A-kassens hjælp i jobsøgning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.601 visninger
15 svar
3 synes godt om
20. juli 2015

Anonym trådstarter

Jeg er jobsøgende og er ved at være kørt fuldstændigt psykisk ned af det. Jeg orker næsten ikke at søge job fordi jeg føler det er helt håbløst eftersom jeg er nyuddannet og på barsel. 

Min eneste udvej er sådan set at finde en praktikplads (altså virksomhedspraktik på 4 uger) men jeg aner ikke hvordan man gør. Hvor søger man det og hvordan?

Har en bror der fik en sådan plads lige efter endt uddannelse og endte med et godt betalt job deraf, så det er lidt en torn i øjet på mig fordi hans a-kasse fandt pladsen til ham og jeg har børn som jeg jo gerne skal kunne forsørge.

Men kan a-kassen ikke i det mindste give råd til hvad jeg gør nu? synes de har været komplet ubrugelige indtil videre og det er så frustrerende at andre åbenbart får job via deres a-kasse.

Har i bud på hvad a-kassen ellers kan gøre eller burde kunne gøre for at hjælpe? Har mulighed for at booke møde hos dem, men det prøvede jeg lige da jeg var blevet færdig og det var kun varm luft vedkommende lukkede ud, gik ikke derfra med konkrete råd og jeg kan jo åbenbart ikke selv komme videre i jobsøgningen.

Alternativt kan man måske skifte a-kasse??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Har du ikke kontakt til et jobcenter ?, jeg er også ledig og hos mig er det jobcentret der står for alt sådan noget og ikke a-kassen

Anmeld Citér

20. juli 2015

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Har du ikke kontakt til et jobcenter ?, jeg er også ledig og hos mig er det jobcentret der står for alt sådan noget og ikke a-kassen

Ikke mere kontakt end at det var jobcentret der sendte mig på et jobsøgningskursus. Synes det var spild af tid. Der er selvfølgelig muligheden for et selvvalgt 6 ugers kursus, men ellers kender jeg ikke jobcentrets tilbud. Har fået at vide at jeg selv skal søge praktik og jobs, og tror ikke de som sådan hjælper så meget med at finde det? Har de hjulpet dig med noget relevant?

Anmeld Citér

20. juli 2015

Fremad

Du finder et sted du gerne vil hen, det må ikke være inden for dit eget fag... Så tager du kontakt til stedet og høre.om.muligheder og hvornår.... Når du har gjort det, så tager du ned på jobcentret opsiger du kan komme det sted hen, på det tidspunkt.... 

Det er sådan det oftes sker, da jobcentret ikke har nok steder at sende folk hen.... Kommer du selv, er der større mulighed for job bagefter, og for jobcentret siger ja....

Anmeld Citér

20. juli 2015

Anonym trådstarter

sscm skriver:

Du finder et sted du gerne vil hen, det må ikke være inden for dit eget fag... Så tager du kontakt til stedet og høre.om.muligheder og hvornår.... Når du har gjort det, så tager du ned på jobcentret opsiger du kan komme det sted hen, på det tidspunkt.... 

Det er sådan det oftes sker, da jobcentret ikke har nok steder at sende folk hen.... Kommer du selv, er der større mulighed for job bagefter, og for jobcentret siger ja....

Men hvis det ikke er indenfor mit eget fag, så er det vel næppe noget der hjælper med at få job efterfølgende?

Anmeld Citér

20. juli 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
sscm skriver:

Hvorfor må det ikke være inden for ens fag? Da jeg skulle i virksomhedspraktik fik jeg at vide at det skulle være inde for mit fag... 

Til TS:

Jeg tror, du skal hive fat i din vejleder/kontaktperson.....

Anmeld Citér

20. juli 2015

Wetlesen

Da jeg gik ledig efter endt uddannelse, så fik jeg det der vidst hedder en anden aktør eller lignende. 

Det var en konsulent hos Hartmanns. De har kontakter til mange virksomheder. Der kom jeg i kontakt med to virksomheder og skulle så i virksomhedspraktik. Det ene med eventuelt løntilskud bagefter.

fik dog et andet job efter 1 uge i den første praktik. Så det blev aldrig mere relevant.

men som sagt en anden aktør, tror jeg nok det hed. :-) Men du skal selv nævne det. Jeg gjorde det på jobcentret. Havde som de andre siger ikke så meget med a-kassen at gøre.

Anmeld Citér

20. juli 2015

Dorthe1986

Jeg kom også til det der hedder anden aktør. Damen på jobcenteret forklarede at det var fordi jeg havde en kandidatgrad og det derfor ikke gav mening at jeg skulle sidde og have kurser i at skrive en ansøgning osv. Prøv at høre dig efter anden aktør. Det er nemlig noget med at de får x antal penge hvis de får dig i job inden en vis rum tid, som en slags gulerod kan man sige. Jeg oplevede også at der var væsentligt mere service eller hvad man skal sige. Min virksomhedspraktik var altså også inden for eget fag.

Anmeld Citér

20. juli 2015

TNBC

sscm skriver:

Hvad er pointen hvis det ikke er indenfor  for der fag man gerne vil have arbejde, hvis man håber at der kan hjælpe  til et arbejde.

Jeg har da været i virksomhedspraktik indenfor mit fag, jeg ville da ikke finde nlget jeg ikme har brug eller lyst til. Hvad skulle der hjælpe mig.?

Anmeld Citér

20. juli 2015

TNBC

Anonym skriver:

Jeg er jobsøgende og er ved at være kørt fuldstændigt psykisk ned af det. Jeg orker næsten ikke at søge job fordi jeg føler det er helt håbløst eftersom jeg er nyuddannet og på barsel. 

Min eneste udvej er sådan set at finde en praktikplads (altså virksomhedspraktik på 4 uger) men jeg aner ikke hvordan man gør. Hvor søger man det og hvordan?

Har en bror der fik en sådan plads lige efter endt uddannelse og endte med et godt betalt job deraf, så det er lidt en torn i øjet på mig fordi hans a-kasse fandt pladsen til ham og jeg har børn som jeg jo gerne skal kunne forsørge.

Men kan a-kassen ikke i det mindste give råd til hvad jeg gør nu? synes de har været komplet ubrugelige indtil videre og det er så frustrerende at andre åbenbart får job via deres a-kasse.

Har i bud på hvad a-kassen ellers kan gøre eller burde kunne gøre for at hjælpe? Har mulighed for at booke møde hos dem, men det prøvede jeg lige da jeg var blevet færdig og det var kun varm luft vedkommende lukkede ud, gik ikke derfra med konkrete råd og jeg kan jo åbenbart ikke selv komme videre i jobsøgningen.

Alternativt kan man måske skifte a-kasse??

Find dd steder du vil være, tag ned og snak med dem, og se om de ka  have en praktikant. 

Det er så meget bedre end ar lade andre gøre det, og der viser også at du vil.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.