suk med suk på,.
jeg har en datter på 9 mdr nu. Hun går derhjemme på barsel sammen med min mand, og jeg er startet arbejde for snart 1 mdr siden. Dagene går super godt, hun sover lure som hun skal, spiser fine mængder mad (selvom hun nægter ske og derfor selv spiser) og er generelt glad og smilende.
Så kommer jeg hjem og vi har an hyggelig aften, hun ammes et par gange til hygge og vi nyder nærheden. Hun spiseren pæn portion til aftensmad og lægges til at sove ved brystet omkring kl.19.30-20.00.
Hun sover så sødt, måske afbrudt af et enkelt pip, indtil kl.22.30 hvor jeg ammer igen på begge bryster. Derefter kan jeg ikke få lov at lægge hende i sin egen seng, hun vågner hver gang og stiller sig op i sengen, mens hun græder hjerteskærende. Venter jeg så vågner hun rigtigt og begynder at snakke og lege og råbe på mig. Tager jeg hende op og trøster falder hun hurtigt til ro, men lægger jeg hende i sin seng så vågner hun igen kort efter (max 30 minutter) og så kan vi starte forfra. efter to gange nægter hun at falde til ro igen uden brystet.
Tager jeg hende over i vores seng så falder hun i søvn og sover lidt længere stræk, men hun karter rundt i sengen så ingen af os forældre får sovet ordentligt når hun ligger der. Samtidig søger hun konstant brystet og bliver frustreret når hun ikke kan komme til (jeg er bgyndt at sove med bluse for at undgå at natten bliver en lang ammesession.
Jeg er ved at være nået til kogepunktet, jeg har de sidste to nætter stået op og grædt af ren frustration og træthed og i morges brød jeg helt sammen da min mand spurgte hvordan jeg havde sovet. Jeg kan ikke hænge sammen på arbejdet uden søvn, og jeg har ingen tålmodighed om natten længere, så jeg ender med at blive sur og anspændt, og så kan jeg ikke falde i søvn igen.
Jeg har nu sagt til min mand at han må tage hende i nat mellem den sene amning kl.22.30 og indtil kl.3-4 hvor hun kan få en nattetår igen. Jeg vil sove i gæsteværeklset i nat og håbe at et lidt længere søvnstræk kan give mig lidt overskud tilbage.
Hvor lang tid har det været sådan? Jeg tænker at separationsangst måske kunne spille en rolle?
EDIT: Kan se at du skriver at det har varet siden 4 mdr. Det var det samme her hos os - mange opvågninger fra 4 mdr. (hvilket er helt normalt og en del af deres udvikling). Jeg var dog fra starten konsekvent og nægtede at amme konstant. Han fik bryst ved 23-tiden, når han vågnede ved 2-tiden og igen om morgenen (ved 6-tiden). Men han vågnede hver 90. minut, hver nat (og skulle bare have en sut, så faldt han i søvn igen).
Det hjalp da jeg droppede natamningen. Han vågnede halvt så ofte, altså cirka hver 3. time (hvor han så skulle have en sut og sov videre med det samme). Han sov først helt igennem omkring 2-års alderen (og gør det stadig ikke altid, nu hvor han snart er 4).