Forældreorlov?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.495 visninger
12 svar
2 synes godt om
3. august 2015

Tin

Profilbillede for Tin

Jeg har en søn født i 2007. Da jeg fik ham var jeg fuldtidshjemmegående og min mand forsørgede familien. 

Min mand holdte 2 ugers barsel på barseldagpenge. Jeg "holdte" ingenting, da jeg jo i forvejen gik hjemme og blev forsørget.

4 år senere i 2011 blev jeg fast ansat. Har forsat arbejde der.

Af forskellige årsager har jeg nu brug for orlov til sønnike, men har jeg ret til noget?? Og hvor meget? Har jo intet holdt til ham? 

Ringer til udbetaling Danmark i morgen. Men hvad tror i svaret vil være?

Hvor mange uger evt? Er det de hele 32 uger eller snakker vi 14 uger eller hvordan.

På forhånd tak.  )

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2015

Julemusen

Tin skriver:

Jeg har en søn født i 2007. Da jeg fik ham var jeg fuldtidshjemmegående og min mand forsørgede familien. 

Min mand holdte 2 ugers barsel på barseldagpenge. Jeg "holdte" ingenting, da jeg jo i forvejen gik hjemme og blev forsørget.

Af forskellige årsager har jeg nu brug for orlov til sønnike, men har jeg ret til noget?? Og hvor meget? Har jo intet holdt til ham? 

Hvor mange uger evt? Er det de hele 32 uger eller snakker vi 14 uger eller hvordan.

På forhånd tak.  )

Tror din fagforening kan give dig svar. Men jeg ville mene at man kun har ret til at udskyde 8-14 uger af forældreorloven ved at det er godkendt af arbejdsgiveren. Dvs at jeg ikke tror du har ret til noget nu når du ikke var i arbejde. Min mand har fået lov at gemme 6 uger, men det skulle varsles 8 uger efter fødslen og var kun muligt da hans arbejdesgiver gik med til det og underskrev papirerne for hans barsel. Hvis han skifter job inden han får brugt de uger skal hans barselskontrakt genforhandles med ny arbejdsgiver som har ret til at modsige sig kontrakten. 

Anmeld Citér

3. august 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Kitty-Katten skriver:

Tror din fagforening kan give dig svar. Men jeg ville mene at man kun har ret til at udskyde 8-14 uger af forældreorloven ved at det er godkendt af arbejdsgiveren. Dvs at jeg ikke tror du har ret til noget nu når du ikke var i arbejde. Min mand har fået lov at gemme 6 uger, men det skulle varsles 8 uger efter fødslen og var kun muligt da hans arbejdesgiver gik med til det og underskrev papirerne for hans barsel. Hvis han skifter job inden han får brugt de uger skal hans barselskontrakt genforhandles med ny arbejdsgiver som har ret til at modsige sig kontrakten. 

Når jeg logger mig ind og kigger på den der barsel - hvad har du tilbage. Så står der 32 uger under min søns cpr. Og jeg tænkte,at når det nu figurer derinde, burde jeg jo have krav på et eller andet. Ikke mindst taget i betragtning, at vi selv finansierede barselsorloven...åhh jeg håber sådan...har virkelig brug for det. 

Anmeld Citér

3. august 2015

Julemusen

Tin skriver:

Når jeg logger mig ind og kigger på den der barsel - hvad har du tilbage. Så står der 32 uger under min søns cpr. Og jeg tænkte,at når det nu figurer derinde, burde jeg jo have krav på et eller andet. Ikke mindst taget i betragtning, at vi selv finansierede barselsorloven...åhh jeg håber sådan...har virkelig brug for det. 

Jeg kan bare ikke se hvilken form for barselspenge du har ret til når du ikke var i arbejde på daværende tidspunkt og derfor ikke havde optjent retten til barselsdagpenge. Kontanthjælp kan man ikke bare få. Og din arbejdsplads kan jeg heller ikke se, skulle betale for noget, da det var før din ansættelse ved dem og du ingen kontrakt har for udskydelse af barsel. Der står også 32 uger ved min store dreng da jeg var på su du jeg fik ham. Men jeg har ingen ret til de uger da der ingen instans er til at udbetale dem. Havde ikke ret til dagpenge på daværende tidspunkt, ingen arbejdsplads og har i hvert fald ingen ret til kontanthjælp. 

Anmeld Citér

3. august 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Kitty-Katten skriver:

Jeg kan bare ikke se hvilken form for barselspenge du har ret til når du ikke var i arbejde på daværende tidspunkt og derfor ikke havde optjent retten til barselsdagpenge. Kontanthjælp kan man ikke bare få. Og din arbejdsplads kan jeg heller ikke se, skulle betale for noget, da det var før din ansættelse ved dem og du ingen kontrakt har for udskydelse af barsel. Der står også 32 uger ved min store dreng da jeg var på su du jeg fik ham. Men jeg har ingen ret til de uger da der ingen instans er til at udbetale dem. Havde ikke ret til dagpenge på daværende tidspunkt, ingen arbejdsplads og har i hvert fald ingen ret til kontanthjælp. 

Det kan du godt have ret i, men tænker samtidig at forældreorlov netop blev lavet for at gøre det hele mere fleksibel, dvs at man derfor fik mulighed,i barnets forskellige aldre, at kunne tage orloven senere end barselorloven. Helt frem til barnets 9.år. Og da jeg ikke havde brug for den da han var 4-5 osv år,men nu... Så måtte den i min logik komme ham til gode nu. Ellers bliver han jo faktisk straffet for at han er den yngste i vores børne flok, og at jeg derfor var så heldig at gå hjemme da han blev født. 

Det skal jo også lige siges at han startede i dagpleje da han var 10 mdr. Jeg gik udelukkende hjemme pga at vi på daværende tidspunkt havde en anden ældre søn,den havde brug for mor og vi derfor gjore os det valg frem for TAF. Vi har valgt at være 100% selvkørende på økonomien. Ihverfald på det tidspunkt af vores liv. Altså har vi "skånet" samfundet for udgifter til os.

Men nu hvor vi så behøver hjælpen, så kan vi ikke få det på ordentlig vis?? Det undre mig end del.

Jeg kan sygemelde mig,efter råd fra egen læge, men mener bare ikke at det er løsningen, synes da det var bedre hvis det kunne klares på mere ordentligt grundlag...

Jeg må hvis hellere tale med udbetaling DK og høre hvad de mener. Men er bange for at du sikkert har ret.

Tak for dit svar. 

Anmeld Citér

3. august 2015

Smil

Profilbillede for Smil
Tin skriver:

På forhånd tak.  )

Jeg vil umiddelbart mene at forældreorlov senest skal afvikles i det år, hvor barnet fylder 7 år...

Men hvis du er offentligt ansat er der stadig mulighed for orlov, såfremt din søn har nogle særlige behov, som f.eks kræver pleje i hjemmet...

Anmeld Citér

3. august 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Smil skriver:

Jeg vil umiddelbart mene at forældreorlov senest skal afvikles i det år, hvor barnet fylder 7 år...

Men hvis du er offentligt ansat er der stadig mulighed for orlov, såfremt din søn har nogle særlige behov, som f.eks kræver pleje i hjemmet...

Har læst at det skal være afholdt inden barnet fylder 9 år på udbetaling Danmarks hjemmeside.

Synes bare han bliver straffet fordi jeg ikke officielt har afholdt barsel da han blev født,hvis jeg så har afskåret mig selv muligheden for at afholde det på et senere tidspunkt, altså nu.

Anmeld Citér

3. august 2015

Tin

Profilbillede for Tin
Smil skriver:

Ja jeg kan søge om TAF til ham,og det ville jeg helst undgå,hvis jeg har muligheden for at læse det på anden vis. Og det tager en krig at få det behandlet i systemet, har været møllen igennem tidligere vedr anden søn. Og derfor valgte vi dengang, at klare det selv økonomisk. 

I dag kan jeg godt fornemme at det var dumt. Men vil helst ikke belaste systemet hvis det kunne undgås, og det kunne det dengang.

Anmeld Citér

3. august 2015

MetteT

Tin skriver:

Hvor ser man hvor meget barsel man har tilbage?

Anmeld Citér

3. august 2015

Tin

Profilbillede for Tin
MetteT skriver:

Hvor ser man hvor meget barsel man har tilbage?

Hvis du logger på borger.dk, så kan du finde det der under, mener ihverfald det var sådan jeg gjore. Eller logge ind på udbetaling Danmarks hjemmeside. Under "min side ". 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.