Far går ned med flaget alene...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.169 visninger
5 svar
6 synes godt om
9. august 2015

far1983

Hejsa...

Kæreste og jeg blev for et år siden forældre til den dejligste dreng. Det har været et hårdt år, men samtidig på mange punkter fantastisk!

Men....

Min kæreste startede i skole igen ca 6 mdr efter knægten blev født, og det har tydeligvis været for meget for hende. Hun har gået til samtalegrupper næsten fra dag 1, da sundhedsplejersken screenede hende for noget der kunne tyde på en fødselsdepression. Det er stille og roligt blevet værrere, og efter lidt tid med psykolog og læge besøg, var der endelig en læge der tog det lidt mere seriøs end de andre. Hun er nu startet på medicinsk behandling, og har samtidig valgt at sygemelde sig fra sit studie.

Det virker umiddelbart til at have hjulpet hende, tudeturene er blevet færre og det virker som om hun kan se fremad nu.

Der mit problem kommer er, nu kan hun se fremad, men hvad med mig? Jeg har været igennem denne kamp med hende. Jeg har grædt med hende, valgt at bide ting i mig i stedet for min normale ligefrem væremåde, støttet hende (hvilket jeg vil gøre resten af mit liv). Alt mens min familie bliver ved med at sige at jeg skal passe på hende, spørger hvordan går det med den bette og mor, og en svigerfamilie der ikke virker til at interessere sig i hvad der foregår.

Det er muligt at jeg skriver dette indlæg af selvmedlidenhed eller bare for at lukke alle de tanker ud, som jeg har gået med det sidste år. Men sagen er den at jeg for første gang, stort set, i et år har en dag for mig selv. Kæreste ville ud og nyde vejret, men jeg magtede det ikke. Jeg havde i morges mest lyst til at ligge mig i min seng, og vente på det bliver mandag, for så kan jeg stresse ned på arbejde. Siden de kørte ud i det gode vejr, har jeg tudet uafbrudt. Jeg kan simpelthen ikke slukke igen. Jeg har flere gange haft telefonen fremme for at gøre det rigtige, nemlig at skrive til min søster at hun skal komme forbi, men så svarer den anden hjernehalvdel at jeg ikke skal belemre dem med mine problemer, og så får jeg talt mig selv fra det.

Jeg har længe haft det sådan, men der har været to personer i mit liv, som har haft mere brug for en stærk far der kunne tage over når det hele ramlede sammen. Samtidig har jeg haft et arbejde jeg skulle passe, hvor der i forvejen vælter ind med den ene sygemelding efter den anden. Og mht. arbejde, har jeg lovet mig selv at jeg ikke vil brokke mig over arbejdstider osv. pga. jeg har fået et barn (der er efterhånden del som har valgt at sygemelde sig, i stedet for at bare finde et andet arbejde pga. de har fået barn). Jeg har selv valgt det arbejde, og jeg kan jo godt lide min arbejdsplads og det arbejde jeg udfører.

Jeg har gjort det man i sådan en tilstand aldrig må gøre, nemlig læse om det på internettet. Og ud fra diverse, efter min mening, meningsløse test, kan man konkludere at jeg muligvis har en depression. Men, som allerede nemt, har jeg svært ved at snakke med familien om sådanne ting. Både min mor og søster har været ramt af depressioner, og far skræntede lidt på et tidspunkt, så ja, hvorfor skulle jeg gå fri? Jeg har altid, og vil altid, være der for mine nærmeste i svære perioder, og jeg er sikker på de vil være der for mig, hvis de vidste at jeg gik rundt med dette.

Jeg ved godt hvad det rigtige at gøre er, for mit eget synspunkt. Men kan jeg tillade mig at åbne op for dette? Kan jeg tillade mig at flytte fokus fra hende til mig? Er jeg bare egoistisk? Hun er lige startet i behandling, hvad vil det gøre ved hendes fremgang? Skal jeg luske til læge i alt hemmelig?  Skal jeg bare være som mænd er bedst, bide det hele i mig, det går jo nok over, og så lukke op for sluserne når jeg er alene? Kan dette ties ihjel? Jeg er på ingen nogen måde flov over dette, eller, for den sags skyld, i nogen form for fare for at skade mig selv. Jeg har bare en træls søndag!

Nu fik jeg luft, ved ikke om det giver nogen mening, men lige nu er mit hoved tømt! Og kæresten er på vej hjem, så jeg må hellere få tørret øjnene og komme videre med at lave ingenting ;-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2015

Sprit25

Det er svært for os at sige om hvorvidt du har en depression eller ej. 

Min tanke er at du endelig er alene og kan hermed reagere! Min kæreste reagerede også først da han var alene fordi han havde tid til det. Jeg havde nemlig også en fødselsreaktion! Hvis jeg var din kæreste ville jeg vide hvordan du havde det

Du må gerne skrive privat hvis du vil. 

Anmeld Citér

9. august 2015

Newsence

Jeg har selv haft en kæreste med depression samtidig med min mor døde så min far havde også brug for mig, så lad mig slå en ting helt fast. Det er pisse hård og du har skubbet alle de her ting væk og nu kommer de frem fordi du har tid til at tænke dig om. 

Det sidste I har brug for i jeres liv lige nu er hemmeligheder så det vil jeg stærkt fraråde.. Men er det flere ugers " studier" eller læste du på nettet fordi du en enkel dag ( første dag du kan ) græder uafbrudt? Er det det første bør du søge læge. Er det det sidste så ville jeg vente lidt. Så ville jeg sørge for st give plads til mine følelser og snakke med kæresten om at du har brug for tude. Giv dig selv lov at føle. Du har leget supermand det sidste stykke tid men det kan man kun så længe. Og i det lange løb kører du dig selv ned og det er ingen tjent med. Så giv dig tid til at tude og gør det ok at føle.

kunne en god ven evt ikke være en mulig du kunne snakke med. Eller hvad med dine forældre. Bare fordi du fortæller dem det belaster du dem jo ikke. De spørger jo fordi de elsker jer. Og måske har de et råd. Ihvertfald vil de nok sætte pris på at du er ærlig 

Anmeld Citér

10. august 2015

Mettefpigen

Det er meget vigtigt at åbne op for sine følelser og tanker, det kan blive rigtig slemt hvis man ikk gør det... jeg fik selv en depression at lukke tingene inde og ikke arbejde med dem... snak med din kæreste, familie og/eller venner om det, og jeg synes du skal snakke med din læge for en sikkerheds skyld... du behøver ikke og have en depression for evt at snakke med en psykolog, de kan også bruges til at snakke med om nogle personlige ting ☺ men nej, lad være og lukke dine følelser inde, kom ud med dem ☺

Anmeld Citér

10. august 2015

L-Mortil3

Jeg tænker helt klart du skal søge læge!!! Har selv lige været turen igennem med min mand, og han sagde ikke noget før han en dag brød fuldstændig sammen, få taget det i opløbet, jeg siger ikke du har en depression, gråden og følelserne kan somend komme pga lettelse, over der nu er lys forude... Men tag til lægen og fortæl hvordan landet ligger, han/hun kan herfra guide dig bedst. 

Anmeld Citér

10. august 2015

far1983

Tak for svarene. Jeg har nu fået lidt ro på, og snakket med kæresten om det. Det virker som om at der gik hul på et eller andet, og der blev renset ud  Så må vi se om der kommer flere af sådanne dage.

sidder lige nu og smiler mens den bette gør alt hvad han kan for at holde sig vågen, men jeg har rigeligt overskud idag til at vinde den kamp 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.