Jeg ligger i min seng med en dundrende hovedpine. Men jeg kan ikke bare gå forbi denne uden at kommentere. Jeg håber du bærer over med slåfejl osv.
Jeg er dagplejer. Der er mange flere aspekter i det end bare en pause. Men jeg vil alligevel fortælle dig hvorfor jeg ikke kalder det pause.
Jeg arbejder 48 timer om ugen - officielt. Ud over det - ofte i fritiden - laver jeg læreplaner, ugeplaner, dokumentation på intra, læser fagbøger, nye retningslinjer, printer billeder, svarer på sms fra forældre der tror de har glemt nøgler hos mig, lige vil høre hvad barnet har spist osv.
køber ind, vasker børnenes sengetøj, vasker legetøj, bager brød til børnene, gør rent. Og ja der skal gøres mere rent og købes mere ind, end hvis jeg ikke var dagplejer. Jævnligt gennemgå legetøj for ødelagte sager. Male legehus, rense gulvtæpper for pletter, pudse vinduer for børnefingre og meget mere.
Pt har jeg børn der vågner efter en lur på en time. I den time har jeg ikke nået at koble af fordi jeg rydder op, vasker op, vasker gulv, laver eftermiddagsmad mm.
Jeg ELSKER mit job, og jeg ville aldrig mene at børnene skal sove for min skyld. De skal sove fordi de har behov for det.
Dels hviler de rent fysisk deres krop, der er på hårdt arbejde i dagplejen og dels samler de energi til at arbejde videre om eftermiddagen. Et barn der er træt har ringere tolerence, ringere indlæring og uhensigtsmæssige kontakter med de andre børn. I sidste ende kan det give overstimulerede børn der ikke sover.
Helen lyng Hansen er en sundhedsplejerske og har skrevet flere gode bøger om søvn. Hun lægger sig op af flere søvnforskere og har en del gode råd. Hun er bl.a. også at finde på netsundhedsplejerske.dk
Jeg har forståelse for at du har brug for din børnefri aften og et hensigtsmæssigt familieliv. Men rigtig mange kommuner, både dagplejer og institutioner har en politik om ikke at vække børnene fra deres lur, medmindre barnet har byttet om på nat og dag. Dette er ikke pga pauser for de voksne men pauser for børnenes skyld.
Når nu jeg så har skrevet alt det så vil jeg da heller ikke nægte at jeg ville nyde hvis mine dagplejebørn sov 2-3 timer hver dag. Når børnene sover er det faktisk det eneste tidspunkt hvor jeg ikke er på i en arbejdsuge på 48 timer. Jeg kan jo ikke lige gå ud og hvile ørene, lige trække 5 minutters luft, jeg kan ikke engang tillade mig at trække tiden lidt når jeg går på wc :-) Fra kl 6.45-12 er jeg 100% på og igen fra kl 13 - 16.30. I perioder med nye børn eller af andre årsager har jeg slet ikke pause. Det er et vilkår jeg accepterer. Men jeg bliver ærgerlig når jeg oplever forældre tro at pausen er uvigtig.
Læs en bog af Helen hun forklarer hvordan man med basis i barnets behov ændrer søvnmønsteret.