Blestop - fortsætte eller holde pause?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.292 visninger
10 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. august 2015

bumleogtot

Hej alle I kloge mødre.

Sagen er den, at min dreng på 2 år og 7 måneder har smidt bleen. Vi kører nu på fjerde dagen, og jeg er i tvivl om, om jeg skal fortsætte eller holde en pause.

Han har haft sin potte i over et år, og har haft perioder, hvor den er blevet brugt flittigt, og andre hvor den ikke er blevet brugt. Her hen over sommeren har han rendt med numsen bar det meste af tiden, og når vi er herhjemme, og han ingen ble eller underbukser har på, så er han selv gået på potten, når han skulle tisse eller lave stort. Så vi har jo tænkt, at han har styr på det, og det måske snart var tid til at smide bleen. Men når han har underbukser på, så går det ikke ligeså godt. Men tanken var, at det bare lige var en tilvænningssag. Så vi smed bleen.

Men nu er jeg altså kommet i tvivl, om han er klar. Hvis vi får ham på toilettet en gang i timen, kan vi undgå uheld. Men hvis vi ikke siger noget, så både tisser han og laver stort i underbukserne. Desuden kan han godt protestere, hvis vi siger, at nu skal han lige tisse på potten. Det lykkes som regel, hvis vi lokker med noget sjovt, vi kan lave, imens han sidder på potten, som f.eks. at spille musik, se videoer på telefonen osv. Men i går morges ville han gerne have ble på, som om han var træt af det her projekt smid bleen.

Det virker som om han er ligeglad med de uheld, og som om det er med vilje, at han har uheld. Forstået på det måde at hvis han ville, så kunne han godt. Jeg tror altså ikke, han er motiveret 100% til at smide bleen.

Hvad tænker I? Er det for tidligt at give op? Eller skal vi holde en pause?

Glæder mig til at høre fra jer.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2015

bumleogtot

Ingen der har nogle tanker?

Anmeld Citér

23. august 2015

L-Mortil3

Det er svært, for som regel synes jeg man skal holde fast, når man er begyndt, men ved af erfaring at projekt blefri kan gå op og ned, og nogen gange har de bare brug for en pause, så jeg ville ikke synes der var noget i at holde en pause og bruge bleen igen indtil den fulde interesse kommer igen. 

Han er jo ikke engang 3, jeg ville holde stramt fast hvis han var 4-5 år

Anmeld Citér

23. august 2015

MorTilSnartFire <3

Du skal for gudsskyld ikke stoppe eller holde pause, så bliver det da aldrig bedre med de uheld  

bliv ved og det skal nok blive bedre. 

Det er kun 4. Dag og han er ikke engang 3 år... Og en dreng  de har det som regel lidt bedre med at tisse og lave på sig selv end piger har. 

Anmeld Citér

23. august 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
bumleogtot skriver:

Hej alle I kloge mødre.

Sagen er den, at min dreng på 2 år og 7 måneder har smidt bleen. Vi kører nu på fjerde dagen, og jeg er i tvivl om, om jeg skal fortsætte eller holde en pause.

Han har haft sin potte i over et år, og har haft perioder, hvor den er blevet brugt flittigt, og andre hvor den ikke er blevet brugt. Her hen over sommeren har han rendt med numsen bar det meste af tiden, og når vi er herhjemme, og han ingen ble eller underbukser har på, så er han selv gået på potten, når han skulle tisse eller lave stort. Så vi har jo tænkt, at han har styr på det, og det måske snart var tid til at smide bleen. Men når han har underbukser på, så går det ikke ligeså godt. Men tanken var, at det bare lige var en tilvænningssag. Så vi smed bleen.

Men nu er jeg altså kommet i tvivl, om han er klar. Hvis vi får ham på toilettet en gang i timen, kan vi undgå uheld. Men hvis vi ikke siger noget, så både tisser han og laver stort i underbukserne. Desuden kan han godt protestere, hvis vi siger, at nu skal han lige tisse på potten. Det lykkes som regel, hvis vi lokker med noget sjovt, vi kan lave, imens han sidder på potten, som f.eks. at spille musik, se videoer på telefonen osv. Men i går morges ville han gerne have ble på, som om han var træt af det her projekt smid bleen.

Det virker som om han er ligeglad med de uheld, og som om det er med vilje, at han har uheld. Forstået på det måde at hvis han ville, så kunne han godt. Jeg tror altså ikke, han er motiveret 100% til at smide bleen.

Hvad tænker I? Er det for tidligt at give op? Eller skal vi holde en pause?

Glæder mig til at høre fra jer.

Hvis du spørger mig synes jeg bestemt han skal forsætte med ble stop,i er begyndt og han har tydeligvis en god fornemmelse for det der med at tisse og lave stort.

Min søn var 1½ år da han smed bleen, på eget initiativ, så når interessen er der, tror jeg bestemt ikke alderen har noget at sige.

Klø på og bliv ved med det gode arbejde I har tydelig vis vist ham vejen frem, ved at vise ham potten i en tidlig alder, det er en gave uden lige når ungerne smider bleen 

Anmeld Citér

23. august 2015

bumleogtot

Tusind tak for svar. I har nok ret begge to :-) Det er jo trods alt kun 4. dagen. Og han er ikke så gammel endnu. Grunden til at jeg blev lidt i tvivl allerede, er fordi han i morgen skal tilbage i vuggestue - så følte lidt at jeg skulle tage en beslutning i dag - om det var pause eller ej. 

MorTilSnartFire<3: Ja du har nok ret i at han ikke tænker noget særligt over de uheld. 

L-Mortil2: Jeg tror du kan have ret i at en pause kan være løsningen, hvis det går helt i hårdknude. Det tror jeg heller ikke han ville se som et nederlag, da han ikke er så gammel. Men måske jeg lige skal give det lidt mere tid.

Måske bliver det bedre, når han også oplever, at de støtter ham i vuggestuen til at gå uden ble. 

Anmeld Citér

23. august 2015

bumleogtot

skovrup skriver:

Hvis du spørger mig synes jeg bestemt han skal forsætte med ble stop,i er begyndt og han har tydeligvis en god fornemmelse for det der med at tisse og lave stort.

Min søn var 1½ år da han smed bleen, på eget initiativ, så når interessen er der, tror jeg bestemt ikke alderen har noget at sige.

Klø på og bliv ved med det gode arbejde I har tydelig vis vist ham vejen frem, ved at vise ham potten i en tidlig alder, det er en gave uden lige når ungerne smider bleen 

Tusind tak for svar. Ja jeg synes også bare, han er så dygtig :-) Efter jeres svar har jeg mod på at fortsætte, da det hjælper rigtig meget at høre hvad andre har oplevet. Når man bare går med sine egne tanker, bliver man helt i tvivl om, hvilken vej man skal gå. 

Det kunne jo også være skønt, hvis det lykkes. Men skal selvfølgelig ikke være for alt i verden. 

Anmeld Citér

23. august 2015

bumleogtot

skovrup skriver:

Hov kom lige til at tænke på nogle flere ting :-) Hvor flot at han smed bleen så tidligt. Havde han uheld, da han smed bleen? Hvis ja, hvor længe havde han det? Kom han selv og sagde til, eller skulle han huskes på det i starten? Hvornår begyndte han selv at sige til? 

Undskyld alle de spørgsmål :-)

Anmeld Citér

24. august 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
bumleogtot skriver:

Hov kom lige til at tænke på nogle flere ting :-) Hvor flot at han smed bleen så tidligt. Havde han uheld, da han smed bleen? Hvis ja, hvor længe havde han det? Kom han selv og sagde til, eller skulle han huskes på det i starten? Hvornår begyndte han selv at sige til? 

Undskyld alle de spørgsmål :-)

Det da helt fint du spørger

han havde stort set ikke nogen uheld, derhjemme sagde han selv til, i dagplejen turde han ikke sige noget, så der bad vi dagplejemor sætte ham på toilettet efter han havde spist, leget og sovet, det ville hun gerne og det var rart hun støttede op om det.

Det kan tælles på en hånd hvor mange uheld han har haft, da han kunne sige til selv og havde lavet stort på potten siden han var 4,5 måned og faktisk aldrig lavet stort i bleen. 

Vi har så taget ham på potten siden han var 4,5 måned, så han var meget bevist om hvad der skete på potten.

Vi lærte ham en del babytegn, så han har tidlig kunne give udtryk for en del ting.

Anmeld Citér

24. august 2015

bumleogtot

skovrup skriver:

Det da helt fint du spørger

han havde stort set ikke nogen uheld, derhjemme sagde han selv til, i dagplejen turde han ikke sige noget, så der bad vi dagplejemor sætte ham på toilettet efter han havde spist, leget og sovet, det ville hun gerne og det var rart hun støttede op om det.

Det kan tælles på en hånd hvor mange uheld han har haft, da han kunne sige til selv og havde lavet stort på potten siden han var 4,5 måned og faktisk aldrig lavet stort i bleen. 

Vi har så taget ham på potten siden han var 4,5 måned, så han var meget bevist om hvad der skete på potten.

Vi lærte ham en del babytegn, så han har tidlig kunne give udtryk for en del ting.

Tak for dine svar :-) Det lyder til at din søn var mere motiveret til blestop, når han var så god til at komme og sige til. Det lyder godt nok spændende med potten så tidligt. Her fik han den, da han var 15 mdr. Jeg havde også mange intentioner om at bruge babytegn, men havde svært ved at lære alle dem, jeg havde brug for. Så det blev desværre til for lidt. Kan du anbefale et produkt, som er godt til at lære babytegn. Synes det er svært at vide, om de er værd at købe, de dvd'er jeg har kigget på. Jeg kunne jo egentlig bare godt tænke mig en opslagsbog, men har endnu ikke fundet sådan en. Ja undskyld, det blev lige et sidespring :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.