jeg var rimelig naiv og forvente at lille my ville være lige som sin søster... og som dem der har læst med ved, så ramlede læsset... de jeg pludselig midt i flytning, og med en nyfødt der ikke ville tage næring finder ud af at fødsels jordmoderen har overset en VIGTIG detalje... lille my har ingen gane, hun har en super bred spalte i gangen der gør at der faktisk ikke er en gane... 4 dage... skrigende baby der ikke kan sutte ordentlig, ingen fagfolk der lytter når jeg råber på hjælp... 4 dage midt i det der skulle være babylykke og flyttekasser...
4. dag, fra røvet al kontrol! fik beskeden, stemplet "dit barn er handicappet" midt i barselsgangens fælles puslerum! midt i babyer der blev skiftede af lykkelige forældre, midt i andres babylykke fik jeg taget mit barn ud af armene, hun var væk i 10 min. det føltes som flere timer! vi fik hende tilbage... med beskeden "jeres datter har ganespalte, jeg har ringet til ganespaltecenteret og de er her inde for et par timer, der kommer også lige en børnelæge og kigger på hende" og så var sygeplejersken på vej ud af døren igen... stadig midt i puslerummet får jeg fremstammet "hvad er en ganespalte" hun stopper op og viser os den, men da jeg prøver at spørge mere bliver jeg hurtigt fejet af og hun forsvinder!
der sidder vi så, de andre forældre kigger måbende og pakker deres børn sammen... og kigger på os som om det vi har her, vores lille baby er smitte farlig! jeg sidder med 1000 spørgsmål... skal hun dø nu?? når der er et center kun for det så må det være farligt!? har vi gjort noget galt? var det den laks jeg måske spiste for meget af???
behøver jeg sige at det var et helvede!? og at de næste 2 timer var de længeste i mit liv, vi turde ikke røre os ikke engang for at finde mad... hvis nu lægen eller damen fra centeret kom!
nå men der efter begynte det lange arbejde... ganespalte er ikke noget man dør af... men noget man skal leve med følgerne af resten af livet... lille my skulle lære at spise flaske på en ret speciel måde... og skulle havde medicin mod reflux og... ja maaaange flere ting end det...
og mit eget arbejde... først med at erkende at det var en efterfødsels reaktion jeg havde, faktisk grænsende til en drpresion... jeg forsøgte at holde facaden, heldigvis havde jeg samme sundhedsplejerske som sidst... og hun, ja og min mand for den sags skyld, kunne se der var noget galt... og det var en lettelse... men hvor høre man så til... fordi i gruppen for efterfødsels reaktioner var jeg jo så hende med det handicappede barn! og det er jo "bare" en spalte og ikke sådan som at få et barn med downs eller andre syndromer...
i gruppen for forældre med handicappede børn nermest fnøs de da jeg presenterede mig og viva... og egentlig forståeligt nok...
jeg følte mig uden for, og hjælpeløs og dum og grim og dårlig mor og at alle kiggede på mig når jeg skulle give hende den tossede flaske! det var nemmere bare at blive hjemme... de enkelte gange jeg bevægede mig ud fik jeg angstanfald, det havde jeg aldrig prøvet før... det var min læge der forklarede mig hvad det var...
ja mit forhold til lille my er langt fra det samme som til storesøster... det er et andet, og vi er nok ikke lige så konektet som jeg var og er til elna... men det er blevet meget bedre... jeg har hele tiden elsket hende... men jeg er sygt bange for at midste hende... og det nåede at blive så stor en del af mig at jeg faktisk stadig venter på at hun skal opereres for at være sikker på at hun overlever... går med en følelse inden i om at jeg har hende på lånt tid... og er nok derfor bange for at knytte mig for meget til hende...
mange ting er blevet bedre... og vejen tilbage til glæde har været lang og der er et godt stykke vej endnu... men jeg ved hvad der har hjulpet mig en stor del af vejen, det har det at starte hos Rikke klindt... en skøn kvinde der formår at sætte mit liv i perspektiv, der formår at få mig til at vende problemerne og se en løsning...
da livet så aller sortest ud, fik jeg tilsendt et link fra en tidligere kollega der viste at det var galt... et link der blev starten på min kamp om at komme tilbage til glæden... komme tilbage til at kunne overskue dagligdagen, kan komme ud uden angst anfald, kunne nyde lidt af livet igen... og jeg blev en del af et af rikke klindt's hold.... og det bedste er at jeg ved at lige meget på hvad tid af døgnet jeg tumler med noget... så skal jeg bare skrive det i gruppen og så læser hun det og er klar til at hjælpe når hun er på igen... alle omkring mig kan mærke en forskel, min mand elsker de nye tiltag i mit og vores liv... og pigerne har en gladere mor, og det bliver bedre dag for dag!
http://rikkeklindt.dk/om-rikke/