female skriver:
Jeg har aldrig haft hjerte til "godnat og sov godt" metoden, da mine børn ikke skal græde sig selv i søvn. Det bider os så lidt i måsen nu, hvor den ældste er mere end tre år, og stadig vil have en voksen til at være hos hende, indtil hun sover. Har da efterhånden en del gange tænkt, at dem der har praktiseret "godnat og sov godt" metoden, må have det noget lettere om aftenen. Især hvis det virkelig ikke tager mere end omkring tre dage at lære dem at falde i søvn selv.
Ikke desto mindre fortsætter vi med at putte både den store og nu også den lille, indtil de selv indvilger i at ville sove selv.
Der findes altså middelveje mellem godnat og sov godt, og så at sidde hos hende til hun sover. Snak med hende om hvad problemet er, og hvad der skal til. Hun er 3, hun har nok en mening 
Måske hun skal have en speciel bamse, der kan passe på hende, måske hun skal have en svag lampe i et hjørne, måske sådan en der laver stjernehimmel. Mette Skovhuus har lavet meditationer til børn, måske hun skal ligge og falde i søvn til sådan en. Eller måske en lydbog med små godnat historier. Der er en fyr - jeg kan ikke lige huske hans navn, der har lavet små beroligende historier på lydbog (de kan lånes på biblioteket), der er beregnet til at falde i søvn til, måske meditationsmusik, måske en sovemaske... Tal med dit barn, fortæl hende at hun skal til at falde i søvn selv, og snak med hende om hvad der skal til.
Anmeld
Citér