmeld Citér

22. september 2015

Disarobi

Herhjemme har vi Milas på 22 mdr og Melvin på 7 mdr. Milas er netop begyndt i dagpleje, så han har altså været hjemme mens lillebror var spæd. De sov forskudt de første mange mdr så Milas og jeg havde formiddagen alene sammen, og når han blev lagt til middag havde jeg nogle timer alene med Melvin.Det fungerede bare, havde ikke dårlig samvittighed over for nogen af dem 

Nu er lillebror jo en integreret del af familien, Milas kan ikke huske  han nogensinde har været alene. Han er for nylig begyndt at opsøge Melvin når han leger, fordi han jo bliver sjovere og sjovere. Og Melvin ELSKER sin storebror, det kan virkelig smelte ens hjerte når han  skraldgriner bare af at iagttage  storebror. 

Mor her er til gengæld godt slidt ned, jeg kan i den grad mærke at jeg har to små børn. Spændingshovedpine og ondt i ryggen af at bære på/mosle med/løft op/hjælpe ned. Og græder den store er det stensikkert at den lille begynder at sympatigræde og så står man der med to... Min mand er først hjemme fra job kl 19.00 -kan godt savne ham lidt når man står alene med børnene og madlavning. 

Min konklusion? Drønhårdt, kaotisk og helt fantastisk

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.