Frustreret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2015

SRP

Hck skriver:

Om hun sover for meget eller for lidt i dagplejen, er jo en smags sag , men nu skriver du at det går ud over barnets tarv, det kan jeg ikke læse ud fra det du skriver at det gør ?. Og dagplejemor skal vel heller ikke ta hensyn til alle sine dagplejebørns forældres aftenliv ?. 

Det går udover barnets tarv på den måde, at hun er træt om morgenen fordi vi skal tidligt op og derudover er vi som forældre godt brugte om aftenen, når vi ikke sidder ned hele dagen. Hun er meget aktiv helt til 22.00, så jeg synes måske godt dagplejeren kan skære lidt i sin pause på tre timer,  så det ikke går udover vores rytme herhjemme 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2015

SRP

Men hvorfor er det vigtigt at hun sover tidligt om aftenen? Er det fordi hun er træt om morgenen? 

Ej undskyld, men det er fordi jeg synes det er så synd børn skal være trætte i løbet af dagen fordi de skal passe ind i de "normale" rammer hvor børn skal i seng kl 20 eller før. Det er jo kulturbåret, og i andre kulturer fx Italien er det helt normalt med en lang middagslur og så senere i seng. Og tænker en der sover 2-3 timer må have behov for det især hvis hun falder nemt i søvn.

Det er helt rigtigt at det er en uskreven regel, hvornår børn skal sove, men ja hun er træt om morgenen, og vi forældre sidder ikke ned en hel dag fra 5.45 til 22.00, hvor hun sover og vi selv er trætte. Det går på den måde også udover vores familieliv. Vores overskud bliver mindre, når vi ikke har en time eller to om aftenen til lige at få ro i krop og tanker. 

Det skal selvfølgelig ikke forstås som at hun skal sove så vi kan slappe ag, men det er vitterligt krævende med et MEGET aktivt barn til 22.00  om aftenen, når vi har været på så mange timer, men ja det er nok bare vilkårene for os pt. Synes bare det var forkert, at dagplejen skulle  fokusere så meget på hendes pauser, når hun i modsætning til mange folk på arbejdsmarkedet faktisk har en lang pause.

Anmeld Citér

26. august 2015

Hck

Profilbillede for Hck
SRP skriver:

Det går udover barnets tarv på den måde, at hun er træt om morgenen fordi vi skal tidligt op og derudover er vi som forældre godt brugte om aftenen, når vi ikke sidder ned hele dagen. Hun er meget aktiv helt til 22.00, så jeg synes måske godt dagplejeren kan skære lidt i sin pause på tre timer,  så det ikke går udover vores rytme herhjemme 

Ok, det er bare det første sted, du har skrevet at hun er meget træt om morgnen, og det er selvfølgelg synd for hende, men der ud over kan en dagplejemor altså (efter min mening), ikke ta hensyn til, at forældre skal ha ro om aftenen. Der har lige været en anden tråd, hvor barnet fik for lidt søvn i dagplejen, og jeg tror simpelhent at det tit er en chance man tager, når man vælger barnet skal gå i dagpleje, hvordan den dagpleje mors rytme, lige passer ind i familiens liv

Anmeld Citér

26. august 2015

Abracadabra

Er det ikke bedst, at hun sover mest muligt i dagplejen, så I har mere glæde af hende om aftenen? Med så små børn er de fleste vågne timer jo tilbragt med andre end forældrene, og hvis hun sover så meget  i dagplejen, er det jo fordi hun har behov for søvn. 

Danske børn er sindssygt meget væk fra forældrene, og at fjerne søvnen i dagtimerne for, at I kan holde pause om aftenen, er vel fjollet? Så brug tiden på at hygge og putte på sofaen, hun får jo en anden rytme meget snart, når hun selv dropper sin middagslur. 

Jeg var ret trist, da min ældste måtte stoppe med at sove midt på dagen, så blev aftenen kortere og mindre overskudspræget. 

Nyd tiden med hende! 

Anmeld Citér

26. august 2015

lineog4

SRP skriver:

Det er helt rigtigt at det er en uskreven regel, hvornår børn skal sove, men ja hun er træt om morgenen, og vi forældre sidder ikke ned en hel dag fra 5.45 til 22.00, hvor hun sover og vi selv er trætte. Det går på den måde også udover vores familieliv. Vores overskud bliver mindre, når vi ikke har en time eller to om aftenen til lige at få ro i krop og tanker. 

Det skal selvfølgelig ikke forstås som at hun skal sove så vi kan slappe ag, men det er vitterligt krævende med et MEGET aktivt barn til 22.00  om aftenen, når vi har været på så mange timer, men ja det er nok bare vilkårene for os pt. Synes bare det var forkert, at dagplejen skulle  fokusere så meget på hendes pauser, når hun i modsætning til mange folk på arbejdsmarkedet faktisk har en lang pause.

Bliver lige nød til at kommentere på ideen om den lange pause. Nu er jeg ikke selv dagplejer men jeg tænker der gælder det samme som for mange andre dag der omhandler mennesker, nemlig at man ikke kun er på arbejde når man er i direkte kontakt med brugere. Det ville være det samme som at sige sygeplejersken kun var på arbejde når hun var sammen med patienten eller at kirurgen kun var på arbejde når hun opererede.

en dagplejemor har også en del andre arbejdsopgaver en det at være på børnene. Der er sprogscreeninger der skal læses igennem og skrives om, der er et hjem der skal ryddes op, indkøbslister, rengøring, læreplaner, nyt teoretisk litteratur, finde diverse oplysninger osv. En dagplejemor har vel som andre krav på 29 min pause ved 8 timers arbejde og over de 8 timer er kvarter mere. Men at hun har tid udover det uden børn betyder jo ikke hun ikke arbejder. At 2 1/2 time om dagen så er meget til det er en anden historie. Men jeg er sikker på man sagtens kan bruge en time til halvanden hvis man kærer for sit arbejde og gerne vil udvikle sig fagligt.

Og til de der skriver man kan bare holde pause selvom et børn er vågent. Der må jeg sige at børnetid ikke er tid hvor man holder den pause hvor antennerne pakkes væk og man mentalt lader op. Når jeg i skolen har dage med børnetid fra 7.50  til 14.30 så er mine batterier flade, jeg er parat til bare at sidde i et hjørne og kigge ind i væggen for vare at tønme hjernen. Selvom en del af tiden har været opsyn i frikvarter fx så er man på, man er parat til at være anerkendende, man har antennerne ude og ved om eleverne har det godt. Man kan sammenligne det med vi netop har brug for "pausen" når børnene er lagt til natten, på samme måde  har de der arbejder med børnene brug for "pausen"

Men konstruktivt og kompromissøgende ville jeg da høre Dagplejemor om luren kunne afkortes til halvanden time (er jeg ikke selv fortaler for, men....). 

Anmeld Citér

26. august 2015

Fru Hansen

Jeg ligger i min seng med en dundrende hovedpine. Men jeg kan ikke bare gå forbi denne uden at kommentere. Jeg håber du bærer over med slåfejl osv.

Jeg er dagplejer. Der er mange flere aspekter i det end bare en pause. Men jeg vil alligevel fortælle dig hvorfor jeg ikke kalder det pause.

Jeg arbejder 48 timer om ugen - officielt. Ud over det - ofte i fritiden - laver jeg læreplaner, ugeplaner, dokumentation på intra, læser fagbøger, nye retningslinjer, printer billeder, svarer på sms fra forældre der tror de har glemt nøgler hos mig, lige vil høre hvad barnet har spist osv.

køber ind, vasker børnenes sengetøj, vasker legetøj, bager brød til børnene, gør rent. Og ja der skal gøres mere rent og købes mere ind, end hvis jeg ikke var dagplejer. Jævnligt gennemgå legetøj for ødelagte sager. Male legehus, rense gulvtæpper for pletter, pudse vinduer for børnefingre og meget mere. 

Pt har jeg børn der vågner efter  en lur på en time. I den time har jeg ikke nået at koble af fordi jeg rydder op, vasker op, vasker gulv, laver eftermiddagsmad mm.

Jeg ELSKER mit job, og jeg ville aldrig mene at børnene skal sove for min skyld. De skal sove fordi de har behov for det.

Dels hviler de rent fysisk deres krop, der er på hårdt arbejde i dagplejen og dels samler de energi til at arbejde videre om eftermiddagen. Et barn der er træt har ringere tolerence, ringere indlæring og uhensigtsmæssige kontakter med de andre børn. I sidste ende kan det give overstimulerede børn der ikke sover.

Helen lyng Hansen er en sundhedsplejerske og har skrevet flere gode bøger om søvn. Hun lægger sig op af flere søvnforskere og har en del gode råd. Hun er bl.a. også at finde på netsundhedsplejerske.dk 

Jeg har forståelse for at du har brug for din børnefri aften og et hensigtsmæssigt familieliv. Men rigtig mange kommuner,  både dagplejer og institutioner har en politik om ikke at vække børnene fra deres lur, medmindre barnet har byttet om på nat og dag. Dette er ikke pga pauser for de voksne men pauser for børnenes skyld. 

Når nu jeg så har skrevet alt det så vil jeg da heller ikke nægte at jeg ville nyde hvis mine dagplejebørn sov 2-3 timer hver dag. Når børnene sover er det faktisk det eneste tidspunkt hvor jeg ikke er på i en arbejdsuge på 48 timer. Jeg kan jo ikke lige gå ud og hvile ørene, lige trække 5 minutters luft, jeg kan ikke engang tillade mig at trække tiden lidt når jeg går på wc :-) Fra kl 6.45-12 er jeg 100% på og igen fra kl 13 - 16.30. I perioder med nye børn eller af andre årsager har jeg slet ikke pause. Det er et vilkår jeg accepterer. Men jeg bliver ærgerlig når jeg oplever forældre tro at pausen er uvigtig. 

Læs en bog af Helen hun forklarer hvordan man med basis i barnets behov ændrer søvnmønsteret.

Anmeld Citér

26. august 2015

Fru Hansen

Fru Hansen skriver:

Jeg ligger i min seng med en dundrende hovedpine. Men jeg kan ikke bare gå forbi denne uden at kommentere. Jeg håber du bærer over med slåfejl osv.

Jeg er dagplejer. Der er mange flere aspekter i det end bare en pause. Men jeg vil alligevel fortælle dig hvorfor jeg ikke kalder det pause.

Jeg arbejder 48 timer om ugen - officielt. Ud over det - ofte i fritiden - laver jeg læreplaner, ugeplaner, dokumentation på intra, læser fagbøger, nye retningslinjer, printer billeder, svarer på sms fra forældre der tror de har glemt nøgler hos mig, lige vil høre hvad barnet har spist osv.

køber ind, vasker børnenes sengetøj, vasker legetøj, bager brød til børnene, gør rent. Og ja der skal gøres mere rent og købes mere ind, end hvis jeg ikke var dagplejer. Jævnligt gennemgå legetøj for ødelagte sager. Male legehus, rense gulvtæpper for pletter, pudse vinduer for børnefingre og meget mere. 

Pt har jeg børn der vågner efter  en lur på en time. I den time har jeg ikke nået at koble af fordi jeg rydder op, vasker op, vasker gulv, laver eftermiddagsmad mm.

Jeg ELSKER mit job, og jeg ville aldrig mene at børnene skal sove for min skyld. De skal sove fordi de har behov for det.

Dels hviler de rent fysisk deres krop, der er på hårdt arbejde i dagplejen og dels samler de energi til at arbejde videre om eftermiddagen. Et barn der er træt har ringere tolerence, ringere indlæring og uhensigtsmæssige kontakter med de andre børn. I sidste ende kan det give overstimulerede børn der ikke sover.

Helen lyng Hansen er en sundhedsplejerske og har skrevet flere gode bøger om søvn. Hun lægger sig op af flere søvnforskere og har en del gode råd. Hun er bl.a. også at finde på netsundhedsplejerske.dk 

Jeg har forståelse for at du har brug for din børnefri aften og et hensigtsmæssigt familieliv. Men rigtig mange kommuner,  både dagplejer og institutioner har en politik om ikke at vække børnene fra deres lur, medmindre barnet har byttet om på nat og dag. Dette er ikke pga pauser for de voksne men pauser for børnenes skyld. 

Når nu jeg så har skrevet alt det så vil jeg da heller ikke nægte at jeg ville nyde hvis mine dagplejebørn sov 2-3 timer hver dag. Når børnene sover er det faktisk det eneste tidspunkt hvor jeg ikke er på i en arbejdsuge på 48 timer. Jeg kan jo ikke lige gå ud og hvile ørene, lige trække 5 minutters luft, jeg kan ikke engang tillade mig at trække tiden lidt når jeg går på wc :-) Fra kl 6.45-12 er jeg 100% på og igen fra kl 13 - 16.30. I perioder med nye børn eller af andre årsager har jeg slet ikke pause. Det er et vilkår jeg accepterer. Men jeg bliver ærgerlig når jeg oplever forældre tro at pausen er uvigtig. 

Læs en bog af Helen hun forklarer hvordan man med basis i barnets behov ændrer søvnmønsteret.

Du får lige et link.

Der er en kort beskrivelse af hvad søvnforskning viser og som jeg i min øvrige læsning også oplever anbefales andre steder fra. 

http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/0/2160067230738297C125768D00372CFC?opendocument

Anmeld Citér

26. august 2015

SRP

Fru Hansen skriver:

Det skal skam heller ikke misforstås. Jeg har virkelig respekt for det arbejde og er helt med på, at det er et krævende job. Synes vores dagplejer er dygtig og har styr på tingene, men det er bare, når hun vægter ordet pause så højt jeg bliver lidt irritereret. Hun skal selvfølgelig have ro og tid til det andet helt sikkert, men synes bare ikke det er for meget at forlange at hun korter lidt ned på hendes lur på 3 timer, hvis det kan give os en bedre rytme herhjemme. Det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke har lyst til at bruge aftenen med hende, men jeg er simpelthen færdig, og hvornår skal jeg nå at vaske tøj, gøre rent, rydde på osv. hvis jeg først har fri kl. 22.00 efter at have været i gang siden kl. 5.45 :/ jeg elsker mine børn og har haft dem hjemme på ferie i 8 uger,  fordi vi havde muligheden for det og det har jeg nydt. Der var ingen problemer med at få hende til at sove en kort middagslur og så omkring 19-20 om aftenen.

Det var på ingen måde ment som en kritik af det arbejde hun gør, men jeg mener bare godt man kan hjælpes ad, så det fungerer på begge fronter

Anmeld Citér

26. august 2015

Fru Hansen

Det skal skam heller ikke misforstås. Jeg har virkelig respekt for det arbejde og er helt med på, at det er et krævende job. Synes vores dagplejer er dygtig og har styr på tingene, men det er bare, når hun vægter ordet pause så højt jeg bliver lidt irritereret. Hun skal selvfølgelig have ro og tid til det andet helt sikkert, men synes bare ikke det er for meget at forlange at hun korter lidt ned på hendes lur på 3 timer, hvis det kan give os en bedre rytme herhjemme. Det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke har lyst til at bruge aftenen med hende, men jeg er simpelthen færdig, og hvornår skal jeg nå at vaske tøj, gøre rent, rydde på osv. hvis jeg først har fri kl. 22.00 efter at have været i gang siden kl. 5.45 :/ jeg elsker mine børn og har haft dem hjemme på ferie i 8 uger,  fordi vi havde muligheden for det og det har jeg nydt. Der var ingen problemer med at få hende til at sove en kort middagslur og så omkring 19-20 om aftenen.

Det var på ingen måde ment som en kritik af det arbejde hun gør, men jeg mener bare godt man kan hjælpes ad, så det fungerer på begge fronter

Det er krævende at have børn og være børnefamilie. Jeg har selv en vågen hverdag fra kl 5.00 til 22. Så jeg forstår dit behov for aftenro. 

Jeg kan kun anbefale at læse om søvn. Flere beskriver et 'vindue' et vist tidsrum hvor i barnet er nem at putte, hvis man ikke putter når vinduet er åbent ,må man vente til næste vindue. Jeg kan ikke forklare det bedre når min hovedpinen driller mig. Det skal bl.a. forstås sådan at man også kan komme til at putte et barn for tidligt.

Der anbefales at starte med at putte på den tid barnet normalt falder i søvn. Og for hver dag rykke den tid 15 minutter tidligere. Det tager tid, men er en metode der tager bedst muligt hensyn til barnet -ikke nødvendigvis forældrene; -)

Jeg udelukker på ingen måde at dagplejen kan skære ned på luren, men jeg ville nok prøve at se om der er behov for at ændre hjemmerutinen først. 

Du fortæller lidt om jeres putte ritualer. Har i overvejet om helt andre udfordringer gør sig gældende? F.eks. problemer med ører, øjne, kosten, værelset, nogle har brug for mørke andre for lys, varme/kulde, rod/orden, stilhed/baggrundsstøj, åbne/lukkede vinduer. Farver i rummet og sådan ca. en million andre ting :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.