At gå fra fælles til særskilt økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.782 visninger
18 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. juli 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Måske har I nogle råd, eller nogle opmærksomhedspunkter, når man går fra fælles til særskilt økonomi?

Vi har snakket om BP, de skal gå ind på en særskilt konto, til børnene.

Vi har en fælles familie/hus opsparing, som der indbetales på, så det er der styr på.

Vi har en ferieopsparing som der også indbetales på, og en bil konto, så det er der også styr på.

Vi har en fælles budgetkonto, som vi begge indbetaler stort set ligeligt ind på.

Hvad er der mere??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2015

Tiggi

Afhængig af hvordan i ville gøre det, ville jeg også lave en forbrugskonto hvor i hver især indbetaler til mad og dagligdagskøb

Anmeld Citér

19. juli 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Tiggi skriver:

Afhængig af hvordan i ville gøre det, ville jeg også lave en forbrugskonto hvor i hver især indbetaler til mad og dagligdagskøb

Det er rigtigt, det glemte jeg at nævne, vi har mad/forbrugskonto, så det er der også tjek på

Anmeld Citér

19. juli 2015

Tiggi

Synes ikke rigtig at I mangler noget

Med mindre at i selvfølgelig har nogle "unormale" udgifter

Og så skal i jo bare blive enige om hvor meget i betaler hver især om det er 50 50 eller den som tjener mest betaler mest eller hvordan og hvorledes? 

f.eks. også om hvis det kun er den ene af jer som ejer bilen, om den person så skal være eneansvarlig for afbetaling af lån, således at der jo er den persons værdi i bilen, men begge betaler til dagligdagsforbrug af bilen

Anmeld Citér

19. juli 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Tiggi skriver:

Synes ikke rigtig at I mangler noget

Med mindre at i selvfølgelig har nogle "unormale" udgifter

Og så skal i jo bare blive enige om hvor meget i betaler hver især om det er 50 50 eller den som tjener mest betaler mest eller hvordan og hvorledes? 

f.eks. også om hvis det kun er den ene af jer som ejer bilen, om den person så skal være eneansvarlig for afbetaling af lån, således at der jo er den persons værdi i bilen, men begge betaler til dagligdagsforbrug af bilen

Vi har aftalt at min mand betaler 2/3 til bil kontoen, da han køre flest lange ture ifb sit arbejde, men udover det er alt 50/50, da vi stort set har det samme udbetalt.

Derudover har vi aftalt at x-tra indtægter på over 5.000 kr (bonusser og større pengegaver), bliver fordelt i 3 lige store puljer, og sat ind på hhv den fælles familie/hus opsparing, min, og mandens konto, da vi er meget opmærksomme på, at der helst ikke skal være for stor uligevægt, og trods nu særskilt økonomi, er og bliver vi en familie

Anmeld Citér

19. juli 2015

Tiggi

Er selvfølgelig valgfrit, men vil du ikke fortælle fordelene ved at skifte til særskilt økonomi igen Har jeg svært ved at se, når man først har fællesøkonomi og er sikre på hinanden .

Men lyder da ellers som om at I har fint styr på det  

Anmeld Citér

19. juli 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Tiggi skriver:

Er selvfølgelig valgfrit, men vil du ikke fortælle fordelene ved at skifte til særskilt økonomi igen Har jeg svært ved at se, når man først har fællesøkonomi og er sikre på hinanden .

Men lyder da ellers som om at I har fint styr på det  

Jamen vi har valgt at prøve det an, da vi på den måde vil have egne penge, som vi ikke skal stå til ansvar for hos den anden, så at sige. Og fordi vi trods 20 år sammen ser forskelligt på penge, jeg vil gerne spare op, imens min mand gerne vil vil forbruge (ik overforbruge)..

Anmeld Citér

19. juli 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

En konto til jeres forsikringer måske? Vh stine

Anmeld Citér

19. juli 2015

Mom

Profilbillede for Mom
StineW79 skriver:

En konto til jeres forsikringer måske? Vh stine

De ligger under budgettet

Anmeld Citér

19. juli 2015

mikala88

Jeg ville måske ikke splitte helt op men lave "lommepenge" som man hver administrerede.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.