Har du prøvet en stofble?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.820 visninger
14 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. september 2015

Paddehatten

Hej med jer 
Er der nogen herinde, som har prøvet stofbleer? Og i så fald, var det en succes eller blev det for besværligt??  
Jeg overvejer at kaste mig ud i det, men er meget i tvivl om det bliver for bøvlet og tidskrævende. Omtanke for miljøet, mindre skrald, mindre kemi osv. tiltaler mig i dén grad, men hverdagen skal selvfølgelig også hænge sammen, uden at vi drukner i vasketøj, som jeg sommetider synes vi gør allerede 

Håber I vil komme med jeres erfaringer og tanker om emnet! 
På forhånd tak 

// Paddehatten

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Paddehatten skriver:

Hej med jer 
Er der nogen herinde, som har prøvet stofbleer? Og i så fald, var det en succes eller blev det for besværligt??  
Jeg overvejer at kaste mig ud i det, men er meget i tvivl om det bliver for bøvlet og tidskrævende. Omtanke for miljøet, mindre skrald, mindre kemi osv. tiltaler mig i dén grad, men hverdagen skal selvfølgelig også hænge sammen, uden at vi drukner i vasketøj, som jeg sommetider synes vi gør allerede 

Håber I vil komme med jeres erfaringer og tanker om emnet! 
På forhånd tak 

// Paddehatten

Jeg følger lige med. Har nemlig haft tanken om det når jeg skal have nr 2 engang...

Har dog også læst mig frem til at det er lige så stor en belastning for miljøet når man skal vaske alle de bleer, som det er at købe almindelige bleer..

Jeg ved at min mor brugte stofbleer til mig, men der var et firma der hentede de beskidte bleer og leverede rene en gang om ugen. 

Anmeld Citér

11. september 2015

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Jeg bruger stofbleer med den yngste. Jeg vasker hver 3 dag. (Det kræver man ca. Har 20 bleer) 

Og jeg synes ikke Det er særlig besværligt. Jeg har nogle med velcrolukning. Men der er meget stor forskel på hvilke bleer der er tale om. Jeg har nogle hvor der skal blebuks udenpå. Men man kan også få all in one, hvor det er samlet. Ulempen ved dem er at de tager længere tid om at tørre. 

Det bedste råd Jeg kan give jer er at prøve. Det nemmeste og billigste vil selvfølgelig være hvis I kan låne af en i kender. Ellers kan i sy selv af gamle håndklæder, og så skal I kun investere i blebukser 

Anmeld Citér

11. september 2015

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
MummiT skriver:

Jeg følger lige med. Har nemlig haft tanken om det når jeg skal have nr 2 engang...

Har dog også læst mig frem til at det er lige så stor en belastning for miljøet når man skal vaske alle de bleer, som det er at købe almindelige bleer..

Jeg ved at min mor brugte stofbleer til mig, men der var et firma der hentede de beskidte bleer og leverede rene en gang om ugen. 

Jeg har hørt at Det belaster miljøet ligeså meget hvis man tørre dem efterfølgende i tørretumbler

Anmeld Citér

11. september 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vi brugte stof bleer til vores søn, vi var super glade for dem og synes de var så meget bedre end engangs bleer.

De gav ikke vores søn udslæt, de var nemme at gøre rene, de gjorde ham bevidst om at han tissede eller lavet stort, han blev renlig som halvandet årig.

Så vi har været lykkelige for vores bleer ��

Anmeld Citér

11. september 2015

Paddehatten

skovrup skriver:

Vi brugte stof bleer til vores søn, vi var super glade for dem og synes de var så meget bedre end engangs bleer.

De gav ikke vores søn udslæt, de var nemme at gøre rene, de gjorde ham bevidst om at han tissede eller lavet stort, han blev renlig som halvandet årig.

Så vi har været lykkelige for vores bleer ��

Hold da op, det var tidligt  

Kan du fortælle lidt om dem? Hvordan vasker man dem, hvordan opbevarer man dem INDTIL de skal vaskes, hvor mange skal man bruge osv.?

Anmeld Citér

11. september 2015

Paddehatten

Ravnholt skriver:

Jeg bruger stofbleer med den yngste. Jeg vasker hver 3 dag. (Det kræver man ca. Har 20 bleer) 

Og jeg synes ikke Det er særlig besværligt. Jeg har nogle med velcrolukning. Men der er meget stor forskel på hvilke bleer der er tale om. Jeg har nogle hvor der skal blebuks udenpå. Men man kan også få all in one, hvor det er samlet. Ulempen ved dem er at de tager længere tid om at tørre. 

Det bedste råd Jeg kan give jer er at prøve. Det nemmeste og billigste vil selvfølgelig være hvis I kan låne af en i kender. Ellers kan i sy selv af gamle håndklæder, og så skal I kun investere i blebukser 

Mener du engangs-blebukser? Går fidusen så ikke lidt af 

Anmeld Citér

11. september 2015

Skovrup

Paddehatten skriver:

Kan du fortælle lidt om dem? Hvordan vasker man dem, hvordan opbevarer man dem INDTIL de skal vaskes, hvor mange skal man bruge osv.?

I aften når jeg har puttet knægten skriver jeg

Anmeld Citér

11. september 2015

Skovrup

Paddehatten skriver:

Så har jeg tid til at skrive

Vi begyndte med den da han var 4,5 måneder gammel, da han begyndte at få udslæt af almindelige bleer (vi prøvede alle mulige med astma og allergi mærke og svanemærket) men han blev ved med at slå ud.

Jeg bar på dette tidspunkt min søn rigtig meget i vikle og var og er stadig på forumet www.slyngebarn.dk hvor der er en masse dejlige kvinder som gør mange ting lidt mere alternativt end den generelle mor og far. Så derigennem hørte jeg om fænomenet stofbleer. Til at starte med synes jeg det var en meget mystisk ting og at det lød mega klamt.

men da min søn blev ved med at have de problemer, måtte jeg give det et forsøg med de der mærkelige stofbleer.

Det blev så et meget dyrt bekendtskab for os, for vi blev afhængige af at have sønnen på stof bleer

Jeg kunne ikke bare lige købe 5 stof bleer og så prøve dem uden lige at læser romaner om stofbleer og den verden der høre med, endte med samtidig at læse om elimination Communication (skrives herfra som EC), som er det man nok bedst beskriver som værende tidlig potte "træning". Så da jeg havde læst side op og side ned om stofbleer deres gode sider og deres mindre gode sider og jeg fik læst om EC og hvordan det foregik og hvordan det hjælper barnet til at forstå hvad der sker på potten eller i bleen for den sags skyld.

Jeg vil lige indskyde her, at knægten virkelig trives på stof bleer,
hans udslæt blev markant bedre allerede de første dage, BONUS!

Stof bleer er dyre i indkøb, jeg havde ca. 50 stk til sidst, der er så mange fine stof bleer derude, og man bliver helt hook på det, når først man er fanget af ideen. Vi boede i en 2 værelses lejlighed dengang, havde ikke den store plads, men synes det fungerede fantastisk! Man skal ikke hele tiden tænke på at have ble poser, bleer og købe bleer, smide bleposer i skraldespanden hver dag, de lå der bare og var klar, og man får en god rutine i at vaske dem og lægge dem sammen ( det at lægge dem sammen er en helt afslappende rutine, jeg ser tilbage på det som værende meget afstressende ) Vi havde en tøj kurv, med stof indtræk der bare kunne løftes op af kurven, så vi bare kunne tage dem alle i en pose og vaske dem. 

Da vi introducerede stof bleer, begyndte vi også på EC, så vi har ikke haft så mange bleer med afføring siden, da EC faktisk gjorde ham afføringsfri i bleerne (han var meget glad for EC og det virkede til at give ham meget mere ro) men man kan få noget der hedder rispapir til bleerne, som "fanger" afføringen, så det ikke kommer med i vaskemaskinen.

Han smed bleen, af egen fri vilje, da han var 1½ år gammel, han smed den om natten et par måneder inden han blev 2 år gammel.

Jeg kan varmt anbefale at starte på stofbleer, det er super hyggeligt og hvis du kaster dig ud i projektet så start med 5 slags, føl dig frem og se om det er noget for jer. Stofbleer skal skiftes oftere end almindelige bleer, men synes det er fordelene værd. ud over det er stofbleerne nemme at sælge igen.

Kommer du ind i stof ble verden, vil det stille og rolig blive mere og mere overskueligt hvad der virker for jer

ud over det, havde vi en super dejlig dagplejemor som var helt OK med at han havde stof bleer på, hun fik en vandtæt stofpose (lavet af tisselagen) til at lægge hans brugte stofbleer i, i løbet af dagen. så intet problem.

har du brug for hjælp eller flere spørgsmpl, så spørg endelig jeg quoter også lige en fed artikkel om EC lidt senere

Jeg har vedhæftet billeder af vores søn med stofbleer gennem hans tid med ble og et enkelt hvor han er på potten.

Billede 1 : Den første stof ble han havde på, Storchebarn ble
Billede 2 : Formsyet Little Lamb ble
Billede 3 : Formsyet Little Lamb ble med PUL cover ud over
Billede 4 : Little Lamb ble med uld cover ud over, uld coveret blev strikket af en sød sød slyngebarns dame.
Billede 5 : Little Lamb ble med uld cover ud over
Billede 6 : Real Easy ble med Minky Pul
Billede 7 : Bleposer, hjemmesyet
Billede 8 : Vores ble hylde
Billede 9 : Vores ble hylde
Billede 10 : Bleerne når de hang til tørre
Billede 11 : Vores søn 9 mdr gammel på potten

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

11. september 2015

Skovrup

Pottetræning for spædbørn

Hvordan man får en blefri baby

Har du nogensinde tænkt på hvordan børn blev pottetrænet i gamle dage, før man begyndte at bruge bleer? Eller på hvordan de bliver pottetrænet i de lande hvor man ikke bruger bleer i dag? Et stigende antal mødre er begyndt at bruge "Pottetræning for spædbørn" (PTS) med deres børn – en metode som ligner den måde kvinder over hele verden gennem århundreder har håndteret deres børns elimination på (udtrykket 'elimination' er på både engelsk og dansk en samlet betegnelse for afføring og vandladning – o.a.).

Det er vigtigt fra starten at understrege at PTS handler om at arbejde med *spædbørn* (i modsætning til små børn på 2 eller 3 år) hen imod at opnå det som kaldes 'renlighed'. Det ideelle tidspunkt at starte er et sted mellem fødslen og når barnet er 4-5 måneder.

Der findes ikke noget udtryk som helt præcist beskriver “pottetræning for spædbørn” som en helhed, eftersom a) et spædbarn ikke kan sidde på en potte, og b) processen svarer til et samarbejde (mellem dig og dit barn) og handler mere om at være tæt knyttet til sit barn end om reel træning. Med andre ord handler PTS egentlig om kommunikation og reaktionsevne. Det har ikke meget at gøre med det vi normalt kalder 'træning'. Kommunikation er nøgleordet til at knytte forbindelse med dit barn omkring elimination.

Det måske mest unikke og karakteristiske ved denne metode er at forældre typisk begynder at arbejde med barnet før det kan overhovedet kan sidde. I stedet for at begynde at undersøge hvordan man pottetræner omkring det tidspunkt hvor barnet tager sine første skridt, er forældrene allerede i gang med at overveje denne mulighed under graviditeten eller i de første uger/måneder efter fødslen. 

Jeg har valgt at kalde denne metode “pottetræning for spædbørn” Der findes andre udtryk, såsom “elimination communication” (på dansk eliminations-kommunikation). Denne hjemmeside kan give dig al den elementære information, og hvis du gerne vil vide mere er dette titlerne på de to bøger, jeg har skrevet: “Infant Potty Training: A Gentle and Primeval Method Adapted to Modern Living” (på dansk "Pottetræning for spædbørn: en blid og ældgammel metode tilpasset moderne vilkår“, 500 sider), den mest omfattende bog om emnet; og “Infant Potty Basics: With or Without Diapers... The Natural way” (på dansk “Elementære teknikker til pottetræning for spædbørn: med eller uden bleer... på den naturlige måde",110 sider). Disse bøger forefindes kun på engelsk. Klik på billederne for flere detaljer på engelsk.

Filosofien bag

Spædbørn er klogere end vi tror! Folk begår tit den store fejl at antage at nyfødte ikke er klar over at de 'går på toilettet'. Vi tror at spædbørn er ude af stand til at lære at 'gå på toilettet' fordi de er så små og ukoordinerede, og fordi de ikke kan gå eller tale. Et spædbarn er hjælpeløst på så mange måder at det er svært for folk i Vesten at forestille sig, at sådan et lillebitte væsen er klar over at det tisser eller laver. Det er endnu sværere for os at forestille os at et spædbarn har nogen som helst kontrol over sin elimination. På grund af vores forudindtagethed og indskrænkede opfattelse lærer vi vores børn at være ligeglade med at gøre i bleen. Kort sagt lærer vi vores børn at bruge deres ble som et toilet.

Et normalt og sundt barn er i høj grad opmærksom på sine kropsfunktioner vedrørende elimination og kan lære at reagere på dem fra den tidlige spædbarnsalder. Ved at bruge bleer betinger vi spædbarnet til at 'gøre' i dem. Senere skal barnet så aflære denne træning. Dette kan være forvirrende og en traumatisk oplevelse for barnet.

Spædbarnet gør sit bedste for at kommunikere sin opmærksomhed på sit behov til dig, men hvis du ikke lytter vil det holde op med at kommunikere det og gradvist miste følingen med sine eliminations-funktioner. Han vil blive betinget til at være ligeglad og lære at du vil have at han skal bruge sin ble som toilet.

Pottetræning for spædbørn er ikke bare stort set ukendt i USA (og i Danmark – o.a.) – det forekommer også mange at være besværligt. Men med meget få undtagelser er pottetræning per definition besværligt uanset hvordan man gør det. Hvis man venter på at barnet skal lære det selv i en alder af 2, 3, 4 år eller ældre, udsættes både barnet og forældrene for flere års ble-skiftninger (for ikke at tale om evt. vask af stof-bleer, brug af vaskeservietter og andre midler til rengøring af barnet og bleerne).

Bleer, især engangs-bleer, er en midlertidig måde at håndtere toilet-problematikken på. Vi forsøger at “stoppe” vores børns 'affalds-system' med bleer på samme måde som vi midlertidigt stopper et utæt vandrør. Hvor mange forældre har tænkt over hvorvidt dette er den mest hygiejniske løsning for barnet? Hvor mange forældre bekymrer sig over bleernes påvirkning af miljøet? Hvor mange ville være interesserede, hvis de vidste at der fandtes et alternativ til fuldtids-brug af bleer?

Hvem kan bruge denne metode?

Forældre til spædbørn, vordende forældre, bedsteforældre, børnepassere og andre som er interesserede i på en kærlig og tålmodig måde at samarbejde med et spædbarn hen imod at opnå renlighed i den tidligst mulige alder. “Spædbarn” er kodeordet her, i modsætning til “småbarn” idet en omsorgsperson begynder at arbejde sammen med et spædbarn som et team i de tidligste måneder efter fødslen. Pottetræning for spædbørn bruges bedst af:

• en forælder som passer sit barn selv i mindst det første eller 2 første år af barnets liv
  • en forælder som arbejder, men som har en eller flere pålidelige hjælpere såsom familie-medlemmer, børnepassere eller venner

Hvad kræver det?
Tid, opmærksomhed og tålmodighed. Hvis ikke du kan afsætte disse, eller arrangere at få den assistance du måske har brug for, er dette ikke en metode for dig og dit barn. Men hvis denne metode giver mening for dig, hvis det 'klinger rigtigt', så gør det! Det skader ikke at prøve, og hvis det ikke fungerer kan du altid gå tilbage til fuldtids ble-brug.

Hvornår starter jeg?
Det ideelle tidspunkt at starte på er når som helst mellem fødslen og når barnet er 4-5 måneder gammelt. På et tidspunkt i løbet af disse måneder er der en følsom periode hvor indlæring er mulig.

Hvor længe tager det?
Den gennemsnitlige alder for opnået renlighed i Vesten er omkring 2 år, men børn har rimelig kontrol over deres elimination mange måneder før dette.

Er det forsvarligt?
Selvfølgelig - såfremt forældrene har den rette indstilling. De skal være afslappede og positive omkring samarbejdet med deres børn. Forældrene skal være tålmodige og nænsomme; observere og reagere på barnets signaler i tide når det er muligt; og tilbyde behørig og kærlig støtte mens de holder deres børn. Dette er ikke en afstraffende metode. Straf, vrede og kontrol er IKKE en del af denne metode. Bemærk at den er forskellig fra den barske "tidlige pottetræning" anvendt i vestlige lande indtil 1950´erne.

Virker det virkelig?
Ja, men ikke uden en indsats. Man kommer ikke sovende til succes. Det kræver mindst én engageret voksen og flere måneders ihærdighed at gennemføre pottetræning for spædbørn. Fra begyndelsen er der sjove og spændende daglige belønninger for både omsorgspersonen og barnet. Barnets kommunikation bliver anerkendt og opmuntret. Forældrene er forbløffede over graden af barnets bevidsthed og er henrykte når det signalerer og reagerer så let og naturligt.

Er det nødvendigt at mit barn er nøgent?
Dette er ikke et krav. Mange forældre giver deres børn bleer eller blebukser på mellem potte- eller toilet-besøgene, mens andre foretrækker at lade deres barn være nøgent eller have bar mås det meste af tiden. Kort sagt er det et spørgsmål om hvad man foretrækker.

En vidunderlig opdagelse (Mine oplevelser med PTS)
Mine to første børn blev pottetrænet på den konventionelle måde. Da min tredie søn blev født gøs jeg ved tanken om endnu en omgang konventionel pottetræning hvilket ville indebære flere års brug af bleer, og begyndte at lede efter et bedre alternativ.

Jeg lærte grundlaget til en alternativ teknik af en indisk dame som besøgte os. Hun var skrækslagen, da jeg fortalte hende hvordan vi i Vesten håndterer "affalds-problemet" og forklarede mig at der ikke er nogen grund til at bruge "stoffet" med mindre et spædbarn er "sygt i maven", har feber eller væder sengen de fleste nætter. Jeg havde været i Indien flere gange og set familier lade deres børn tisse og lave rundt omkring på landet, men jeg havde ikke været opmærksom. Som så mange andre antog jeg fejlagtigt at vesterlændinge ikke kunne anvende denne teknik.

Jeg bad min nye veninde om at fortælle mig mere og lære mig at holde min søn og få ham til at 'gøre' for mig, hvilket hun gjorde gladeligt og uden megen indsats. Jeg var tryllebundet mens jeg så hende kommunikere med min lillebitte 3 måneder gamle søn, som på en eller anden måde instinktivt vidste hvad hun ville have ham til at gøre. Jeg kan kun beskrive udvekslingen og den øjeblikkelige forståelse mellem dem - en fremmed og et spædbarn - som en vidunderlig opdagelse.

Jeg anvendte den teknik hun havde demonstreret, idet jeg ændrede den ganske lidt og tilpassede den en vestlig livsstil, og fandt den langt overlegen til konventionel pottetræning. Fra den dag jeg begyndte at arbejde med min 3 måneder gamle søn havde han sjældent brug for en ble, dag eller nat. Han forblev tør det meste af dagen da han var 18 måneder og var helt renlig da han var 25 måneder.

Anskuelse og kilder
Pottetræning for spædbørn begynder med betingning og kan gribes an på en rationel og videnskabelig måde, såvel som en intuitiv og spirituel måde, eller en kombination af begge, afhængigt af hvad der fungerer bedst for dig og dit barn. Den rationelle fremgangsmåde involverer timing og observation af eliminations-mønstre samt barnets kropssprog. Den mere spirituelle fremgangsmåde involverer intuition og at "stille ind" på dit barn på mere subtile måder.

Husk, det er et samarbejde - noget I gør sammen ved hjælp af nærhed og tillidsfuld kommunikation. Det er ikke noget du gør ved dit barn, og det er ikke noget dit barn kan gøre uden dig. Hvis du er villig og i stand til det, og hvis dit barn er sundt og raskt, er dit barn klar til dig.

Pottetræning for spædbørn er baseret på en teknik i eliminations-træning brugt i det meste af Asien og det landlige Afrika syd for Sahara. Metoden er blevet tilpasset den vestlige livsstil på forskellige måder, inklusive brugen af en håndvask, potte, toilet eller anden beholder; variationer i eliminations-stillinger; og, hvor det er ønsket, deltids-brug af bleer.

Synopsis af metoden

1. Observation
    Læg dit barn uden ble på et behageligt, varmt og sikkert sted, og observer det:
  2. a) timing (hvor længe og hvor tit eliminerer barnet efter at have spist eller være vågnet)
    b) kropssprog (såsom at vride sig eller lave grimasser under afføring)
    c) lyde (såsom grynten under afføring)
    Dette kan også gøres i en slynge. Faktisk er det at bære sit barn en af de bedste måder at blive bekendt med dit barns eliminations-timing og -mønstre, eftersom du med det samme ved det, når barnet 'gør'. Det er specielt fordelagtigt i et køligt klima eller i rum uden ordentlig opvarmning. Nogle mødre bærer deres børn nøgne i slyngen, hud mod hud, hvilket holder barnets kropstemperatur konstant. Hvis du ønsker det, kan du have en stofble under dit barn mens du bærer det i slyngen. Det er selvfølgelig ikke et krav at barnet skal være nøgent i slyngen. Du vil vide når barnet eliminerer, selvom det har tøj og/eller en stofble på, uden vandtæt yderlag.

3. Forventning eller intuition

Forudse hvornår dit barn skal tisse og lav en vandagtig lyd, som "sssss" i det øjeblik. Alternativt, hvis dit barn begynder at tisse mens du observerer det, lav "sssss"-lyden med det samme. I løbet af et par dage vil dit barn forbinde denne lyd med elimination.

1. Stilling og toilet-sted

Når du tror dit spædbarn skal eliminere, hold det blidt og på en sikker måde over dit foretrukne toilet-sted mens du giver det et lydsignal ("sssss" eller hvilken lyd/hvilke ord du foretrækker). Dit barn vil snart forbinde lyden, stillingen og stedet med elimination. Brug et hvilket som helst sted og beholder, som føles mest behageligt og er nemmest. For eksempel håndvasken, en skål eller udendørs. Større spædbørn kan sidde mellem dine ben på toilettet.

1. Kommunikation mellem mor og spædbarn

Fra nu af skal du lægge nøje mærke til dit barns timing og signaler. Når du tror barnet skal eliminere, så hold det i stilling og giv dit signal. Hvis det næsten er tid til at de skal, er spædbørn i stand til at afslappe ringmusklerne når de modtager dine signaler.

Hvordan ved jeg at mit barn har brug for at eliminere?
Du kan vide om dit barn har brug for at eliminere ved et eller flere af følgende:

• Timing (efter uret)
  • Barnets signaler (lyde eller kropssprog)
  • Eliminations-mønstre (i relation til måltider, opvågning etc)
  • Intuition og instinkt

Hvordan klæder jeg mit barn på for at opnå de bedste resultater?
Der er to forhold der skal tages hensyn til og som skal afbalanceres:

• Individuelle omstændigheder såsom klima, livsstil, helbred at samfundsmæssigt pres
  • Det faktum at jo færre lag tøj barnet har på, jo lettere er det for både dig og dit barn at a) knytte bånd til hinanden og b) lære at kommunikere vedrørende elimination. Det er lettere at læse og reagere på kropssprog og andre signaler fra et barn som er upåklædt, har bar mås eller på anden måde 'let tilgængelig'. At bære barnet i en slynge hjælper også, idet I er bedre i stand til at være synkroniserede.

Den ideelle situation (ikke altid mulig eller ønskværdig) er at barnet kan være upåklædt eller have bar mås. Hvis dette ikke er en mulighed, så:

• Stræb efter at iklæde barnet så få lag tøj som muligt
  • Brug tøj som kan fjernes hurtigt og nemt (undgå spænder, knapper, etc.)

Der er mange forskellige måder at klæde sit barn for at opnå let tilgængelighed. Vær kreativ og tilpas til Jeres situation og barnets forskellige udviklings-stadier. Mange mødre foretrækker at sy deres eget børnetøj. Ud over at bruge bleer som back-up, er her et par forslag:

• Poquito Pants (på dansk: små bukser), specielt lavet til at passe til enhver størrelse spædbarn  http://www.wonderbabydesigns.com/
  • Til nyfødte, "baby-pose" pyjamas, som bindes i bunden under fødderne
  • Lang t-shirt eller kjole (den optimale længde varierer efter barnets mobilitet)
  • Shorts eller bukser i strækstof (frotte, bomuldsstrik eller uldstrik) med elastik i taljen
  • Training pants
  • Kinesisk babytøj med åbent skridt; fås hos http://www.weebees.com og Discrete Chinese Pants (diskrete kinesiske bukser), som fås hos  www.mummysmilk/com.shop/crotchlesspants.html

Fordele ved pottetræning for spædbørn
De tre store vindere er barn, forældre og miljøet. Her er en mere komplet liste over fordelene ved pottetræning for spædbørn:

• Forstærker båndet mellem forældre og barn gennem nærhed, naturlig kommunikation og kærlig tålmodighed.
  • Reagerer på børns naturlige eliminations-kommunikation og timing.
  • Gør brug af den første indlæringsmulighed (følsomme periode) for pottetræning.
  • Beskytter miljøet ved at bevare træer og spare vand, benzin og lossepladser.
  • Reducerer drastisk, eller overflødiggør, brug af bleer.
  • Gør det muligt for børn at opnå rimelig kontrol ved 12-18 måneders alderen.
  • Lader barnet blive renligt i en relativt ung alder (omkring 2 år).
  • Lader barnet fri af bleer og alle de negative associationer (bylt/bule mellem benene, kemikalier etc.).
  • Undgår/forhindrer enurese (sengevædning).
  • Forebygger ble-udslæt.
  • Giver hygiejnisk respekt for dit barn.
  • Undgår pinlige "uheld" for småbørn.
  • Gør det muligt for far eller andre betroede at knytte bånd til og kommunikere med barnet.
  • Giver store besparelser på bleer og vaske-omkostninger.
  • Lader barnet være i kontakt med sin krop.
  • Reducerer risikoen for urinvejs-infektioner.

Hvad med børn på 6 måneder eller ældre - er det for sent?
Mange forældre er startet ved 6, 9 eller endda 12-måneders alderen, og har klaret sig fint med nogle små justeringer. Det er som regel sværere at starte med et mobilt barn som er blevet "trænet" til at eliminere i bleen, eller som bruger engangsbleer og derfor ikke forbinder følelsen af at blive våd med elimination. Det afhænger mest af din overbevisning. Hvis denne metode klinger for dig, hvis du føler at det er det rigtige for dig og dit barn, og hvis dit sunde barn kan lide det er det sandelig et forsøg værd! Så længe der ikke er nogle større ændringer i Jeres familie eller helbred er du i stand til at være åben og modtagelig for dit barns eliminations-kommunikation.

En anden faktor som skal inkluderes i overvejelser er at der ikke er en fast afskærings-alder hvor alle børn mister følingen med deres eliminations-funktioner. Hvert barn er unikt og udvikler sig på sin egen måde. Der findes forældre som har hørt om PTS eller som er startet på andre pottetræningsmetoder når deres børn var 6-12 måneder, 2 år eller endnu ældre, og som er blevet begejstrede over at finde ud af at deres små var klar, modtagelige og kommunikative omkring pottetræning ved disse aldre. Kort sagt er indlæringsvinduet stadig åbent og tilgængeligt hos nogle ældre småbørn. Uanset hvad alder dit barn har når du først hører om PTS anbefaler jeg som oftest forældre at give denne blide og omsorgsfulde metode et forsøg i et par uger, og derefter vurdere hvorvidt de vil fortsætte. Klik her for at læse mine mere detaljerede artikler og tips til hvordan man kan arbejde med børn over 6 måneder (på engelsk - o.a.)

kilde

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.