få alle institution halal mad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2015

An&Jo

Anonym skriver:

Og hvorfor skal jeg det når jeg betaler så meget regning. 

Har bare hørt at man kun servere halal. Og droppe svinekørd eller har de lave om på regler? Eller er jeg bagud .? 

Hvad kommune hører du ind under?? Du burde kunne Google dig til hvad der serveres i jeres institution

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2015

Elgaard73

Anonym skriver:

Ved ikke om jeg kan spørge alle,  alle er danske så kan ikke spørge jeg spurgt jo pædagog da jeg hentede mit børn hun mumle,  jeg ringede til leder og sånsiger hun,  hun ikke ved hvad de servere,  bør leder ikke ved hvad de har af mad om det hele er halal eller ikke halal eller halv del. 

Jeg tror ikke, at du kan forvente at leder skal vide om det er halal eller ej. Især ikke hvis det aldrig har været bragt på bane før i institutionen. Havde du på forhånd informeret personalet om at dit barn kun må få halal kød?

Anmeld Citér

8. september 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Har bare hørt at man kun servere halal. Og droppe svinekørd eller har de lave om på regler? Eller er jeg bagud .? 

Du er desværre ikke informeret rigtigt. Der findes kommuner/institutioner, der ikke serverer svinekød og køber halal, men der er ingen generelle regler om det, så det er nødvendigt at undersøge, hvad der er retningslinierne i din kommune/institution. Lige præcis halal tror jeg ikke er ret udbredt i institutionerne.

Med mit kendskab til fødevarebranchen med et datterselskab i Tyrkiet ved jeg, at spegepølse kan være problematisk, da der i mange spegepølser er farvestoffet E120 i, og det findes ikke i en halalvariant. Vores kollegaer i Tyrkiet er ved at lægge om, så de kun tager halal ingredienser ind, men har ikke kunnet finde E120 som halal.

Anmeld Citér

8. september 2015

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Er der tvunget madordning i instutionen, som i skal betale til ?

Anmeld Citér

8. september 2015

Tøs85

Anonym skriver:

få alle institution halal mad???

Jeg er muslim,  i dag fik mit barn spegepølse. Jeg spurgt pædagog om det halal, hun mumle og sagde jya.  

Hvordan kan man undersøge eller om de er ærlig, der er ca kun tre muslim resten er dansker. 

Hej. 

Jeg ville regne med de taler sandt og måske spørge en anden pædagog hvis du er i tvivl..

Men de skal helt sikkert have det af vide af dig hvis der er noget mad dit barn ikke må få.. 

Anmeld Citér

8. september 2015

S*DD

Anonym skriver:

Jeg er muslim,  i dag fik mit barn spegepølse. Jeg spurgt pædagog om det halal, hun mumle og sagde jya.  

Hvordan kan man undersøge eller om de er ærlig, der er ca kun tre muslim resten er dansker. 

Ikke i den institution jeg arbejder i. Hvis nogen skal har krav om halal, skal de selv sørge for det. 

Anmeld Citér

8. september 2015

Fremad

Nej alle får ikke halal...for som du forventer halal til dit barn vil jeg ikke have halal til mit barn...

Lederen bør vide det... Betaler du for madordning og det ikke er halal ja så kan du vælge at blive frataget og så selv medbringe hvis de ikke ønsker at skaffe det..

Anmeld Citér

8. september 2015

lineog4

Anonym skriver:

Ikke hos os - 100% økologisk men ikke halal og også svinekød i køkkenet, men selvsagt ikke til muslimske børn. 

Tænker hvis kravet er 100% halal må man selv stille mad til rådighed

Anmeld Citér

8. september 2015

ErDetSnartNU

Den her kommentar bliver jeg faktisk lidt harm over.. 

Hvis man betaler for en madordning i børnehaven, en madordning man vel og mærket faktisk ikke kan vælge fra, så kan det vel ikke passe at man skal have dobbelt udgift bare fordi man er muslim?! 

Det handler om dialog imellem forældre og børnehave, og om hvad barnet må spise.. I min søns børnehave er der bare et enkelt barn der er muslim og som kun får halal kød, og da vores madordning er tvungen og ingen kan slippe udenom så tages der hensyn til dette barn fra børnehavens side, hvilket jeg og de andre forældre i børnehaven respekterer.. Vi har hver vores ting at tro på, og jeg ville ønske at hvis det var mig der var muslim og mit barn kun fik halal at der så ville blive taget hensyn.. 

Jeg var så ikke klar over at den ik ke kan fravælges. Jeg har endnu ikke børn i instution men når jeg har været inde på pladsanvisningen og lignende sider står der fx "vuggestueplads med mad" eller "vuggestueplads uden mad". Dette giver mig anledning til at tro at madordning kan til-eller fravælges eller at man kan vælge en institution uden madordning - i hvert fald i Odense kommune. 

Trådstarter har spurgt en pædagog om maden var halal - hvis hun ik ke stoler på svaret er den nærliggende løsning (i mine øjne) at medbringe (dele af) madpakke selv - evt pålæg som så kune lægges på et stykke af børnehavens rugbrød. Det var i hvert fald hvad jeg ville gøre hvis mit barn var allergiker og jeg ikke stolede på informationen vedrørende madvarer i institutionen. Alternativt ville jeg - hvis jeg havde et barn med specielle madbehov - rykke mit barn til et sted hvor jeg var sikker på at mit ønske vedrørende barnets kost kunne opfyldes. 

Anmeld Citér

8. september 2015

lineog4

An&Jo skriver:

Den her kommentar bliver jeg faktisk lidt harm over.. 

Hvis man betaler for en madordning i børnehaven, en madordning man vel og mærket faktisk ikke kan vælge fra, så kan det vel ikke passe at man skal have dobbelt udgift bare fordi man er muslim?! 

Det handler om dialog imellem forældre og børnehave, og om hvad barnet må spise.. I min søns børnehave er der bare et enkelt barn der er muslim og som kun får halal kød, og da vores madordning er tvungen og ingen kan slippe udenom så tages der hensyn til dette barn fra børnehavens side, hvilket jeg og de andre forældre i børnehaven respekterer.. Vi har hver vores ting at tro på, og jeg ville ønske at hvis det var mig der var muslim og mit barn kun fik halal at der så ville blive taget hensyn.. 

Hvis jeg ønsker mit barn kun spiser særlige ting må jeg også selv give med. Man kommer jo nemt rundt om halal ved bare ikke at få kød, på samme måde som en med mælkeallergi ikke får mælk men vand til maden. Der er jo heller ikke kosher mad. Synes egentlig det er okay der ikke kan tages hensyn til alt på den måde man tager hensyn ved man selvsagt ikke serverer det mad barnet ikke spiser, men ikke man laver særligt mad

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.