Skal jeg blive ved med at forsøge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.750 visninger
17 svar
19 synes godt om
24. august 2015

Pingsen

Nåh - nu er jeg altså så meget i vildrede at jeg har brug for andres mening.

jeg har en lille dejlig dreng på 11 uger i dag. Til sidste vejning havde han kun taget 100g på over 2 uger, hvilket jo ikke er nok. Jeg har i længere tid haft en fornemmelse af at jeg ikke har helt nok mælk, men han sover 6 timer om natten, og virker ikke sønderligt utilfreds ellers.

MEN! Nu har jeg funder ud af at jeg der altså ikke er nok mælk. Der er kun en 30-40 slurke i hvert bryst, og det er jo tømt på ingen tid. Jeg har suppleret med MME en gang i døgnet for at holde ham mæt (råd fra SP) og jeg har lejet en malkemaskine til dobbeltudmalkning.

Og nu kommer mit dilemma så - skal jeg fortsætte med at forsøge at booste mælkeproduktionen? Jeg har gjort det i en 2-3 dage nu, og synes ikke at det har hjulpet endnu. Jeg ved godt at jeg er utålmodig, men med minimum 6 udmalkninger i døgnet, og et barn der er blevet utilfreds hver gang vi ligger ham fra os, føler jeg mig spændt fast til den malkemaskine. Jeg har ikke malket ud om natten, og har lige fundet ud af at det er det bedste tidspunkt - men er ikke vild med at skulle afbryde min søvn for at malke ud - og min søn sover jo så godt, så hvorfor skal jeg ødelægge det gode mønster vi lige har.

jeg er ikke begejstret for den flaske - det er bare ikke det samme min søn og jeg har sammen, på den anden side er det et alternativ og han ville helst sikkert få en gladere og mindre stresset mor. Jeg kan ikke rigtigt komme over den der hurdle med at den gode mor ikke sidder i brysterne og han har snart fået bryst i 3 måneder. Jeg går hele tiden frem og tilbage med hvad der er bedst for det er jo ikke livskvalitet at skulle føle sig fanget til en maskine, skulle ødelægge sin søvn, og føle sig stresset - men er det på den anden side det værd? Jeg regner med at stoppe amningen omkring grødtid ved en 5-6 måneder.

håber nogle vil svare - også uden dunken i hovedet med at jeg er en dårlig mor fordi jeg ikke kæmper hårdt nok for amningen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Pingsen skriver:

jeg har en lille dejlig dreng på 11 uger i dag. Til sidste vejning havde han kun taget 100g på over 2 uger, hvilket jo ikke er nok. Jeg har i længere tid haft en fornemmelse af at jeg ikke har helt nok mælk, men han sover 6 timer om natten, og virker ikke sønderligt utilfreds ellers.

MEN! Nu har jeg funder ud af at jeg der altså ikke er nok mælk. Der er kun en 30-40 slurke i hvert bryst, og det er jo tømt på ingen tid. Jeg har suppleret med MME en gang i døgnet for at holde ham mæt (råd fra SP) og jeg har lejet en malkemaskine til dobbeltudmalkning.

Og nu kommer mit dilemma så - skal jeg fortsætte med at forsøge at booste mælkeproduktionen? Jeg har gjort det i en 2-3 dage nu, og synes ikke at det har hjulpet endnu. Jeg ved godt at jeg er utålmodig, men med minimum 6 udmalkninger i døgnet, og et barn der er blevet utilfreds hver gang vi ligger ham fra os, føler jeg mig spændt fast til den malkemaskine. Jeg har ikke malket ud om natten, og har lige fundet ud af at det er det bedste tidspunkt - men er ikke vild med at skulle afbryde min søvn for at malke ud - og min søn sover jo så godt, så hvorfor skal jeg ødelægge det gode mønster vi lige har.

jeg er ikke begejstret for den flaske - det er bare ikke det samme min søn og jeg har sammen, på den anden side er det et alternativ og han ville helst sikkert få en gladere og mindre stresset mor. Jeg kan ikke rigtigt komme over den der hurdle med at den gode mor ikke sidder i brysterne og han har snart fået bryst i 3 måneder. Jeg går hele tiden frem og tilbage med hvad der er bedst for det er jo ikke livskvalitet at skulle føle sig fanget til en maskine, skulle ødelægge sin søvn, og føle sig stresset - men er det på den anden side det værd? Jeg regner med at stoppe amningen omkring grødtid ved en 5-6 måneder.

håber nogle vil svare - også uden dunken i hovedet med at jeg er en dårlig mor fordi jeg ikke kæmper hårdt nok for amningen

Jeg kan hverken give gode råd eller fortælle hvad du skal gøre.

Men jeg kan fortælle lidt om hvad jeg selv gjorde. 

Jeg var nemlig flaske-mor. Jeg synes det er rigtig flot at du har ammet din søn i næsten 3 mdr! - Jeg ammede knap en måned. Jeg havde ikke helt de samme problemer som dig, men jeg brugte ammebrikker og synes ikke det var rart at skulle blotte brystet på den måde for at tage dem på, i offentligheden. Så jeg følte mig låst fast i min lejlighed. 
Det var simpelthen sådan en lettelse at gå over til flaske! Jeg følte mig ikke længere fanget, og min første tanke hvergang vi skulle ud af døren var ikke længere "Åh nej! - Hvad nu hvis hun bliver sulten inden vi når hjem?!"

Derudover, hvis du alligevel har tænkt dig at stoppe amningen når han er 5-6 mdr så kommer du jo ikke uden om flasken uanset hvad. Et barn på den alder har stadig behov for enten modermælk eller modermælkserstatning. - Min datter fik minimum 1 flaske i døgnet helt frem til hun blev 1 år. Nogle siger selv fra lidt før, andre fortsætter længere.

Hvis det betyder at du bliver mindre stresset, og mere glad, og at din søn får al den mælk han har brug for, så synes jeg du skulle gå over til flasken, uden at skamme dig. Han har fået den aller vigtigeste mælk så jeg synes du skal være stolt over at du har kunnet amme ham til han var 3 mdr (næsten) og tage den beslutning der giver den gladeste mor og det gladeste barn.

Anmeld Citér

24. august 2015

Nielsen88

Pingsen skriver:

Hvis du gerne vil forsætte med at amme ville jeg anbefale en "ammeferie" snup sønnen og smid jer i sengen eller på sofaen iført så lidt tøj som muligt og med en masse lækkert spiseligt inden for rækkevidde og så er det ellers bare at amme og slappe af 1 døgns tid.

Jeg har selv god erfaring med sådan en lille ferie

Det er ikke en skam at opgive amningen, og du er ikke en dårlig mor fordi du ikke ammer!

Anmeld Citér

24. august 2015

Mamacita til 2 piger

Pingsen skriver:

Jeg kan 100% følge dig. Har selv været i samme dilemma. Men jeg kom frem til at jeg ikke ville droppe amningen når nu jeg havde knoklet sådan for at få den etableret.  

min store datter var flaskebarn, så det har virkelig været et stort ønske at amme!  

Jeg gjorde så det at jeg ammede så meget jeg kunne, og så supplerede jeg med flaske når jeg fornemmede at hun stadig var sulten. Nogle dage flere flasker, andre dage ingen. Det var meget op og ned. Og de sidste par mdr. har jeg faktisk kunnet fuldamme..  Hun har dog stadig fået lidt flaske når jeg var ude af huset og farmand har passet! 

Så man kan altså begge dele hvis man stadig gerne vil have nærheden i amningen..  

Anmeld Citér

24. august 2015

Pingsen

sessen1984 skriver:

Jeg kan 100% følge dig. Har selv været i samme dilemma. Men jeg kom frem til at jeg ikke ville droppe amningen når nu jeg havde knoklet sådan for at få den etableret.  

min store datter var flaskebarn, så det har virkelig været et stort ønske at amme!  

Jeg gjorde så det at jeg ammede så meget jeg kunne, og så supplerede jeg med flaske når jeg fornemmede at hun stadig var sulten. Nogle dage flere flasker, andre dage ingen. Det var meget op og ned. Og de sidste par mdr. har jeg faktisk kunnet fuldamme..  Hun har dog stadig fået lidt flaske når jeg var ude af huset og farmand har passet! 

Så man kan altså begge dele hvis man stadig gerne vil have nærheden i amningen..  

Okay - så der er ikke helt umuligt. Men brugte du udmalkning? For det er helt sikkert der der dræber lysten lige nu - at sidde med den der skide maskine, vente på at det løber og så se snoldede 20 ml rende ud.

havde sagt til mig selv at der kunne jo godt lade sig gøre at supplere når han var ekstra sulten, med den risiko at han så ville finde ud af at flasken var en mulighed og ikke ville kæmpe for det.

Anmeld Citér

24. august 2015

Pingsen

Nielsen88 skriver:

Hvis du gerne vil forsætte med at amme ville jeg anbefale en "ammeferie" snup sønnen og smid jer i sengen eller på sofaen iført så lidt tøj som muligt og med en masse lækkert spiseligt inden for rækkevidde og så er det ellers bare at amme og slappe af 1 døgns tid.

Jeg har selv god erfaring med sådan en lille ferie

Det er ikke en skam at opgive amningen, og du er ikke en dårlig mor fordi du ikke ammer!

Nielsen88 - det har jeg nemlig allerede prøvet op til flere gange (og selfølgelig hver gang det har været 25 grader udenfor ) men det har ikke rigtigt gjort noget synes jeg. Ikke den her gang i hvert fald. 

Anmeld Citér

24. august 2015

Mamacita til 2 piger

Pingsen skriver:

Okay - så der er ikke helt umuligt. Men brugte du udmalkning? For det er helt sikkert der der dræber lysten lige nu - at sidde med den der skide maskine, vente på at det løber og så se snoldede 20 ml rende ud.

havde sagt til mig selv at der kunne jo godt lade sig gøre at supplere når han var ekstra sulten, med den risiko at han så ville finde ud af at flasken var en mulighed og ikke ville kæmpe for det.

Jeg kunne heller ikke malke ret meget ud. Sundhedsplejersken sagde at det var der bare nogle kvinder der ikke kunne.  

Jeg lagde bare til hver gang hun var sulten, og så fyldte jeg efter med mme når jeg følte hun havde tømt begge bryster.  Også for at fylde mavesækken, så hun langsomt fik større måltider istedet for en million små. Det var min sundhedsplejerskes råd. 

Jeg har kun kunnet malke ud når mine bryster var helt spændt ud. 

Jeg gjorde det at hvis hun tog en lang lur, og mine bryster var spændt. Så malkede jeg dem ud. Lagde hende til igen når hun meldte sig for at få tømt brystet helt og så gav jeg mit mælk til t fylde op med.  

Jeg har ikke oplevet hun hellere ville have flaske, tvært i mod, men hun vil så heller ikke bruge sut. Så hun har nok fundet sin tryghed i mit bryst i stedet.  

Anmeld Citér

24. august 2015

2721

Jeg vil lige komme med en lille kommentar

jeg ammede min søn fuldt til 6 mdr og der efter supplerende med grød osv til 1 år.

jeg havde en pumpe til at malke ud, fordi jeg ville gemme det til grød osv og fordi faren gerne ville prøve at give flaske. Jeg hadet det og mine bryster nærmest snørrede sig sammen og der kom næsten ingen mælk begyndte at tvivle på mig selv om mængden af mælk.

men min søn trivedes og tog flot på. Lagde pumpen på hylden og det blev aldrig et problem at mætte ham.

jeg kunne bare ikke den pumpe det var så kunstigt og ubehageligt

Anmeld Citér

24. august 2015

lille-fisen

Har du prøvet "mælkebomben"? Det er en slags müsli af diverse frø med masser af gode fedtsyrer, der skulle kunne være med til at øge produktionen. Prøv at Google dig til e opskrift på den. Ellers hvidtøl og havregryn også (men den kender du nok). 

Om du skal fortsætte eller ej tror jeg kun er noget du selv kan finde ud af med dig selv 

Anmeld Citér

24. august 2015

Pingsen

lille-fisen skriver:

Har du prøvet "mælkebomben"? Det er en slags müsli af diverse frø med masser af gode fedtsyrer, der skulle kunne være med til at øge produktionen. Prøv at Google dig til e opskrift på den. Ellers hvidtøl og havregryn også (men den kender du nok). 

Om du skal fortsætte eller ej tror jeg kun er noget du selv kan finde ud af med dig selv 

Jeg tro der eneste jeg ikke har prøvet er mælkebomben. Har både prøvet hvidtøl, ammethe, ammeferie og nu udmalkning. Jeg har snart ikke flere ideer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.