Alarnna skriver:
Hejsa alle i skønne mennesker
Jeg har ikke lige andre steder jeg kan spørge og føler mig også en smule dum.. men sådan er det nu altså.. det er ikke noget jeg har erfaring med og man skal vel starte et sted ;P
Nå .. jeg er 27 år og er ved at tage kørekort min mand og jeg har bestemt os for at vi skal bruge en bil. Vi er under uddannelse og begge på SU så det er ikke fordi vi har vildt mange penge, men har været heldige at få muligheden for at jeg kan tage kørekort
Jubii.. Men så er der lige det når man kommer ind i en verden man overhovedet ikke kender til....
At købe en bil. Jeg ønskede jo lidt at det var lidt lige som at bestemme sig for at man ville købe en "computer" jeg går i butikken og kigger og så vælger jeg en der passer til min økonomi og mit brug. men jeg forestille mig det ikke helt er det samme når man skal have en bil.. også selvom den er brugt og købt på nettet
så er der alt det med afgifter og forsikringer.. og sikkert en masse jeg slet ikke kender til...
Så mit spørgsmål er ...
er der en sød sjæl der vil skrive HELT SKÅRET UD I PAP "for idioter"
hvad man gør..
Vi skal have en brugt bil til at starte med da det der med at låne til en dejlig ny bil ikke er en mulighed lige nu.
går jeg bare ind på bilbasen.dk og vælger en bil og betaler en person kontant ? og hvad så... hvor hvordan får man nummerplade... hvordan får man forsikring ringer jeg til mit nuværende forsikrings selskab (indbo, ulykke osv) og siger hey du vi har købt en bil...
Så sidder i sikkert og griner og tænker guud nej hun er da for dum, hun skal da ikke til at købe bil det er hun ikke ansvarlig nok til når hun slet ikke forstår hvordan det foregår.. og det er sikkert også rigtig nok.. men hvis jeg ikke spørger nu.. så ved jeg simpelthen ikke hvordan jeg skal komme videre frem
hihi..
nå håber der er nogen der vil tage tiden til at forklare.. gerne så simpelt som muligt og husk jeg ved INTET.. (men lad venligst vær med at give 20.000 råd om hvad i synes vi skulle gøre i stedet ) Med venlig hilnsen Natasja
Altså, I bliver nødt til at lægge et budget inden i gør noget. Det er dyrt at have bil- så I bliver nødt til at undersøge hvad jeres budget kan klare hver måned, og især når I nu begge er på SU.
Men sådan det fungerer er, man køber en bil. Når I har købt bilen skal den omregistreres så hurtigt så muligt - det gør i på motorregisteret hos skat. I skal ikke have ny nummerplade - dem nuværende skal blot stå i jeres navn så skat og politiet ved hvem der ejer bilen og har ansvaret for at den er lovlig osv.
Så skal I have en forsikring. Du kan ringe til dit nuværende selskab og høre dem ad - det er ikke alle selskaber der ligeså har bilforsikring. Bilforsikringen betales oftes 1-2 gange om året og prisen afhænger af bilens type, årgang, antal km den har kørt og hvor erfarne ejerne er. Når du nu først har fået kørekort nu er du ny bilist og derfor stiger forsikringsprisen nok lidt.
Udover forsikringen så kommer der afgifter. De kommer automatisk fra skat - og her hos os kommer de 2 gange om året og koster ca 2500 hver gang. Og så skal bilen synes en gang hver 2. år mener jeg, men det er ikke så stor en udgift hvis bilen fungerer.
Så I skal regne på hvad I har råd til hver måned. En ting er benzin -det kan man nemt selv regulerer ved bare at køre mindre - men det andet er jo forsikring og afgifter som SKAL betales.
Yderligere vil jeg lige gøre opmærksom på at I også skal indregne uforudset udgifter når I har bil. Vi har en brugt bil som vi arvede - men vi har efterhånden smidt rigtig mange penge efter den i reperationer, det løber hurtigt op i 5.000-10.000 hver gang den er på værksted. Og dem kommer der som regel flere af når bilen er brugt. Hvis vi kunne gøre det om havde vi nok købt en ny bil i stedet. Så vil bare lige sige, at når I regner på tallene så sæt penge af til reperationer.
Nu ved jeg ikke hvor meget I ved om bilen - men når I nu søger efter biler så skal I holde jer fra biler der har kørt alt for mange kilometer. Jo længere bilen har kørt = jo mere slidt er dem = jo større risiko for at delene er slidt og den skal meget på værksted.