Jeg har en søn på 3½ år. Han har INGEN respekt for biler og trafik, og jeg er ærlig talt ved at være bange for at have ham med ud at gå/cykle.
Jeg har forklaret ham at det er livsfarligt at løbe ud på vejen, og at man altid skal kigge sig for. Jeg gør meget ud af trafiksikkerhed, og lærer ham at kigge sig godt for.
Han har cyklet uden støttehjul længe, og vil naturligvis ikke sidde i babystolen bag på min cykel længere, hvilket jeg virkelig godt kan forstå....
Nogle gange har jeg bare lyst til, at sige at han SKAL sidde bag på min cykel.
Han har flere gange cyklet over vejen uden at kigge sig for. Uanset hvor mange gange jeg siger at han skal stoppe, vil han slet ikke høre.
Når vi er på gåben, kan han også finde på helt umotiveret at løbe over vejen... Alle gangene bliver jeg naturligvis helt rystet, og skælder ud og snakker med ham både lige når det er sket, men også senere når der er faldet ro på.
For 1½ år siden kørte vi en lille dreng ned, som cyklede lige ud foran vores bil. Der skete heldigvis ingenting med drengen, anden end en forksrækkelse. Min søn siger ofte til mig, det er ikke farligt mor, drengen vi kørte over skete der jo ikke noget med....
Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre eller sige, for at han kan få respekt for bil r og trafik.
Hvad gør i andre? Og har i nogle gode idéer?
MVH
Louise, som snart ser sig nødsaget til at tage bilen alle steder hen