Ja altså. Kort sagt så frygter jeg vuggedøden så forfærdelig meget at jeg ikke selv sover om natten i mere end 10-15 min af gangen.
I den her varme er jeg så bange for min lille baby. Han sover i sin egen seng med body stocking og strømpebukser, men uden dyne og er alligevel bange for han bliver for varm. Tør ikke tage strømpebukserne af ham i frygt for at han så bliver for kold og bliver syg.
Når jeg endelig er faldet i søvn så vågner jeg efter 10-15 min og kigger til ham eller vågner hvis han siger den mindste lyd.
Hvad kan jeg dog gøre for at overvinde denne forfærdeligt angst? Kan jo ikke undvære søvn heller 
Jeg tror, alle forældre kender angsten for at der sker vores børn noget - særligt når de er helt små og ikke kan sige til eller fra (når de bliver større, så kommer der dog en hel masse andre bekymringer)
Jeg synes, det hjalp at tale med sundhedsplejersken om alt det, der gjorde mig usikker, utryg og betænkelig. På et tidspunkt turde jeg ikke lægge mit barn til at sove efter amning, fordi jeg fik tanken at hun ville blive kvalt i sit eget gylp, da hun lå på ryggen. Sundhedsplejersken forklarede kort og præcist, at hvis hun gylpede i søvne, ville hun automatisk dreje hovedet, gylpe på madrassen og sove videre. Det hjalp meget at høre fra fagfolk, at der ingen grund til bekymring var.
Man kan nemt komme til at få ubegrundede og opslidende katastrofetanker, af frygt for at miste sit aller dyrebareste - det, man ikke kan leve uden. Men det dur jo ikke, at du ikke får sovet mere end 10-15 min. ad gangen, så tal med sundhedsplejersken og er der længe til hun kommer, så kan du ringe og fortælle, du har brug for at hun kommer forbi snart. Det plejer de at være meget søde til at imødekomme.
Anmeld
Citér