Pingsen skriver:
Nåh - nu er jeg altså så meget i vildrede at jeg har brug for andres mening.
jeg har en lille dejlig dreng på 11 uger i dag. Til sidste vejning havde han kun taget 100g på over 2 uger, hvilket jo ikke er nok. Jeg har i længere tid haft en fornemmelse af at jeg ikke har helt nok mælk, men han sover 6 timer om natten, og virker ikke sønderligt utilfreds ellers.
MEN! Nu har jeg funder ud af at jeg der altså ikke er nok mælk. Der er kun en 30-40 slurke i hvert bryst, og det er jo tømt på ingen tid. Jeg har suppleret med MME en gang i døgnet for at holde ham mæt (råd fra SP) og jeg har lejet en malkemaskine til dobbeltudmalkning.
Og nu kommer mit dilemma så - skal jeg fortsætte med at forsøge at booste mælkeproduktionen? Jeg har gjort det i en 2-3 dage nu, og synes ikke at det har hjulpet endnu. Jeg ved godt at jeg er utålmodig, men med minimum 6 udmalkninger i døgnet, og et barn der er blevet utilfreds hver gang vi ligger ham fra os, føler jeg mig spændt fast til den malkemaskine. Jeg har ikke malket ud om natten, og har lige fundet ud af at det er det bedste tidspunkt - men er ikke vild med at skulle afbryde min søvn for at malke ud - og min søn sover jo så godt, så hvorfor skal jeg ødelægge det gode mønster vi lige har.
jeg er ikke begejstret for den flaske - det er bare ikke det samme min søn og jeg har sammen, på den anden side er det et alternativ og han ville helst sikkert få en gladere og mindre stresset mor. Jeg kan ikke rigtigt komme over den der hurdle med at den gode mor ikke sidder i brysterne og han har snart fået bryst i 3 måneder. Jeg går hele tiden frem og tilbage med hvad der er bedst for det er jo ikke livskvalitet at skulle føle sig fanget til en maskine, skulle ødelægge sin søvn, og føle sig stresset - men er det på den anden side det værd? Jeg regner med at stoppe amningen omkring grødtid ved en 5-6 måneder.
håber nogle vil svare - også uden dunken i hovedet med at jeg er en dårlig mor fordi jeg ikke kæmper hårdt nok for amningen
Jeg kan hverken give gode råd eller fortælle hvad du skal gøre.
Men jeg kan fortælle lidt om hvad jeg selv gjorde.
Jeg var nemlig flaske-mor. Jeg synes det er rigtig flot at du har ammet din søn i næsten 3 mdr! - Jeg ammede knap en måned. Jeg havde ikke helt de samme problemer som dig, men jeg brugte ammebrikker og synes ikke det var rart at skulle blotte brystet på den måde for at tage dem på, i offentligheden. Så jeg følte mig låst fast i min lejlighed.
Det var simpelthen sådan en lettelse at gå over til flaske! Jeg følte mig ikke længere fanget, og min første tanke hvergang vi skulle ud af døren var ikke længere "Åh nej! - Hvad nu hvis hun bliver sulten inden vi når hjem?!"
Derudover, hvis du alligevel har tænkt dig at stoppe amningen når han er 5-6 mdr så kommer du jo ikke uden om flasken uanset hvad. Et barn på den alder har stadig behov for enten modermælk eller modermælkserstatning. - Min datter fik minimum 1 flaske i døgnet helt frem til hun blev 1 år. Nogle siger selv fra lidt før, andre fortsætter længere.
Hvis det betyder at du bliver mindre stresset, og mere glad, og at din søn får al den mælk han har brug for, så synes jeg du skulle gå over til flasken, uden at skamme dig. Han har fået den aller vigtigeste mælk så jeg synes du skal være stolt over at du har kunnet amme ham til han var 3 mdr (næsten) og tage den beslutning der giver den gladeste mor og det gladeste barn.