anonym12 skriver:
Jeg har under hele min graviditet være enormt bange for den her fødsel. Så bange så jeg har noget der minder om angstanfald.....hvor jeg bryder sammen og ønsker at jeg ikke var gravid
. Jeg er selvfølgelig bange for at gå i stykker, men jeg er heller ikke tryg ved hospitaler og læger. Jeg ved godt at det at føde er naturligt og at de fleste læger og jordmødre vil en det bedste.....jeg oplever bare ofte at de ikke lytter til en og så bliver an tromlet. Jeg ville egentligt helst føde hjemme, men min mand er ikke tryg ved det og jeg ved heller ikke om jeg selv er tryg ved og så er det nok også ved at være for sent? Det er heller ikke noget der er blevet bragt op hos jordmor. Så jeg er egenligt ikke interesseret i at blive belært om hvor naturligt det er. Det ved jeg godt, men det ændrer ikke på hvordan jeg har det.
Det jeg gerne vil hører er om der er andre der har haft det sådan og hvordan i kom igennem fødslen?
Og evt gode råd til at håndtere det.
Jeg har ikke været igennem en fødsel endnu, men jeg er selv enormt utryg ved at føde på et hospital. Af samme årsag, som du selv beskriver. Min kæreste derimod er meget utryg ved en hjemmefødsel. Her har vi aftalt at snakke med en hjemmefødselsjordemoder, for at få lidt mere viden omkring fordele og ulemper, risici osv. I sidste ende er det dig der skal lægge krop til en fødsel, så hvis du føler at en hjemmefødsel føles mere tryg for dig, må I prøve at forberede din mand så godt som muligt, og se om han ikke kan finde noget ro omkring situationen.
Jeg har godt nok tidligere selv sagt til andre, at jeg ikke vil gøre noget, min kæreste ikke også føler sig tryg ved, men efter en hormonella-nedsmeltning for nylig
, hvor jeg fik sat meget tydeligere ord på, hvad det betød for mig, at kunne være tryg igennem en fødsel, jeg selv skulle lægge krop til, blev han alligevel meget mere modtagelig over for, at vi i det mindste snakkede med nogle fagfolk, og fik sat nogle facts over for de ting, han er utryg ved. Jeg tror på, vi ender med en hjemmefødsel, og også at han når at blive så forberedt, at det også går godt.
Nu skriver du ikke, hvor langt du er henne, men at du er bange for at det er for sent at ændre på noget? Umiddelbart tænker jeg, at hvis du ikke er gået i fødsel endnu, er der vel ikke nået der er for sent .. Men det kan din jordemoder måske bedre svare på, hvis du spørger hende direkte?