Det der med at købe 1. bil

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.942 visninger
19 svar
3 synes godt om
14. september 2015

Alarnna

Hejsa alle i skønne mennesker  

Jeg har ikke lige andre steder jeg kan spørge og føler mig også en smule dum.. men sådan er det nu altså.. det er ikke noget jeg har erfaring med og man skal vel starte et sted ;P 

Nå .. jeg er 27 år og er ved at tage kørekort min mand og jeg har bestemt os for at vi skal bruge en bil. Vi er under uddannelse og begge på SU så det er ikke fordi vi har vildt mange penge, men har været heldige at få muligheden for at jeg kan tage kørekort Jubii.. Men så er der lige det når man kommer ind i en verden man overhovedet ikke kender til.... 

At købe en bil. Jeg ønskede jo lidt at det var lidt lige som at bestemme sig for at man ville købe en "computer" jeg går i butikken og kigger og så vælger jeg en der passer til min økonomi og mit brug. men jeg forestille mig det ikke helt er det samme når man skal have en bil.. også selvom den er brugt og købt på nettet

så er der alt det med afgifter og forsikringer.. og sikkert en masse jeg slet ikke kender til...

Så mit spørgsmål er ... 

er der en sød sjæl der vil skrive HELT SKÅRET UD I PAP "for idioter" hvad man gør.. 

Vi skal have en brugt bil til at starte med da det der med at låne til en dejlig ny bil ikke er en mulighed lige nu. 

går jeg bare ind på bilbasen.dk og vælger en bil og betaler en person kontant ? og hvad så... hvor hvordan får man nummerplade... hvordan får man forsikring ringer jeg til mit nuværende forsikrings selskab (indbo, ulykke osv) og siger hey du vi har købt en bil... 

Så sidder i sikkert og griner og tænker guud nej hun er da for dum, hun skal da ikke til at købe bil det er hun ikke ansvarlig nok til når hun slet ikke forstår hvordan det foregår.. og det er sikkert også rigtig nok.. men hvis jeg ikke spørger nu.. så ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal komme videre frem hihi..

nå håber der er nogen der vil tage tiden til at forklare.. gerne så simpelt som muligt og husk jeg ved INTET.. (men lad venligst vær med at give 20.000 råd om hvad i synes vi skulle gøre i stedet ) Med venlig hilnsen Natasja  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2015

Christine

Alarnna skriver:

Jeg har ikke lige andre steder jeg kan spørge og føler mig også en smule dum.. men sådan er det nu altså.. det er ikke noget jeg har erfaring med og man skal vel starte et sted ;P 

Nå .. jeg er 27 år og er ved at tage kørekort min mand og jeg har bestemt os for at vi skal bruge en bil. Vi er under uddannelse og begge på SU så det er ikke fordi vi har vildt mange penge, men har været heldige at få muligheden for at jeg kan tage kørekort Jubii.. Men så er der lige det når man kommer ind i en verden man overhovedet ikke kender til.... 

At købe en bil. Jeg ønskede jo lidt at det var lidt lige som at bestemme sig for at man ville købe en "computer" jeg går i butikken og kigger og så vælger jeg en der passer til min økonomi og mit brug. men jeg forestille mig det ikke helt er det samme når man skal have en bil.. også selvom den er brugt og købt på nettet

så er der alt det med afgifter og forsikringer.. og sikkert en masse jeg slet ikke kender til...

Så mit spørgsmål er ... 

er der en sød sjæl der vil skrive HELT SKÅRET UD I PAP "for idioter" hvad man gør.. 

Vi skal have en brugt bil til at starte med da det der med at låne til en dejlig ny bil ikke er en mulighed lige nu. 

går jeg bare ind på bilbasen.dk og vælger en bil og betaler en person kontant ? og hvad så... hvor hvordan får man nummerplade... hvordan får man forsikring ringer jeg til mit nuværende forsikrings selskab (indbo, ulykke osv) og siger hey du vi har købt en bil... 

Så sidder i sikkert og griner og tænker guud nej hun er da for dum, hun skal da ikke til at købe bil det er hun ikke ansvarlig nok til når hun slet ikke forstår hvordan det foregår.. og det er sikkert også rigtig nok.. men hvis jeg ikke spørger nu.. så ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal komme videre frem hihi..

nå håber der er nogen der vil tage tiden til at forklare.. gerne så simpelt som muligt og husk jeg ved INTET.. (men lad venligst vær med at give 20.000 råd om hvad i synes vi skulle gøre i stedet ) Med venlig hilnsen Natasja  

Åååh jeg er ikke så god til det selv. Men når du køber en bil skal den selvfølgelig omregistreres så du/i/din kæreste står som ejer i skats motorregister. Det er også en god idé før i køber at sikre jer at der ikke er pant i bilen (google kan finde et sted hvor i kan slå nummerpladen op).. får selvfølgelig ud fra det er brugt bil der er tale om? Når bilen så er omregistreret, så vil vægtafgiften/grøn ejerafgift, fra det tidspunkt hvor i overtog den og resten af perioden ud, blive tilbageført til tidligere ejer og i skylder dermed straks afgiften. Jeg vil tro i får et elektronisk girokort på netbank. Derudover skal i have den forsikret og det skal også ske hurtigt. Jeg tror tidligere ejers forsikring gælder i 2-3 uger, så det er ikke længe. Alt afhængig af om det kan betale sig for jer skal i finde ud af om den skal kaskoforsikres eller bare den lovpligtige ansvarsforsikring. Få et tilbud fra et forsikringsselskab.  Det kan være rigtigt, rigtigt dyrt (!!) At have bilforsikring og særligt hvis i er unge, nye bilister og din kæreste er en mand.

Det er som sagt slet ikke mit ekspertiseområde, men lidt info om de ting vi gjorde da vi fik bil. Jeg er medlem af en fagforening og sparede derigennem 13 forsikringstrin og forsikring ville faktisk have kostet mere end 10.000 kr årligt for mig, hvis jeg ikke var startet på dette trin. Så ud og få fat i de relevante selskaber og bed om et tilbud, for det er virkelig en kæmpe udskrivning selv når man får et godt tilbud.

Anmeld Citér

14. september 2015

Rockertand

Alarnna skriver:

Så mit spørgsmål er ... 

Start med at finde ud af, hvad I har råd til:

- hvor meget har I råd til hver måned?

- skal I låne penge til købet?

- har I råd til uforudsete mekanikerregninger?

Anmeld Citér

14. september 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Derudover vil det være en ide at snakke med en der ved lidt om biler. Der er også noget der hedder reservedele mv når det er en brugt bil. Der er forskel på priserne ved alt dette. Nogle bilmærker har rigtig dyre dele, også selvom bilen måske er billig på Bilbasen. 

Hold øje med hvor langt den har kørt. Og om den er nysynet. Så overholder den i hvert fald de kriterier ved køb. 

Men ja har din partner ikke en ven der har forstand på biler? Så sæt jer ned en aften og tal om hvilken og måske se på en specifik sammen med ham. 

Det er så svært alt sammen med biler. 

Men som der allerede er skrevet, husk at omregistrere og få den forsikret. Sælger har printet en købs/salgs kontrakt og formentlig udfyldt den største del af det, så skal I bare underskrive. 

I skal se på hvad I har råd til den koster jer om måneden: benzin, forsikring, grøn ejersfgift. Det koster alt sammen. 

Derefter vil det være en god ide at have en opsparing til bilen. Især når man ikke er så god til det med biler

Anmeld Citér

14. september 2015

Oddi

Profilbillede for Oddi
Alarnna skriver:

Så mit spørgsmål er ... 

Altså, I bliver nødt til at lægge et budget inden i gør noget. Det er dyrt at have bil- så I bliver nødt til at undersøge hvad jeres budget kan klare hver måned, og især når I nu begge er på SU. 

Men sådan det fungerer er, man køber en bil. Når I har købt bilen skal den omregistreres så hurtigt så muligt - det gør i på motorregisteret hos skat. I skal ikke have ny nummerplade - dem nuværende skal blot stå i jeres navn så skat og politiet ved hvem der ejer bilen og har ansvaret for at den er lovlig osv. 

Så skal I have en forsikring. Du kan ringe til dit nuværende selskab og høre dem ad - det er ikke alle selskaber der ligeså har bilforsikring. Bilforsikringen betales oftes 1-2 gange om året og prisen afhænger af bilens type, årgang, antal km den har kørt og hvor erfarne ejerne er. Når du nu først har fået kørekort nu er du ny bilist og derfor stiger forsikringsprisen nok lidt. 

Udover forsikringen så kommer der afgifter. De kommer automatisk fra skat - og her hos os kommer de 2 gange om året og koster ca 2500 hver gang. Og så skal bilen synes en gang hver 2. år mener jeg, men det er ikke så stor en udgift hvis bilen fungerer. 

Så I skal regne på hvad I har råd til hver måned. En ting er benzin -det kan man nemt selv regulerer ved bare at køre mindre - men det andet er jo forsikring og afgifter som SKAL betales. 

Yderligere vil jeg lige gøre opmærksom på at I også skal indregne uforudset udgifter når I har bil. Vi har en brugt bil som vi arvede - men vi har efterhånden smidt rigtig mange penge efter den i reperationer, det løber hurtigt op i 5.000-10.000 hver gang den er på værksted.  Og dem kommer der som regel flere af når bilen er brugt. Hvis vi kunne gøre det om havde vi nok købt en ny bil i stedet. Så vil bare lige sige, at når I regner på tallene så sæt penge af til reperationer.

Nu ved jeg ikke hvor meget I ved om bilen - men når I nu søger efter biler så skal I holde jer fra biler der har kørt alt for mange kilometer. Jo længere bilen har kørt = jo mere slidt er dem = jo større risiko for at delene er slidt og den skal meget på værksted.  

Anmeld Citér

14. september 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

I skal selvfølgelig lige huske at prøvekøre bilen også!  

gå efter en bil med lille motor fx 1,2 eller 1,4. De er billigere i afgift. Ligeså benzinbil i stedet for diesel. Der står som regel i salgsannoncerne hvad afgiften er på bilen - vær opmærksom på at tallet som regel er halvårligt, man betaler nemlig afgift hvert halve år

undersøg forsikringspriserne på bilen inden i køber, i kan blive meget forskrækkede da nogen biler er dyrere at forsikre end andre. Eftersom i er på su og køber brugt, vil jeg tro i er nede i at købe i et så lavt prisleje at kaskoforsikring ikke kan betale sig. Men ansvarsforsikring er derimod lovpligtigt at have på sin bil. 

Og ja, så skal i omregistrere hos skat. Det kan gøres via nettet. 

Hvis i køber en bil uden plader, koster pladerne ca 1100. 

Anmeld Citér

15. september 2015

Alarnna

Rockertand skriver:

Start med at finde ud af, hvad I har råd til:

- hvor meget har I råd til hver måned?

- skal I låne penge til købet?

- har I råd til uforudsete mekanikerregninger?

Vi har regnet at vi har ca. 3000-3500kr. at bruge om måneden.

Ud af de penge skal der være råd til benzin, og lægges til side til de ting der skal betales halv årligt eller årligt eller hvordan det nu hænger sammen. og at sætte til side til mekanikerregninger.

Vi har ikke mulighed for at låne til at købe bil. så den første bil bliver en fra Bilbasen.dk 

Anmeld Citér

15. september 2015

Morjanne76

Du skal tjekke efter, at I ikke køber en bil med gæld i. Det kan du tjekke på  http://www.nummerplade.net. På denne side kan du også se 1/2 årlig grøn afgift på den enkelte bil. 

Kikke på hvilken bil der opfylder jeres krav og jeres økonomi.

Indhente forsikringstilbud 

Når bilen skal omregistreres ved ejerskift, kan dette gøres online på SKATs hjemmeside 

Anmeld Citér

26. juni 2018

SoerenTorp

Lige til en anden gang mht bilkøb. Det er en rigtig god idé at tjekke bilens nummerplade, hvis det er en brugt bil du skal købe. Specielt som førstegangskøber - Jeg bruger selv  TjekBil 

Anmeld Citér

26. juni 2018

Alarnna

SoerenTorp skriver:

Lige til en anden gang mht bilkøb. Det er en rigtig god idé at tjekke bilens nummerplade, hvis det er en brugt bil du skal købe. Specielt som førstegangskøber - Jeg bruger selv  TjekBil 

Godt råd men vi har købt ny bil nu  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.