Tin skriver:
Det kan du godt have ret i, men tænker samtidig at forældreorlov netop blev lavet for at gøre det hele mere fleksibel, dvs at man derfor fik mulighed,i barnets forskellige aldre, at kunne tage orloven senere end barselorloven. Helt frem til barnets 9.år. Og da jeg ikke havde brug for den da han var 4-5 osv år,men nu... Så måtte den i min logik komme ham til gode nu. Ellers bliver han jo faktisk straffet for at han er den yngste i vores børne flok, og at jeg derfor var så heldig at gå hjemme da han blev født.
Det skal jo også lige siges at han startede i dagpleje da han var 10 mdr. Jeg gik udelukkende hjemme pga at vi på daværende tidspunkt havde en anden ældre søn,den havde brug for mor og vi derfor gjore os det valg frem for TAF. Vi har valgt at være 100% selvkørende på økonomien. Ihverfald på det tidspunkt af vores liv. Altså har vi "skånet" samfundet for udgifter til os.
Men nu hvor vi så behøver hjælpen, så kan vi ikke få det på ordentlig vis?? Det undre mig end del.
Jeg kan sygemelde mig,efter råd fra egen læge, men mener bare ikke at det er løsningen, synes da det var bedre hvis det kunne klares på mere ordentligt grundlag...
Jeg må hvis hellere tale med udbetaling DK og høre hvad de mener. Men er bange for at du sikkert har ret.
Tak for dit svar.
http://www.babyklar.dk/barsel/barselsregler.html
Da du var ledig du fik din søn mistede du mulighed for udskydelse af forældreorloven:
Hvis du er ledig og hverken modtager dagpenge, kontanthjælp eller starthjælp, har du ikke ret til barselsdagpenge. Du skal have haft tilknytning til arbejdsmarkedet, og du skal opfylde visse betingelser om beskæftigelse.
Som ledig har du ikke de samme muligheder for bruge den fleksible barselsorlov. Du kan fx kun forlænge din orlov med 8 uger (ikke 14 uger), og det er ikke muligt at udskyde forældreorlov til senere.
Men måske har din mand ret til orloven da han var i arbejde? Kan godt se at det er en træls situation i står i, men du havde jo din søn hjemme lige så længe som andre mødre på barsel, så han har jo fået det som andre børn også får. At du ingen økonomiske støtte fik under den tid din søn var hjemme er jo eget valg. Du kunne vel have søgt barselspenge dengang?
Jeg håber det hele flasker sig så du får tid til at hjælpe din søn! Der er heldigvis andre veje gennem sygemelding som dog er en træls udvej for dig. God bedring med ham!